Lectură de 5 minute

01 Mar 2023 - Știri și Noutăți

Sfaturile ANPC pentru Postul Paștelui: la ce trebuie să fie atenți românii

Redacția Retail.ro

Abonează-te pe  

A început postul Paștelui, care are o durată de șase săptămâni și se va încheia la data de 15 aprilie 2023. Și în acest caz, ANPC s-a autosesizat și vine cu o serie de sfaturi pentru românii care țin post în această perioadă. Iată la ce trebuie să fim atenți. 

Sursa foto: Pixabay.com

”Atenție la cumpărarea produselor etichetate ca fiind de post! Verificați cu atenție eticheta produselor de post pe care le cumpărați! Produsele de post sunt produse alimentare constituite din ingrediente vegetale, texturat proteic de soia, mixuri pe baza de soia”, a precizat Paul Anghel, directorul general al ANPC, pe pagina sa de Facebook.

Sfaturile ANPC pentru Postul Paștelui: la ce trebuie să fie atenți românii

  • Nu cumpărați produse a căror etichete nu vă informează complet și corect privind conținutul, ingredientele sau calitatea produsului.

”Sfătuiesc consumatorii să citească atent eticheta produselor pentru a putea respecta Postul Paștelui și de a evita astfel să fie induși în eroare. Comisarii #ANPC vor controla și supraveghea piața în toata această perioadă, pentru a preîntâmpina orice neregulă din domeniul protecției consumatorilor, iar operatorii economici care nu respectă prevederile legislative vor fi sancționați”, a adăugat Anghel.

  • Pentru ca produsele pe care le cumpărați în perioada postului, premergătoare sărbătorilor pascale, să nu prezinte un pericol pentru sănătate, în primul rând, înainte de cumparare, acordați o atenție deosebită listei ingredientelor. În cazul în care aceasta conține și ingrediente de origine animală, respectiv lapte praf, zer praf, pudră de ouă, trebuie să știți că aceste produse nu fac parte din grupa produselor de post.
  • Pentru produsele tăiate, fracționate sau porționate de vânzător, solicitați să vedeți eticheta produsului pentru a verifica compoziția și data durabilității minimale.
  • Pe unele ambalaje veți găsi pe lângă lista cu ingrediente și afirmația „ poate contine urme de ou, lapte...”. Aceasta este o informație oferită voluntar de către producător, și înseamnă că, în ciuda tuturor asigurărilor luate pe perioada producției, cele mai mici urme din ingredientele menționate, câteodată, nu pot fi evitate.
  • Verificați dacă în magazin sunt respectate condițiile de păstrare specificate de producător, în special temperatura. Nu cumpărați produse care au fost ținute la temperaturi mai mari decât cea specificată. După achiziție, respectați și la domiciliu condițiile de depozitare precizate pe ambalaj.
  • Verificați data durabilității minimale. Nu cumpărați produse cu data durabilității minimale sau data limita de consum depășita sau modificată.

Produse care pot induce în eroare

În urma acțiunilor de control desfășurate în anii anteriori, comisarii ANPC - Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor au găsit la comercializare produse, pe a căror etichete, erau înscrise mențiuni care puteau induce în eroare consumatorii:

  • Cozonac cu rahat, cacao și stafide, ambalat în pungi din material plastic, în compozitia căruia se regăseau ouă, în contradicție cu mențiunea inscripționată pe fluturașul colant “produs de post”;
  • Maioneză vegetală simplă și Maioneză vegetală Shaorma. Denumirea de MAIONEZĂ se atribuie doar unei emulsii pe bază de gălbenuș de ou, ulei și alte ingrediente;
  • Pizza de post - specialitate cu aromă pe baza de uleiuri vegetale și cazeină (substanță proteică din lapte), produsul nefiind astfel un produs „de post”, cu efectul dezinformării consumatorilor;
  • Utilizarea de denumiri consacrate ale unor preparate din carne precum șnițel, pate, parizer, salam, cârnați, cremwurști etc. la care era atașată sintagma “vegetal”;
  • Înscrierea pe ambalajul unor produse vegetale a mențiunii „fără colesterol” sau „0% colesterol”, sugerându-se astfel ca acestea ar avea caracteristici speciale, când de fapt toate produsele vegetale au aceasta caracteristică;
  • Produsul alimentar vegetal UHT, care conform listei de ingrediente declarată pe ambalaj conținea proteine din lapte, în neconcordanță cu denumirea de produs;
  • Produse de cofetărie preambalate, cu mențiunea “de post”, deși în lista ingredientelor de pe eticheta era înscris “frișcă”.

Nereguli identificate de ANPC în perioadele de post

De asemenea au fost constatate următoarele abateri:

  • Produse de post expuse la comercializare în același raft și în directa vecinătate cu celelalte produse, inducând în eroare consumatorii ( de exemplu produsul „Untar” ce conținea grăsimi vegetale era expus la vânzare în același raion cu untul);
  • Expunerea la comercializare în raioanele destinate produselor de post a produselor care aveau în conținut ingrediente lactate;
  • Produsul „Crutoane cu ierburi aromate” era expus în vederea comercializării la raft, iar deasupra acestuia exista un afiș inscripționat "Idei savuroase de post", deși, produsul conținea la ingrediente: "zer praf dulce" și "praf de iaurt", care sunt de origine animală și nu de post.

Postul alimentar reprezintă abținerea de la mâncărurile și băuturile de frupt pentru un anumit timp, în anumite cazuri însoțită sau înlocuită de abținerea de la alte produse sau practici. Există patru posturi de-a lungul unui an, cele mai importante fiind Postul Paștelui și Postul Crăciunului, apoi Postul Adormirii Maicii Domnului și Postul Sfinților Apostoli Petru și Pavel, cu datele de începere stabilite în Calendarul Ortodox. Postul se mai practică miercurea și vinerea, iar, în unele cazuri, și lunea.

Retail.ro /  Retail.ro /  Știri și Noutăți /  Sfaturile ANPC pentru Postul Paștelui: la ce trebuie să fie atenți românii