Lectură de 5 minute

08 Apr 2024 - Interviuri și Analize

Cum arată un centru comercial ”verde”? Răspunsul lui Marius Barbu, Group Asset Director NEPI Rockcastle

Cristina Marin

Abonează-te pe  

2023 a fost un an bun pentru NEPI Rockcastle, date fiind achizițiile realizate, mai exact: Forum Gdansk, Copernicus Torun și Ploiești Shopping City, dar și deschiderea Promenada Craiova. În continuare, NEPI se axează pe diversificarea mixului de chiriași, dar și pe atingerea obiectivelor de sustenabilitate, enunțând câteva din direcțiile ridicării unui centru comercial verde. 

Sursa foto: NEPI Rockcastle

”Local, cred că vom avea în continuare o creștere importantă, mai ales că am inaugurat recent mall-ul din Craiova, Promenada, cea mai importantă investiție pe segmentul de retail comercial din România din ultimii cinci ani și cea mai mare din regiune în 2023, atât în ceea ce privește valoarea proiectului, 136 milioane de euro, cât și suprafața comercială, 63.700 metri pătrați. În 2024, strategia NEPI Rockcastle rămâne axată pe consolidarea poziției noastre la nivel regional. Pentru a îndeplini acest obiectiv, vom continua atât procesul de expansiune a portofoliului - fie prin dezvoltări greenfield, fie prin achiziții –, cât și îmbunătățirea calității centrelor noastre comerciale, prin proiecte de modernizare și extindere, acolo unde considerăm necesar. Interesul retailerilor internaționali pentru România este tot mai crescut, iar aceasta reprezintă o oportunitate pe care n-o putem rata”, a declarat Marius Barbu, Group Asset Director NEPI Rockcastle, pentru retail.ro.

Gradul ridicat de închiriere și cererea mare din partea retailerilor internaționali arată că regiunea are în continuare potențial de creștere, în comparație cu Vestul Europei, potrivit celor spuse de Barbu. În acest sens, în România, spre exemplu, unul dintre cele mai importante planuri pentru 2024 este extensia Promenada Mall București, o investiție foarte importantă pentru grup.

”Vedem astăzi în România că se deschid oportunități în zone urbane care acum zece ani nu intrau pe harta niciunui dezvoltator de centre comerciale”, a adăugat Barbu.

Cum arată un centru comercial ”verde”?

Un centru comercial verde trebuie să integreze concepte și practici ecologice în toate aspectele sale, de la designul arhitectural la operațiunile zilnice.
Clădirile trebuie proiectate și construite folosind materiale durabile și tehnologii prietenoase cu mediul, cu izolații eficiente energetic, dar fără să fie poluante, inclusiv în zonele cu deschideri de sticlă, pentru o izolare termică mai bună și utilizarea energiei regenerabile, cum sunt panourile solare.

”Noi ne-am concentrat eforturile pe producerea de energie regenerabilă, în primul rând pe baza panourilor fotovoltaice instalate în incintele centrelor comerciale, cum este cazul și celui de la Craiova, unde am acoperit întreaga parcare. Aceasta este cea mai mare instalație fotovoltaică care deservește un centru comercial din România și marchează o premieră pentru NEPI Rockcastle. Am investit 37 de milioane de euro în instalarea panourilor fotovoltaice, iar în prezent, NEPI Rockcastle produce energie solară regenerabilă prin intermediul a 27 dintre proprietățile din România”, a explicat Barbu.

De asemenea, un centru comercial verde va trebui să urmărească integrarea zonelor verzi și spațiilor deschise în design, ceea ce ar putea îmbunătăți calitatea aerului, va oferi locuri de relaxare și recreere pentru vizitatori și va crea un mediu mai plăcut în general.

Citeste si:
Bucureștiul marchează peste 10 milioane de vizite lunare în malluri. Care sunt orașele care îl urmează
Bucureștiul marchează peste 10 milioane de vizite lunare în malluri. Care sunt orașele care îl urmează

Utilizarea tehnologiilor și sistemelor eficiente energetic, precum LED-uri pentru iluminat, sisteme de gestionare a energiei, și echipamente cu eficiență energetică pentru reducerea consumului de energie, la fel și implementarea unui sistem eficient de gestionare a deșeurilor pentru reciclare și compostare, reduce impactul asupra mediului.

Un alt punct îl reprezintă facilitarea accesului cu mijloace de transport durabile, cum ar fi stații de încărcare pentru mașinile electrice, parcări pentru biciclete și acces rapid la transportul public.

În următoarele etape, un centru comercial verde va presupune promovarea produselor și serviciilor durabile, prin încurajarea închirierii de spații comerciale către afaceri care promovează produsele și serviciile durabile, precum și organizarea de evenimente și campanii de conștientizare pentru comunitate.

Un centru comercial verde ar putea oferi programe educaționale și activități pentru a informa vizitatorii despre practicile durabile și pentru a-i implica în eforturile de protejare a mediului.

„Pentru 2024, estimările privind creșterea economică din regiune sunt de două ori mai mari față de economiile din vest, ceea ce ne arată că piața va continua să crească, în ciuda incertitudinilor care planează asupra economiei globale în general și a provocărilor geostrategice în desfășurare, unele chiar în proximitate, dacă ne gândim la războiul din Ucriana. Ne bazăm pe faptul că presiunile asupra costurilor vor fi stabile, poate chiar în ușor regres, în timp ce puterea de cumpărare se va stabiliza, nemaifiind presiuni mari inflaționiste, iar în unele state va crește, cum este cazul României”, a conchis Barbu.

În 2023, NEPI Rockcastle a avut rezultate foarte bune, nivelul profitului operațional net majorând-se cu 21% y-o-y, până la 491 milioane de euro. Achizițiile efectuate la finalul lui 2022 au contribuit semnificativ la atingerea acestei performanțe, alături de creșterea cu 13% a venitului operațional net, în baza indicelui Like for Like (LFL). Față de 2022, vânzările chiriașilor din centrele comerciale deținute de NEPI Rockcastle au crescut cu 12,6%, valoarea coșului de cumpărături a fost cu 7,8% mai mare, iar numărul de vizitatori a fost cu 4,6% mai ridicat.

Retail.ro /  Retail.ro /  Interviuri și Analize /  Cum arată un centru comercial ”verde”? Răspunsul lui Marius Barbu, Group Asset Director NEPI Rockcastle