Lectură de 7 minute

22 Mai 2024 - Știri și Noutăți

Rottaprint: Cum a ajuns un business pornit într-o sufragerie din Cluj acum 33 de ani să pună etichete pe cele mai mari brand-uri din retail-ul local și internațional

Redacția Retail.ro

Abonează-te pe  

Rottaprint este astăzi cea mai mare tipografie flexografică 100% locală din România, un business cu afaceri de peste 35 mil. euro în 2023, care pune etichete pe cele mai cunoscute brand-uri din retail-ul autohton și nu numai. Ce a început în urmă cu 33 de ani într-o sufragerie, a devenit azi o companie cu o cotă de piață de peste 30%, activă în 14 țări din Europa, SUA și Asia. 

Sursa foto: Rottaprint

Retail.ro a stat de vorbă cu Cristi-Nechita Rotta, co-fondator și director general al Rottaprint, pentru a afla care sunt ”secretele” din spatele reușitei pe o piață precum cea a etichetelor și ambalajelor serigrafice și flexografice, care au fost provocările ultimilor 33 de ani – pornind de la începuturile capitalismului experimentat de România imediat după Revoluție, până la schimbările prezente trasate de retail-ul modern.

Am aflat nu doar povestea oamenilor care au transformat un vis pornit la Cluj într-un business cu prezență globală, ci și cum s-au transformat etichetele de-a lungul timpului, ce impact au în decizia de cumpărare, câtă muncă, energie și creativitate necesita procesul de găsire și producție a etichetei care ajunge pe produsele de la raft.

1. În primul rând, cum a început povestea Rottaprint și unde a ajuns acum, după 33 de ani?

Cristi Nechita-Rotta: Povestea Rottaprint a început în 1991, la Cluj-Napoca, și a fost un vis care a prins contur înainte de revoluție. Eu, proaspăt absolvent de matematică, soția mea, inginer recent licențiat, și mama soției mele, Melania Rotta, împărtășeam toți un spirit antreprenorial puternic. Inițial, am început să tipărim serigrafic, manual, încă din perioada facultății. După revoluție, am decis să transformăm această activitate într-o afacere. Ne doream să creăm un loc în care oamenii să se simtă în siguranță, într-un mediu corect, unde fiecare este apreciat pentru ceea ce este și pentru ceea ce face. Astfel, Rottaprint a devenit rezultatul eforturilor și visurilor noastre comune.

Începutul a fost modest, dar cu multă muncă și dedicare am reușit să creștem și să ne dezvoltăm. Am pornit cu un utilaj second-hand, pe care l-am instalat în sufrageria de 20 de metri pătrați a soacrei mele, iar acum, după 33 de ani, am devenit cea mai mare tipografie flexografică locală din România. Rottaprint are acum o cotă de piață de peste 30% și este activă în 14 țări din Europa, SUA și Asia. Avem spațiu logistic și birouri de vânzări în Germania încă din 2009 și în Ungaria din 2013, iar anul trecut am exportat în 14 țări la nivel global. De asemenea, în 2023 am raportat o cifră de afaceri de peste 35 de milioane de euro, o creștere pe care nici nu ne-o imaginam acum 33 de ani. Însă, planurile noastre de dezvoltare continuă, deoarece pasiunea pentru ceea ce facem nu ne-a părăsit niciodată.

2. Care sunt realizările cele mai mari ale acestor 33 de ani?

Citeste si:
ANALIZĂ XTB: Sucul de portocale, încă un produs ce poate deveni aproape un lux din cauza scumpirilor în lanț
ANALIZĂ XTB: Sucul de portocale, încă un produs ce poate deveni aproape un lux din cauza scumpirilor în lanț

Cristi Nechita-Rotta: O mare realizare pentru noi a fost a fost momentul în care am reușit să strângem suficienți bani din propriul business, încât, în 1994, după 3 ani de la înființare, ne-am cumpărat un scanner care a costat 83.000 de marci. Cu siguranță că nivelul de dezvoltare de acum nu se compară cu ceea ce făceam în urmă cu 30 de ani, însă, pentru noi, au existat niște momente cheie care ne-au ținut motivați și orientați spre dezvoltare.
De exemplu, un alt moment important pentru noi a fost atragerea primilor clienți. Odată cu dezvoltarea câtorva firme locale, am început să înregistrăm o cerere din ce în ce mai mare pentru producerea de etichete autoadezive. Printre primii clienți se numărau firme precum Marmură Tulcea, Farmec sau Paniro.

