Lectură de 9 minute

26 Mar 2021 - Interviuri și Analize

Cum vor centrele alimentare din rețeaua Food Hub să ajungă la afaceri de 1 milion de dolari: Consumatorul se întoarce către produsele din zona în care trăiește

Andra Imbrea

Pandemia de Covid-19 a afectat multe industrii, a reconfigurat planurile multor afaceri, însă a venit și cu o serie de oportunități. Este și cazul rețelei Food Hub, ale cărei centre agroalimentare au înregistrat o creștere dublă în 2020, pe care mizează și în acest an. Am stat de vorbă cu reprezentanții celor 4 huburi din rețeaua Food Hub - Nod Verde, Cumsecade, Roade și Merinde și Nord Natural - despre cum a schimbat pandemia comportamentul de consum, cum a crescut apetitul pentru produse locale și ce urmează în piața agroalimentară.

Nod Verde (Cluj-Napoca), Cumsecade (Odorheiu Secuiesc), Roade și Merinde (IașI) și Nord Natural (Bucovina) sunt centre agroalimentare ce găzduiesc atât online, cât și în mediul fizic, producători locali din mai multe regiuni ale țării. Programul Food Hub a fost lansat de Romanian American Foundation pentru susținerea antreprenorilor din agricultură în urma unei investiții de 1,5 milioane dolari. Fiecare food hub din rețea este o întreprindere socială și este coordonat de către un ONG, iar întregul program este sub îndrumarea Fundației Civitas pentru Societatea Civilă din Cluj-Napoca, după cum ne-au povestit Anna Șargov, coordonator de proiect în cadrul Civitas și Oleg Moraru, coordonator al programelor de economie rurală ale Romanian American-Foundation.

Cine a migrat în online: agricultura sau consumul? 

Anul trecut, producătorii de legume, fructe și produse tradiționale din cadrul Food Hub au bifat afaceri de aproximativ 600.000 de dolari, duble față de 2019, iar planul pentru acest an include vânzări de 1 milion de dolari.

“Pandemia a adus în fața multor antreprenori o nouă provocare, dar și o foarte mare oportunitate de a fi mai aproape de clienții lor. Totuși, nu putem vorbi despre o migrare accelerată a antreprenorilor din agricultură în online, ci mai degrabă despre o orientare spre online în ceea ce ține de coșul alimentar ca o modificare de comportament pe care am observat-o la consumatorii noștri. Cererea pentru comercializarea online a produselor alimentare a devenit mult mai mare, mai ales în perioada stării de urgență, așa că food hub-urile au fost acolo să acopere aceste nevoi ale consumatorilor, prin comenzi online și livrare la domiciliu”.

Avantajul huburilor din rețea a fost că toate au deținut de la început magazine online dezvoltate, unele dintre ele lansând și magazine fizice pe parcus, altele livrând încă de la debutul pandemiei la nivel național. Prin urmare, vânzările food hub-urilor veneau în mare parte din online.

Citeste si:
Notino: Crește cererea pentru produsele cosmetice cu protecție solară. Vânzările cremelor pentru copii s-ar majorat cu peste 500%

Vezi și: Fructe și legume românești: de unde poți comanda online de la producători locali, cu livrare la domiciliu

“Într-adevăr, mulți antreprenori au dezvoltat o nouă dimensiune de business și anume livrarea la domiciliu, însă majoritatea fermierilor care furnizează produse locale către food hub-uri au muncit mai mult ca să acopere cererea pe piață, venită atât din partea clienților food hub-urilor, cât și din partea consumatorilor individuali. Situația a fost mai dificilă pentru magazinele fizice, mai ales în perioada stării de urgență și pentru că două dintre acestea au avut vaduri mari de turiști în zonele în care au fost dezvoltate – Suceava și Harghita”, explică reprezentanții FoodHub.

Anul 2020 ne-a arătat în mod evident ca românii sunt din ce in ce mai interesați de produsele locale și au o disponibilitate mai mare de a-și cunoaște producătorii.

Produse locale online vs offline 

Din cele 4 centre din rețeaua Foodhub toate dețin magazine fizice, mai puțin Nod Verde din Cluj, care și-a majorat cu până la 400% veniturile în 2020 față de 2019. Reprezentanții Nod Verde spun că în funcție de evoluția vânzărilor vor lua în calcul și varianta unui magazin fizic, dar acest lucru nu este planificat pentru acest an.

Citeste si:
Dezvoltatorul imobiliar Iulius investește 17 milioane de euro în două magazine Family Market, în Iași

“În primul rând, credem că este important ca magazinele online ale food hub-urilor să fie perfect funcționale cu un user journey pregătit și predictibil. Odată ce magazinul online este prietenos cu consumatorul, putem spera că raportul de coșuri abandonate va fi tot mai mic. Ceea ce am observat însă este că acolo unde magazinul online este foarte bine construit și că activitatea principală de comerț este cea din online, acolo vânzările sunt mai mari în comparație cu magazinul fizic. Este cazul food hub-ului Nord Natural, care a deschis un magazin fizic în Câmpulung Moldovenesc, dar din lipsă de turiști, principala sursă de venit este din magazinul online. Pe de altă parte, la Iași și Odorheiu Secuiesc, vânzările au crescut mult în magazinele fizice, având o bună poziționare fiecare și fiind prezenți în locații cu vad mare de trecători și au scăzut vânzările în online. De asemenea, pentru noi este importantă dezvoltarea food hub-urilor și creșterea capacității lor pentru a ca produsele locale din Cluj, Bucovina, Harghita sau Moldova să poată fi livrate oriunde în țară”, explică reprezentanții FoodHub.

