Lectură de 4 minute

30 Mar 2020 - Interviuri și Analize

Jurnal de vânzări pe timp de pandemie: dulciurile au fost cele mai cumpărate produse în prima săptămână din martie

Andra Imbrea

Abonează-te pe  

Gustările dulci au înregistrat o creștere de peste 39% în prima săptămână din luna martie, fiind cele mai cumpărate produse de români în perioada 2-8 martie, când în România criza generată de COVID-19 încă nu luase amploare. Psihologic vorbind, bucuria sărbătorilor de primăvară este posibil să fi generat o “pauză” in frenezia asigurării de stocuri generate de teama extinderii Covid si a informațiilor despre cazurile din Romania ce abia începeau să apară – primul comunicat in 26 februarie, doar 3 în total declarate pe 2 martie, potrivit unui studiu Retail Zoom. 

Raportul RetailZoom se referă la evoluția vânzărilor valorice (RON) în săptămâna 10 (2-8.03) versus media primelor 8 săptămâni din 2020. Studiu ia ăn calcul produsele din 181 de categorii alimentare, de îngrijire personală și a casei din cadrul: Carrefour Hypermarket, Carrefour Market, Cora, dm, Inmedio, Mega Image, Metro, Penny Market, Profi, Xpress.

Astfel, în săptămâna 10 (2-8.03) vs. media primelor 8 săptămâni din 2020, piața FMCG a crescut cu 3,1%, dintre care produsele alimentare au crescut cu 3,4%, produsele de îngrijire personală cu 11,1%, iar produsele pentru casă cu 1%.

Săptămâna 10 a inclus sărbătorile de Mărțișor si de 8 martie, așadar, printre creșterile din top se numără categoriile de ciocolată; dar si specifice postului inceput pe 2 martie. În ceea ce privește efectul dat de Pandemie, în această săptămână se înregistrează o pauză în acumularea de stocuri din partea cumpărătorilor sau o reorientare către alte canale de aprovizionare.

Printre alimentele care au avut creșteri de peste 40% se numără halvaua (+240%), pralinele de ciocolată (+227%), tablete ciocolată (+68%), mâncarea gătită preambalată (+57%), esențe (48%) și margarina (+41).

În săptămâna 10, contrar așteptărilor, nu se înregistrează creșteri la fel de mari ori mai mari comparativ cu cele observate în săptămâna 9, pentru majoritatea categoriilor (doar 27 categorii din 181 înregistrează în continuare creșteri însemnate în săptămâna 10 vs 9). Cele care totusi mai cresc simțitor, cu peste 10%, sunt categoriile specifice sărbătorii de ziua femeii, anume: parfumurile, ciocolata, produsele de îngrjire a feței, dar și produsele pentru gătit/cofetărie: esențe, margarină.

Gustările dulci înregistrează cele mai mari creșteri, acest departament incluzând categoriile de ciocolată; dar și gustările sărate cresc. Se pare că starea de alarmare generală a crescut consumul și pentru categoriile chips, nuci, seminte, napolitane – ce se situează pe o poziție superioară în top în săptămâna 10, comparativ cu topul din săptămâna 9 (pe lângă cele de praline, batoane si tablete de ciocolată, bineînțeles).

Citeste si:
DEICHMANN vinde pentru prima dată în România peste patru milioane de perechi de pantofi
DEICHMANN vinde pentru prima dată în România peste patru milioane de perechi de pantofi

Categoriile de băcănie și conserve sunt cele care pierd poziții acum, cel mai probabil urmând să observăm reluarea creșterilor pe acest sector în săptămâna 12 (când s-a anunțat starea de urgență națională). Mălaiul este produsul care înregistrează scădere (-15,2%), in timp ce făina menține o creștere de +10,6%, iar zahărul își menține vânzările.

Produsele cu termen de garanție mai mare, cum ar fi detergenții de haine, balsamul, detergentii de vase, produsele pentru ambalare si sacii de gunoi, înregistrează un recul al creșterilor în săptămâna 10. O categorie cu creștere surprinzătoare pentru această perioadă este cea a insecticidelor.

Mezelurile scad în vânzări, păstrând trendul săptămânii anterioare, preferința păstrându-se pentru carnea proaspătă preambalată și pentru conservele de carne, cu valori mai mici vs săptămâna 9.

Brânza păstrează nivelul de vânzări similar anului trecut, cu o ușoară scădere față de media săptămânilor 1-8. Fiind categorii de produse cu un termen de garanție mai scurt, nu se regăsește comportamentul de cumpărare în cantități mari. Cresc însă categoriile de răsfăț din lactate, deserturi și gustări pe baza de brânză dulce.

Mâncarea pentru animale de companie a crescut cu 21,1% față de aceeași săptămână a anului trecut, dar este pe descreștere față de media săptămânilor 1-8.

Băuturile non alcoolice câștigă deasemenea în cotă, făcând parte din categoriile care își păstrează creșterile în săptămâna 10 față de a 9-a. Cea mai mare creștere este înregistrată la băuturi energizante și ice tea, iar apa minerală își păstrează volumele din media săptămânilor 1-8. Berea, alături de vermouth, păstrează creșteri, restul categoriilor alcoolice situându-se sub media vânzărilor pentru această perioadă.

Categoriile de îngrijire personală sunt în focus acum și nu numai datorită sărbătorilor din săptămâna analizată, înregistrându-se o creștere de +6,4% vs media anuală.

Din categoriile de curățenie, rămân căutate cele universale și pe bază de clor, săpun sau îngrijire ferestre.

În această săptămână nu sunt observate creșteri de preț mai mari de 5%, comparativ cu media săptămânilor anterioare (1-8).

Retail.ro /  Retail.ro /  Interviuri și Analize /  Jurnal de vânzări pe timp de pandemie: dulciurile au fost cele mai cumpărate produse în prima săptămână din martie