Lectură de 5 minute

09 Mai 2020 - Interviuri și Analize

Jurnal de vânzări pe timp de pandemie: vânzările de Paște 2020, creșteri la jumătate față de anul trecut. Ce au cumpărat românii

Andra Imbrea

Vânzările de Paște de anul acesta au înregistrat creșteri la jumătate față de anul trecut. Astfel, anul acesta vânzările au crescut cu doar 7%, spre deosebire de 2019, când se majorau cu 14,5%. Principala explicație pentru cumpărăturile lente din această perioadă sunt achizițiile explozive din luna martie a acestui an, prima lună "de șoc" în criza coronavirus.  Cu toate acestea, însă, începutul de an (primele 16 săptămâni din 2020) a adus un avans mai mare al vânzărilor (+22% vs 2019) față de cel înregistrat în 2019 (+11% vs 2018). Valoarea vânzărilor pentru bere (+80%), sangria (+69%) și vin (+39%) depășesc vânzarile de Revelion, arată studiul RetailZoom, care analizează evoluția cumpărăturilor pe timp de pandemie. 

Raportul Retail Zoom se referă la evoluția vânzărilor valorice (RON) în săptămânile 15-16 (06.-19.04 2020) versus aceeași periodă a anului trecut (08 - 21.04). Studiu ia în calcul produsele din 184 de categorii alimentare, de îngrijire personală și a casei din cadrul canalelor de proximitate - Carrefour Market, DM, Inmedia, Mega Image, Shop & Go, Penny, Profi, Xpress - dar și din cadrul magazinelor de format mare - Cora, Carrefour hyper, Metro. 

Consumul reintrat de la începutul lunii aprilie pe un făgaș normal, cu rate de creștere față de anul anterior de până la 15% se menține si spre sfârșitul lunii la acest nivel, valorile fiind influențate majoritar de sectorul alimentar. De aceea, creșterile sunt la jumătatea celor înregistrate anul trecut de Paște, deoarece multe departamente au beneficiat deja de achiziții crescute încă din săptămânile precedente, dinainte de momentul începeriistării de urgență.

In perioadă de distanțare socială și izolare, magazinele de proximitate au început să câștige un avans în vânzări față de magazinele de format mare, luând cotă de piață și din coșurile mari, de stocare. Primul trimestru din 2020 (primele 16 săptămâni) versus aceeași perioadă din 2019, în valoare a adus creșteri de 25% pe canalul de proximitate (minimarketuri și supermarketuri) și de 16% pe formatul de magazine mari (hypermarket și cash & carry).

Citeste si:
Reducerea impozitului pentru proprietarii de spații comerciale – o ecuație cu multe necunoscute

 

 

În săptămânile 15 & 16 (06 -19.04.2020) versus 2019 (08- 2104), piața FMCG a crescut cu 15,3% în valoare, dintre care produsele alimentare au crescut cu 17%, produsele de îngrijire personală au scăzut cu 9%, iar produsele pentru casă s-au majorat cu 9%. Categoria de țigarete a crescut, de asemenea, cu 25%.

Cumpărături de Paște 

Pregătirile de Paște sunt evidențiate de creșterile categoriilor ouă, lapte, unt, smântână, vin. La categoriile de apă, ulei si biscuiți se pare că proviziile au fost realizate anterior, deoarece se înregistrează scăderi vs 2019. Categorii care continuă să înregistreze creșteri uriașe pentru această perioadă (săpt. 15+16), față de anul anterior,sunt:

Citeste si:
Grupul suedez H&M aduce în România alte branduri: COS, Weekday, Monki, &Other Stories și Arklet vor fi disponibile ONLINE
  • alcool pur + 168%
  • drojdie + 125%
  • conservanți fructe legume + 84%
  • frișcă + 96%
  • cacao + 95%

Coșul de cumpărături în perioada premergătoare sărbătorilor, conține pe lângă categoriile de bază și pe cele folosite la prepararea delicateselor, categorii de produse de tipul deserturilor congelate, pizza și înghețată, pentru cei mai comozi și dornici de răsfăț în zilele libere dedicate Paștelui.

Aperitivele din cadrul băuturilor alcoolice (gin, vermouth, mixuri) cât și categorii care însoțesc bucatele la masa de sărbători (ex. maioneză, murături,muștar), înregistrează creșteri de peste 45% vs 2019, în timp ce categoriile de conserve (carne, pește, mâncare gătită, legume), pastele și gustările pierd locuri în topul din această perioadă, făcând loc categoriilor proaspete, ingrediente specifice pregătiriimeselor de sărbătoare.

Începând cu săptămâna 13, sectorul produselor de îngrijire personală este pe un trend descrescător față de 2019. Chiar dacă observăm în continuare categorii ce persistă cu creșteri importante vs 2019, ce țin mai mult de igienă (săpun +49%, dezinfectant 1178%, șervețele umede +298%) și mai puțin de întreținere, sectorul descrește la nivel general. 

  • șervețele umede + 298%
  • parfumuri - 45%
  • stilizare păr -49%
  • batiste facile -27%

La categoria produse pentru casă, scăderea observată la șervețele de masă și creșterile de peste 20% la prosoape de hârtie pentru bucătărie, sugerează o mutare a vânzărilor intre aceste categorii. În rest, categoriile de curățenie beneficiază de un context care susține creșteri de până la 15%. Stocurile realizate la detergenții pentru haine par să fie mai mari decât la restul categoriilor, lucru confirmat de scăderea acestei categorii.

Pe termen lung și în condițiile actuale, este așteptată o creștere menținută de 5-10% vs anul anterior pentru departamentul de curățenie. Cert este că trendul celor două sectoare (îngrijire personală & îngrijirea casei), indică o contribuție scăzută a cumpărăturilor din mediul de retail offline pentru tipologia produselor de răsfăț și îngrijire. În plus, o potențială creștere din mediul online nu  ar garanta o compensare a acestor scăderi din offline.

Creșterile înregistrate pentru perioada de 2 săptămâni înainte de Paște vs 2019 au fost de +7%, la jumătate față de vânzările înregistrate in 2019 vs 2018 +14,5%. Se confirmă astfel faptul ca vârful înregistrat în săptămâna 11 2020 (9- 15 martie) a diminuat în mare parte vânzările de Paște. Cu toate acestea, însă, cele două săptămâni au adus creșteri față de începutul lunii aprilie, semn că pregătirile de Paște s-au simțit în coșurile de cumpărături.

Cum au evoluat prețurile în 2020 vs 2019 

Prin analiza comparativă cu anii anteriori premergători sărbătorii de Paște, se observă o departajare a creșterii preturilor cu cel puțin 3 săptămâni în avans (de la începutul lunii martie). Concluzia RetailZoom este că anul acesta creșterile de prețuri sunt provocate și de impactul pandemiei, nu doar de frenezia cumpărăturilor de sărbători. Spre deosebire însă de anii anteriori, când se observă o buclă de creșteri de preț specifică aglomerării de sărbători, generată preponderent de abundența produselor premium sau de creșteri de preț temporare, acum este de așteptat ca apogeul creșterilor de preț să nu fi atins încă punctul culminant la categoriile monitorizate.

Surso foto: Hananeko_Studio/Shutterstock

Sursă grafice: studiul RetailZoom

Retail.ro /  Interviuri și Analize /  Jurnal de vânzări pe timp de pandemie: vânzările de Paște 2020, creșteri la jumătate față de anul trecut. Ce au cumpărat românii