Totodată, am decis să ne extindem și pe alte piețe, iar în 2008 am înființat un centru logistic în Germania și, un an mai târziu, am început să înregistrăm primele comenzi. Astăzi, 16 ani mai târziu, exporturile reprezintă aproximativ 30% din totalul afacerii.

La nivel de produse, un moment important pentru noi a fost introducerea în portofoliu a etichetelor inteligente, în 2018, cu interacțiune digitală. Acestea au un tag NFC (Near Field Communication) aplicat, care conține informația pe care producătorul dorește să o transmită și pe care o poate modifica în timp real.

3. Care este relația pe care o aveți cu clienții? Cum s-a consolidat aceasta în timp?

Cristi Nechita-Rotta: Relația noastră cu clienții este una de parteneriat și încredere reciprocă. Ne străduim să construim legături solide și durabile, bazate pe respect și colaborare. Mulți dintre clienții noștri au fost alături de noi încă de la începuturile Rottaprint și suntem mândri că am reușit să păstrăm aceste relații de-a lungul anilor.

În cei 33 de ani de activitate am învățat că succesul nostru este strâns legat de succesul clienților noștri. Prin urmare, ne concentrăm pe înțelegerea nevoilor lor și pe oferirea de soluții personalizate. Suntem mereu deschiși la dialog și la ajustări, pentru a ne asigura că oferim cea mai bună calitate și că răspundem așteptărilor lor. De exemplu, odată cu creșterea cererii pentru produse sustenabile, am primit solicitări din partea clienților pentru modificarea etichetelor, atât pentru a fi mai prietenoase cu mediul, cât și pentru a eficientiza procesul de colectare. Astfel, am început să investim în dezvoltarea soluțiilor care să reducă atât cantitatea de materie primă utilizată, cât și cea a deșeurilor generate și am introdus în producția noastră etichete autoadezive, fabricate din materiale cu conținut reciclat.

4. În final, care sunt lecțiile pe care le-ați învățat în cei 33 de ani de activitate și ați vrea să le împărtășiți?

Cristi Nechita-Rotta: În primul rând, pasiunea pentru ceea ce faci este esențială. Nouă fix această dorință ne-a alimentat determinarea și dedicarea, chiar și în momentele dificile. De asemenea, succesul unei afaceri depinde în mare măsură de echipa din spatele acesteia. Am avut norocul să lucrăm cu oameni talentați și dedicați, iar investiția în dezvoltarea profesională a angajaților și crearea unui mediu de lucru pozitiv și colaborativ a fost esențială. Am vrut armonie, transparență, relații sănătoase între colegi, bazate pe încredere și onestitate. Noi nu am găsit în 1991 alt loc de muncă care să poată oferi așa ceva, așa că am construit această companie, în care valoarea umană este singurul lucru pe care nu îl negociem niciodată. Indiferent de funcție, de background și cunoștințe, calitatea umană – valori, empatie, onestitate – primează întotdeauna la Rottaprint.

Totodată, de-a lungul timpului provocările pieței s-au schimbat și am învățat că trebuie să fim în permanență deschiși la schimbare pentru a evolua și a duce business-ul mai departe. Din acest motiv relația pe care o construim cu clienții noștri este foarte importantă. Noi le înțelegem fluxul și necesitatea de a avea produsele pe raft într-o anumită zi și nu într-o altă dată, iar ei la rândul lor ne înțeleg modul nostru de lucru.

Aceste lecții ne-au modelat parcursul și ne-au ajutat să transformăm Rottaprint dintr-o mică afacere de familie în cea mai mare tipografie flexografică locală din România. Sper ca aceste învățăminte să fie de folos și altora în călătoriile lor antreprenoriale.

Retail.ro /  Retail.ro /  Știri și Noutăți /  Rottaprint: Cum a ajuns un business pornit într-o sufragerie din Cluj acum 33 de ani să pună etichete pe cele mai mari brand-uri din retail-ul local și internațional