Lectură de 5 minute

29 Mai 2020 - Interviuri și Analize

Jurnal de vânzări pe timp de pandemie: După Paște, românii au cumpărat tot mai multe semipreparate, alcool și țigări

Andra Imbrea

După achizițiile explozive din luna martie, odată cu declararea pandemiei de coronavirus în România, vânzările de alimente au reluat un curs obișnuit, cu scăderi imediat după Paște, urmare a stocurilor acumulate în exces de consumatori. În cele trei săptămâni după Paștele Ortodox, creșterile nu depășesc 10% la nivelul întregului segment de retail. În această perioadă, românii au cumpărat mai multe țigări, alcool și mâncăruri semipreparate. Tot în această perioadă s-au diminuat promoțiile retailerilor, iar prețurile s-au menținut la același nivel ca înainte de Paște, în creștere însă cu 5% față de 2019, arată un studiu Retail Zoom. 
 

În cele 3 săptămâni după Paște, piața FMCG a crescut cu 6,5% în valoare, dintre care produsele alimentare au crescut cu 7%, produsele de îngrijire personală au scăzut cu 12%, iar produsele pentru casă s-au majorat cu 2%. Categoria de țigarete a crescut cu 19%, fiind printre cele mai performante categorii, alături de băuturi alcoolice (29%) și mâncare semipreparată (39%).

Analizând perioada de 3 săptămâni după Paștele Ortodox, creșterile nu depășesc 10% la nivelul întregului segment de retail. Doar tigările mai mențin aceeasi rată constantă de creștere, de peste 15% față de anul anterior. În săptămânile 20 și 21 (sfârșit de luna mai) se preconizează o revenire la nivelul vânzărilor înregistrat în martie pentru aceeași perioadă (sfârșit de lună). 

Luna martie a atins praguri pe care nu știm dacă le vom mai surprinde într-un univers comparabil, având trei vârfuri de creștere, înainte și după declararea stării de urgență. Ulterior, vânzările au reluat un curs obișnuit al evoluției, cu scăderi accentuate imediat după Paște, urmare stocurilor acumulate în exces de consumatori.

 

Citeste si:
Studiu: Comportamentul de consum post Covid-19: Cumpărăturile online în creștere, intențiile privind cheltuielile, profund afectate

Ce au cumpărat românii 

După sărbători se observă o menținere a ratelor de creștere la băuturi alcoolice și o creștere în importanță pentru categoriile de gustări. 50% din creșterea valorică a sectorului alimentar pentru această perioadă provine din vânzările de bere, ce par să recupereze în această perioadă vânzările timide înregistrate la începutul anului. La fel de multă valoare in lei ca și berea au generat categoriile de brânză și vin. Categoriile care continuă să înregistreze creșteri pentru această perioadă sunt:

  • alcool pur (+87%)
  • drojdie (+58%)
  • fructe congelate (+70%)
  • pizza congelată  (+63%)
  • popcorn (+53%)
  • bere (+43%)
  • lapte (+30%)
  • vin (+24%)

Sectorul alimentar rămâne motor de creștere al vânzărilor în retail offline, cu peste 75% contribuție la plus valoarea vânzărilor din această perioadă, în creștere cu 5 puncte procentuale față de anul anterior și chiar față de începutul anului 2020. 

Categoria de îngrijire personală scade în această perioadă cu 12%. Rutina zilnică a consumatorilor nu a mai inclus activități de socializare, drept urmare se observă și scăderea constantă a categoriilor de îngrijire a feței, machiajelor, stilizare păr. Prioritatea în această perioadă rămâne protecția împotriva bacteriilor și virusurilor, dar timid se observă și creșterea segmentelor concentrate pe răsfăț (spuma de baie).

Citeste si:
Amazon atacă segmentul supermarketurilor: ce planuri are gigantul online
  • dezinfectant mâini (+1681%)
  • șervețele umede (+184%)
  • săpun de toaletă (+35%)
  • spumă de baie (+19%)

Produsele pentru casă cresc în această perioadă cu 2%. Produsele de curățenie generală cresc cu 24%, insecticidele cu 31%, iar detergenții pentru mașina de spălat vase cu 27%.

Cum au evoluat promoțiile pe timp de pandemie

Ponderea promoțiilor s-a diminuat pe parcursul lunilor martie si aprilie față de anul anterior pentru toate grupele de produse, în special pentru sectorul alimentarși produsele de casă (câte un punct procentual).

Pe fondul creșterii prețurilor la cel puțin 50% dintre categoriile de produse listate în magazine, contribuția promoțiilor în general, dar și de tip TPR (temporary price reductions) a pierdut din efectul general înregistrat anterior pandemiei. Ponderea promoțiilor in vânzările generale pentru perioada martie și aprilie s-a diminuat, în special pentru categoriile de produse lactate, cărnuri, produse la conservă, produse îngrijire personală, însă de la sfârșitul lunii aprilie se observă o revitalizare în aplicarea TPR ca și mecanism promoțional. Produsele pachet promo sau cu ambalaj dedicat sunt în scădere, atât în număr, câtși în impact vânzări.

Consumatorii si-au mutat o parte dintre opțiunile de achiziție către ambalaje mai mari, fapt ce determină în plus o diminuare a contribuției reducerilor la nivelul general al vânzărilor. Promoțiile scad în importanță pe formatul mare de magazine și pentru produsele nealimentare,multe mutându-se cel mai probabil online.

Câteva dintre categoriile cu ponderi mai mari de promoții în perioada analizată (3 săpt), ce cresc cu mai mult de 10 puncte procentuale în importanță promo:

  • detegenți mobilă (40-45%)
  • balsam rufe (35-40%)
  • bere (35-40%)
  • scutece bebeluși (35-40%)
  • băuturi energizante (30-35%)

Prețurile se mențin la același nivel ca înainte de Paște pentru multe categorii și nu se observă creșteri peste 5% față de 2019 la segmente noi. Creșterile de preț pentru 2020, sunt următoarele:

  • alimente (+6,7%)
  • îngrijire personală (+ 2,3%)
  • casă (+4,5%)

Raportul Retail Zoom se referă la evoluția vânzărilor valorice (RON) în primele 3 săptămâni după Paște ( 20 aprilie - 10 mai) versus aceeași periodă a anului trecut. Studiu ia în calcul produsele din 184 de categorii alimentare, de îngrijire personală și a casei din cadrul a 3.000 de magazine din canalele de proximitate - Carrefour Market, DM, Inmedia, Mega Image, Shop & Go, Penny, Profi, Xpress - dar și din cadrul magazinelor de format mare - Cora, Carrefour hyper, Metro. 

Retail.ro /  Interviuri și Analize /  Jurnal de vânzări pe timp de pandemie: După Paște, românii au cumpărat tot mai multe semipreparate, alcool și țigări