Lectură de 5 minute

14 Mai 2020 - Interviuri și Analize

Horoi, Agricola: 20% din total business, afectat de măsurile impuse de autorități și de evoluția pandemiei

Anca Olteanu

La scurt timp de la debutul pandemiei de Coronavirus în România, vânzările Agricola înregistrau o creștere pe fondul cumpărăturilor realizate în panică de consumatori. Ulterior, ele au scăzut, revenind la nivelul obișnuit abia în perioada sărbătorilor Pascale, pentru ca apoi să se prăbușească din nou. Despre impactul crizei sanitare, evoluția investițiilor de anul acesta și măsurile luate în fabrici a vorbit, într-un interviu pentru retail.ro, Grigore Horoi, președintele Grup Agricola.

Retail.ro: În primele zile de la debutul pandemiei, Agricola înregistra o creștere a vânzărilor și a cererilor din partea marilor lanțuri de magazine. Cum au evoluat cererile și vânzările până în prezent?

Grigore Horoi: S-a manifestat inițial o creștere a comenzilor, însă pentru scurt timp deoarece după instituirea stării de urgență vânzările au scăzut, cauzele principale fiind consumul din stoc al populației și lipsa de mobilitate. După un alt interval de timp, în perioada premergătoare Sărbătorilor Pascale, comenzile au revenit la nivelul normal dintr-o lună normală. 

Apoi, imediat după Paștele ortodox, a avut loc o prăbușire a comenzilor primite, cauzele fiind evidente: resursele financiare limitate au fost epuizate cu ocazia sărbătorilor (1,2 milioane de oameni aflați în șomaj tehnic, cu indemnizația neîncasată – se va plăti în mai; câteva sute de mii de alți oameni intrați în șomaj), lipsa vizibilității privind perspectivele de viitor și chiar concurența importurilor din țări care destochează la prețuri de dumping.

Retail.ro: Ce procent din afacere reprezintă segmentul B2B, respectiv B2C? Cum au fost cele două segmente de vânzări afectate în ultimele săptămâni?

Citeste si:
Kandia Dulce: Vom parcurge în continuare o perioadă de criză economică care ne va afecta pe toți

Grigore Horoi: Parte a Grupului Agricola, business-ul de semipreparate și ready meals de la Europrod este în proporție de 75% specific B2B și astfel afectat în măsură foarte mare de deciziile de închidere a activităților HoReCa în România și în țările Uniunii Europene. 

Din cifra de afaceri Agricola - carne de pasăre, aproximativ 10 – 12% ieșeam la export, inclusiv în țările UE, destinat piețelor HoReCa, de asemenea închise de autorități. Producția de carne de pasăre exportată înseamnă în special diverse sortimente de piept de pui, cantități care nu mai pleacă din țară în aceste zile și pun presiune pe piața internă (prin supraofertă).

Tot în categoria B2B includem tranzacțiile cu parteneri din industria procesatoare, care la rândul lor se confruntă cu probleme. Așadar, 18-20% din total business Agricola Grup este afectat de măsurile impuse de autorități și determinat de evoluția pandemiei. 

Președintele Agricola: Investițiile continuă anul acesta

Retail.ro: Criza generată de pandemia de Coronavirus vă afectează planul de dezvoltare al afacerii și investițiile programate pentru acest an? Dacă da, în ce fel?

Citeste si:
Românii reveniți în țară în pandemie ar putea ridica vânzările de lactate și carne cu peste 1 miliard de lei

Grigore Horoi: Nu. Bugetele asumate, planurile de investiții sunt în derulare la nivelurile gândite inițial și ne exprimăm încrederea că, odată cu relaxarea măsurilor și revenirea la lucru a unui număr cât mai mare de persoane aflate acum în șomaj tehnic, încrederea oamenilor se va reinstala și vom reveni cu toții la o viață trăită în noua normalitate.

Retail.ro: În prezent, fabricile funcționează? Ați făcut schimbări la modul de lucru?

Grigore Horoi: Toate fabricile Grupului lucrează, evident cu asigurarea măsurilor impuse de context, din care precizez:

  • efectuarea de triaj epidemiologic foarte riguros, zilnic, în toate punctele de lucru și utilizarea de termometre pentru monitorizarea temperaturii angajaților la accesul în schimbul de lucru și pe parcursul programului;
  • dezinfectarea de mai multe ori pe zi a locurilor de muncă, echipamentelor din fabrici, a sculelor, etc;
  • instalarea de dispensere cu dezinfectanți pentru mâini la tot pasul, la toate punctele de lucru;
  • utilizarea riguroasă a echipamentelor de protecție specifice locului de muncă;
  • asigurarea măsurii de distanțare fizică între angajați în situația transportului (în auto dezinfectate) a acestora la locul de muncă, la intrarea în schimbul de lucru în secțiile de lucru, la servirea mesei ș.a.m.d.;
  • la fiecare punct de lucru accesul persoanelor dinafară, străine, este interzis, iar relația cu partenerii și furnizorii se menține preponderent online;
  • în spațiile de birouri am redus prezența personalului de serviciu instituind un regim de lucru alternativ de telemuncă.

Începând cu 2021, după finalizarea investiției de aproximativ 17 milioane de euro în Abatorul de păsări, avem în vedere o creștere progresivă a numărului de angajați proporțional cu nevoile generate de creștere a capacității de abatorizare.

Retail.ro: Toți angajații lucrează acum? Ați făcut reduceri de personal, ați redus din salarii?

Grigore Horoi: Nu au fost reduceri de personal. Avem însă câțiva angajați trimiși în șomaj tehnic temporar, de la Grădinița Agricola și fabrica de semipreparate, iar acolo unde comenzile sunt mai mici și nu se impune prezența tuturor angajaților s-a optat pentru concediu de odihnă sau zile libere cuvenite pentru a fi pregătiți să readucem activitatea la parametri normali inclusiv în zonele unde, temporar, criza și măsurile impuse ne-au afectat mai mult.

Retail.ro: Intenționați să angajați anul acesta? Dacă da, când, câți angajați și pe ce posturi?

Grigore Horoi: Anul acesta nu vom face angajări semnificative de principiu sau, dacă vreți, numărul mediu de salariați va fi același cu cel de la începutul anului. Începând cu 2021, după finalizarea investiției de aproximativ 17 milioane de euro în Abatorul de păsări, avem în vedere o creștere progresivă a numărului de angajați proporțional cu nevoile generate de creștere a capacității de abatorizare.

Agricola este unul dintre cei mai mari producători de carne de pui din România și principalul exportator din această categorie, care în septembrie 2019 a împlinit 27 de ani de la înființare. Agricola deține 18% din piața cărnii de pui, este lider cu 19% din piața de semipreparate și produse de tip ready-meal. Grupul de firme Agricola a înregistrat în 2019 o cifră totală de afaceri de aproximativ 768,2 milioane de lei, circa 162 de milioane de euro, cu 8% mai mult față de anul precedent. Pentru 2020, grupul își propune o creștere de 5%.

Retail.ro /  Interviuri și Analize /  Horoi, Agricola: 20% din total business, afectat de măsurile impuse de autorități și de evoluția pandemiei