Citește și: Doar 18% dintre români cumpără lactate de la producători locali

Ce s-a schimbat în coșul de cumpărături în pandemie

Pandemia a schimbat mult percepția consumatorilor referitor la consumul de produse locale. Un studiu iZi data realizat în 2020, înainte de pandemie arăta că 19% din români achiziționau din online produse de la micii producători locali. Una dintre schimbările de comportament din pandemie este preferința în creștere pentru produsele locale – 36% din total eșantion a declarat că în pandemie au cumpărat mai des de la producătorilor locali.

 “Acest lucru ne arată că oamenii au devenit mai atenți la ce consumă și acum, mai mult ca înainte de pandemie, își doresc să sprijine producătorii locali, cumpărând produse locale cu o trasabilitate clară. Credem că apetitul românilor pentru produse locale a crescut în ultimul an, având în vedere vânzările înregistrate anul trecut".

O altă modificare în 2020 pandemic a venit din creșterea numărului de producători care cultivă produse certificate ecologic, la nivelul celor 4 centre existând producători de legume-fructe, ceaiuri din plante, miere, uleiuri presate la rece, făină de grâu sau mălai sau produse procesate. 

 “Am observat o ușoară creștere a cererii pentru aceste produse la nivelul consumatorilor, având în vedere că am expus tot mai multe produse certificate ecologic spre consumatori. Credem că pentru consumatori crește încrederea în producătorii care au trecut prin întreg procesul certficării ecologice, ceea ce face ca produsele lor, chiar dacă sunt mai scumpe, să fie privite cu mai multă încredere decât produsele convenționale. Nu putem să afirmăm cu certitudine că pandemia a dus la o cerere mai mare a produselor bio, dar ne bucură faptul că producătorii au devenit tot mai interesați de certificarea ecologică a produselor, iar noi ne dorim să îi sprijinim cu consultanță în domeniul atragerii de fonduri publice pentru aceste procese”, spun reprezentanții centrelor alimentare.

Tendința este de a ne întoarce la produsele pe care ni le oferă zona în care trăim, observând o atenție tot mai mare și un apetit sporit pentru produse locale, întâlniri cu producătorii sau chiar metode de sprijin pentru aceștia. Consumatorii se așteaptă ca producătorii să fie onești și să le ofere produse de calitate, creând astfel o relație de încredere între cele două tabere, iar food hub-urile vin să creeze o punte de legătură între rețeaua de producători locali și consumatorii urbani.

La Iași (Roade și Merinde) cele mai vândute produse au fost fructele de pădure și produsele din lapte sau carne. La Nord Natural cele mai populare produse sunt produsele din carne și lactate. Pentru Helyenvalo (Cumsecade) cele mai populare au fost mezelurile fără aditivi, ceaiurile și produsele conservate. Pentru Nod Verde, consumatorii au preferat să cumpere fructe și legume, ouă sau produse din carne. 

În funcție de zonă despre care vorbim, valoarea coșului mediu suferă modificări. La nivelul celor patru food hub-uri, valoarea medie unui coș este între 120 și 250 de lei. Aceste sume pof fi diferite și în funcție de sezon, având în vedere că primăvara-vara crește cererea pe produse fresh sau ultra fresh.

Planurile Foodhub în 2021 

Anul 2021 este ultimul an din cel de-al doilea ciclu de finanțare cu sprijinul RAF, povestesc reprezentații Food Hub despre cât de important este ca în acest an fiecare centru agroalimentar să-și majoreze veniturile cu cel puțin 20%. "Având în vedere rezultatele înregistrate în 2020 și ținând cont și de măsurile pe care le-a luat fiecare echipă pentru a consolida activitatea comercială, chiar dacă activam ca afaceri sociale, credem că realizarea obiectivului de sustenabilitate până la finalul programului este fezabil și toate food hub-urile vor atinge acest prag. Acest lucru  ne va permite sa susținem cât mai mulți producători locali să aibă acces la piață pe termen mediu si lung. În 2021 ne propunem să ajungem la venituri cumulate de toate cele patru food hub-uri de 1 milion de dolari". 

La nivel de piață, reprezentanții food hub-urilor estimează că interesul pentru produse locale va continua să crească și în acest an. "Comportamentul de a cumpăra produse alimentare online a explodat din cauza restricțiilor de pandemie, iar pentru noi este important, în acest moment, să urmărim să vedem care va fi comportamentul de cumpărare al acestora cand nu vor exista restricții de niciun fel. De aceea, fiecare food hub dezvoltă strategii de retenție a clienților, ca aceștia să își facă în continuare cumpărăturile de produse locale de la food hub-uri. Cel mai probabil, un procent de 30-50% vor rămâne să comande online, având în vedere obiceiul deja creat din pandemie, comoditatea livrării la domiciliu și calitatea produselor locale comercializate prin intermediul food hub-urilor. În același timp, pentru acest an ne-am propus și atragerea de clienți noi, inclusiv prin dezvoltarea de segmente noi de business, cum ar fi HoReCa sau pachetele cadou pentru angajați. 

În general, credem că piața online de alimente va crește în 2021, având în vedere că tot mai mulți producători intră în online pentru a-și promova produsele, în plus vedem că apar din ce in ce mai multe initiațive apropiate cu ce facem noi și acest lucru ne bucură foarte mult, fiindcă așa vom putea susține un număr cât mai mare de producători mici, aducând în piață produsele locale de calitate, sănătoase li competitive. 


 

Retail.ro /  Interviuri și Analize /  Cum vor centrele alimentare din rețeaua Food Hub să ajungă la afaceri de 1 milion de dolari: Consumatorul se întoarce către produsele din zona în care trăiește