Lectură de 9 minute

27 Jul 2022 - Interviuri și Analize

Grzegorz Grabowski, Maspex: Ne confruntăm cu dificultăți în procurarea materiilor prime

Redacția Retail.ro

Abonează-te pe  

Grzegorz Grabowski, General Manager BU Romania, Hungary, Bulgaria and Moldova - Maspex Group, producătorul unor branduri cunoscute precum Tymbark, Tedi, Figo sau Arnos, ne dezvăluie, într-un interviu exclusiv, planurile companiei în contextul actual, cauzat de războiul din Ucraina, de inflație și de creșterea prețurilor.

  • Ce impact au inflația și costurile energiei și carburanților asupra businessului anul acesta?

Inflația, costurile majorate, dar și contextul social actual au adus multe provocări. Ca și alte companii de pe piață ne confruntăm, de exemplu, cu dificultăți în procurarea materiilor prime și în agrearea unor termene cât mai scurte de furnizare a acestora. Datorită experienței noastre de peste 25 de ani în domeniul FMCG, aceasta nu este, însă, prima situație instabilă căreia suntem nevoiți să îi facem față. Ne folosim de experiența acumulată până acum, suntem deschiși către soluții noi, ne păstrăm optimismul și concentrarea astfel încât să ne îndeplinim obiectivele și să menținem aceleași standarde înalte de calitate care caracterizează produsele noastre.

  • Aveți în vedere să creșteți prețurile produselor ca urmare a scumpirilor din ultima perioadă? Dacă da, cu cât?

Majorarea prețurilor la nivel global au determinat în mod normal creșteri ale costurilor pe care le practică furnizorii noștri.

Modificările de prețuri pentru produsele pe care le avem în portofoliu sunt realizate în concordanță cu evoluția economică a pieței pe care activăm. Totodată, facem eforturi pentru optimizarea prețurilor produselor noastre.

  • Produceți totul pe plan local?

Încercăm să producem cât mai mult în fabricile locale și reușim, în mare parte, dar sunt mai mulți factori care influențează decizia de a produce în România sau în alte puncte de lucru care aparțin Grupului Maspex din care facem parte. Un factor esențial este identificarea unor surse sigure din care putem procura constant materii prime care corespund în totalitate standardelor noastre.

Retail jobs

Pentru a menține un raport excelent calitate - pret, avem în portofoliul nostru atât produse pe care le fabricăm local, cât și produse pe care le importăm de la celelalte unități din Grup. La rândul nostru, exportăm produse din fabricile locale către unități Maspex din afara țării.

  • Cum sunteți afectați de războiul de la granițe? Luați materii prime din Ucraina și Rusia? Dacă da, ce materii prime? Ce măsuri luați în acest sens? Care vă așteptați să fie consecințele?

Războiul din Ucraina a adus un context complet nou, care a influențat echilibrul atât pe plan economic, cât și pe plan social. Compania noastră nu este afectată în mod direct, deoarece nu avem colaborări active cu furnizori din tările menționate, dar, bineînțeles că resimțim consecințele acestei situații dificile. Tocmai de aceea, încă de la început ne-am mobilizat pentru a putea acorda sprijin în contextul social actual și pentru a fi alături de cetățenii ucrainieni care au sosit în țara noastră. Deși ne dorim ca situația să se îmbunătățească cât mai curând, considerăm că măsurile anunțate pe plan european pentru perioada următoare vor contribui și pe viitor la o instabilitate economică și socială.

  • Care sunt planurile companiei pentru 2022?

În perioada următoare, ne vom concentra pe îndeplinirea obiectivelor stabilite la nivel de companie.

Citeste si:
Maspex relansează ketchupul și conservele pe bază de roșii marca „Vălenii de munte”
Maspex relansează ketchupul și conservele pe bază de roșii marca „Vălenii de munte”

Continuăm investițiile în derulare deoarece credem că, în acest mod, putem crește. Lucrăm la implementarea proiectelor care vin să susțină o dezvoltare durabilă a companiei și să mențină un echilibru social și economic în comunitățile în care ne desfășurăm activitatea. Și în 2022, consumatorii finali sunt cei care setează direcțiile de dezvoltare, de aceea suntem foarte atenți la comportamentul acestora. Totodată, toate planurile noastre de viitor care au în vedere îndeplinirea unor obiective de creștere sunt implementate cu responsabilitate față de comunitățile din care facem parte.

  • În categoria de băuturi dețineți Tymbark, Tedi, Ciao și Figo. Aveți în plan lansarea de noi game și branduri de produse? Aveți în plan lansarea de noi game și sortimente de produse în 2022?

Inovațiile pe care le facem se raportează, în primul rând, la tendințele din piață și la alegerile consumatorilor, iar sănătatea și sustenabilitatea sunt factori importanți pentru noi. Tymbark și-a îmbogățit constant portofoliul cu arome și produse noi, îndrăgite rapid de consumatori. Anul acesta am lansat deja arome noi: Tymbark Mix 250ml – Mure & Aloe Vera și Tymbark Cool 2L – Banane – Căpșuni. Am adus în atenția consumatorilor Tymbark Smiley Can (Crazy Fun) – un produs inovator pentru România, disponibil în 4 combinații răcoritoare cu BULE, într-un ambalaj unic, de tip DOZĂ 330ML și cu un conținut ridicat de suc de fructe. Este un produs dedicat generației noi – persoane foarte conectate la social media și foarte receptive la cele mai cool trenduri.

În luna iulie, am adaugat un nou brand în portofoliu – DrWitt Plus, acesta făcând parte din categoria ape cu vitamine și beneficii funcționale. Produsele DrWitt Plus – apă cu vitamine – sunt disponibile pe piață în ambalaj de 750ml, având patru sortimente: Relax (coacăze negre, merișoare, hibiscus), Body (aronie, vișine), Fit (mango, lămâie, ceai verde), Antiox (rodie, acai).

Urmează și alte lansări până la finalul anului, pe care le vom anunța cât de curând, atât de sortimente, cât și de branduri

  • În portofoliu aveți și pastele Arnos, precum și ketchup și conservele de roșii Vălenii. de Munte, pe care le-ați relansat recent. La cât s-a ridicat investiția?

Produsele Arnos fac parte din portofoliul de produse al companiei noastre, fiind cunoscute pe piața românească. Brandul și produsele Vălenii de Munte au fost lansate în primăvara acestui an, fiind un proiect nou pe care l-am adăugat portofoliului nostru. Odată cu această lansare, compania abordează două piețe: piața de ketchup și piața de tomate, pentru care propune produse competitive și în concordanță cu exigențele consumatorilor. Suntem optimiști că această gamă de produse se va impune pe piață cât mai curând datorită caracteristicilor sale.

  • Ce investiții vizați pentru anul în curs?

Investițiile au fost dintotdeauna modul în care am reușit să creștem, să respectăm standardele înalte de calitate pentru produsele noastre și să avem un impact pozitiv socio-economic în comunitățile din care facem parte. În ciuda contextului mai puțin favorabil, urmează să avem noi investiții atât la fabrica din Vălenii de Munte, cât și la fabrica din Vatra Dornei. Prin aceste proiecte continuăm să investim cu responsabilitate într-o dezvoltare durabilă care are în vedere îmbunătățirea calității vieții la nivel local, dar și la nivel global în direcția sustenabilității.

  • Intenționați să vă extindeți zonele de export?

Printre obiectivele noastre se află și acela de a ne dezvolta și de a ne consolida poziția pe piețele din afara țării, unde suntem deja prezenți, făcând cunoscute produsele pe care le avem în portofoliu. Totodată, suntem deschiși către noi oportunități și urmărim cu atenție evoluția pieței de FMCG la nivel european și global.

  • În 2021 ați început un parteneriat cu Alpin 57 Lux pentru a produce înghețata Tedi. Cum performează până în acest moment? Vreți să produceți și alte produse pe zona de înghețată? Vreți să vă extindeți portofoliul în acest sens?

Avem în desfășurare un parteneriat cu Alpin 57 LUX, una dintre cele mai mari companii producătoare de înghețată din România. Rezultatele pozitive ale vânzărilor de până acum ne demonstrează că parteneriatul este unul de succes, iar, în continuare, ne așteptăm la un sezon foarte bun. Pentru a ne alinia dorințelor consumatorilor noștri, ne bazăm foarte mult pe experiență și, la finalul fiecărui sezon, evaluăm împreună cu partenerii acestui proiect fiecare sortiment și agreăm noile arome care pot fi lansate.

Prin produsele Tedi Înghețată, oferim consumatorilor diversitate – Tedi arome clasice și fructate, dar și formate atractive – Tedi Înghețată pe băt, la cornet, sandwich. Am început cu 6 sortimente de înghețată și continuăm să ne extidem portofoliul. În 2022, de exemplu, am adăugat sortimentul Tedi Înghețată pe băț Piersică – morcov.

  • Numărul de angajați a scăzut în 2020 până la 1.337 de la 1.440 în 2019. Câți angajați aveți în acest moment? Vreți să faceți angajări în 2022? Dacă da, câte posturi sunt disponibile?Pe ce poziții?

În prezent, Maspex Romania are aproximativ 1.450 de angajați. Totodată, avem mai multe poziții vacante în toate punctele noastre de lucru.

  • În acest moment aveți două fabrici în România, una în Vălenii de Munte și, respectiv, Vatra Dornei? Aveți în plan o creștere a capacității de producție?

În prezent, deținem trei fabrici în România: la Vălenii de Munte, Vatra Dornei, Giurgiu. Pentru a ne desfășura activitatea în condiții foarte bune si pentru a susține dezvoltarea portofoliului, evoluăm continuu. Ne preocupăm permanent de îmbunătățirea și de modernizarea capacității de producție, dar și de implementarea unor soluții inovatoare care să eficientizeze procesele și costurile de producție.

  • Ce previziuni financiare aveți pentru 2022?

În ceea ce privește profitul raportat, anul trecut acesta a fost de 116 milioane de lei. Pentru 2022, ne-am propus să creștem cifra de afaceri pe companie cu 14%. În privința previziunile asupra profitului, acestea sunt destul de dificil de apreciat având în vedere dinamica pieții pe care activăm și contextul economic actual.

Deși ne confruntăm cu un context economic și social dificil la nivel global (războiul din Ucraina, inflația, creșterile de prețuri), ne continuăm parcursul bazându-ne pe flexibilitate și pe capacitatea companiei de a se adapta și a face față provocărilor.

Retail.ro /  Retail.ro /  Interviuri și Analize /  Grzegorz Grabowski, Maspex: Ne confruntăm cu dificultăți în procurarea materiilor prime