Lectură de 4 minute

08 Jun 2021 - Știri și Noutăți

România, pe locul 2 în topul consumatorilor înșelați cu produse contrafăcute

Anca Olteanu

Abonează-te pe  

Consumatorilor europeni le este încă dificil să facă distincția între mărfurile autentice și cele falsificate, iar 16% dintre români au fost induși în eroare și au cumpărat un produs contrafăcut, potrivit studiului Cetățenii europeni și proprietatea intelectuală, realizat de Oficiul Uniunii Europene pentru Proprietate Intelectuală.

Aproape 1 din 10 europeni (9%) au declarat că au fost induși în eroare în sensul achiziționării de produse contrafăcute, cu diferențe semnificative între statele membre ale UE. România (16%) a înregistrat a doua cea mai mare proporție de consumatori înșelați, în urma Bulgariei (19%) și înaintea Ungariei (15%). În schimb, Suedia (2%) și Danemarca (3%) prezintă cele mai mici cifre din UE.

Potrivit studiului, o treime dintre europeni (33%) s-au întrebat dacă un produs pe care l-au cumpărat este original.

Produse contrafăcute de peste 120 miliarde euro

Produsele contrafăcute reprezintă 6,8% din importurile UE, respectiv 121 de miliarde de euro, potrivit unui studiu comun realizat de EUIPO și OCDE, afectând negativ toate sectoarele: de la produse cosmetice și jucării, vin și băuturi, aparate electronice, până la îmbrăcăminte și chiar pesticide. Ele pot prezenta riscuri grave pentru securitatea și sănătatea consumatorilor, în special din cauza expunerii la substanțe chimice periculoase, precum și la alte pericole.

Îngrijorările cu privire la produsele contrafăcute au crescut în timpul pandemiei de COVID-19. Proliferarea medicamentelor contrafăcute, cum ar fi antibioticele și analgezicele, și, mai recent, a altor produse medicale, cum ar fi echipamentele personale de protecție și măștile faciale, au adus în centrul atenției acest fenomen.

Pe lângă riscurile pentru sănătate și securitate, produsele contrafăcute duc adesea la încălcări ale securității și la pierderi financiare.

Drepturile de proprietate intelectuală ale IMM-uri din România

Contrafacerea nu afectează doar consumatorii, ci implică și daune semnificative pentru economia UE și, în special, pentru întreprinderile mici și mijlocii (IMM-uri). Potrivit Tabloului de bord privind IMM-urile și drepturile de proprietate intelectuală publicat de EUIPO, 1 din 4 IMM-uri din Europa susține că a suferit din cauza unei încălcări a drepturilor de proprietate intelectuală, procentul atingând 19,5% doar în România.

Întreprinderile care dețin drepturi de proprietate intelectuală, precum mărci sau brevete, au raportat pierderi ale cifrei de afaceri (33%), afectarea reputației lor (27%) și pierderea avantajului competitiv (15%), din cauza încălcării drepturilor lor.

Citeste si:
Decathlon lansează un nou portofoliu de produse și dezvăluie noul logo al brandului 
Decathlon lansează un nou portofoliu de produse și dezvăluie noul logo al brandului 

În prezent, mai puțin de 9% dintre toate IMM-urile din UE dețin drepturi de proprietate intelectuală înregistrate. Însă pentru cele care pun preț pe PI, diferențele sunt majore: IMM-urile care dețin DPI, cum ar fi brevete, desene/ modele industriale sau mărci, au un venit cu 68% mai ridicat per angajat decât cele care nu dețin DPI, iar angajații lor câștigă salarii mai mari.

Program european pentru IMM-uri

Pentru a crește gradul de conștientizare cu privire la valoarea PI și a ajuta IMM-urile să își valorifice competitivitatea pe piață, EUIPO a lansat programul „Ideas Powered for Business”, care include un Fond pentru IMM-uri în valoare de 20 de milioane de euro, în cooperare cu Comisia Europeană și cu oficiile pentru proprietate intelectuală din statele membre.

Această inițiativă subvenționează atât serviciile de evaluare a PI, cât și 50% din taxele de înregistrare a mărcilor și desenelor/modelelor industriale la nivel național, regional sau al UE, ajutând mii de IMM-uri să își dezvolte strategiile de PI în aceste momente dificile.

EUIPO este o agenție descentralizată a Uniunii Europene cu sediul la Alicante, în Spania. Agenția gestionează înregistrarea mărcilor Uniunii Europene (mărcile UE) și a desenelor și modelelor industriale comunitare (DMIC), care garantează protecție pentru drepturile de proprietate intelectuală în toate statele membre ale UE. EUIPO desfășoară și activități de cooperare cu oficiile naționale și regionale pentru proprietate intelectuală din UE.

Observatorul European al Încălcărilor Drepturilor de Proprietate Intelectuală a fost înființat în 2009 pentru a sprijini protejarea și asigurarea respectării drepturilor de proprietate intelectuală și pentru a contribui la combaterea amenințării crescânde pe care o reprezintă încălcările proprietății intelectuale în Europa. Observatorul a fost transferat la EUIPO la 5 iunie 2012 prin Regulamentul (UE) nr. 386/2012 al Parlamentului European și al Consiliului.

Retail.ro /  Retail.ro /  Știri și Noutăți /  România, pe locul 2 în topul consumatorilor înșelați cu produse contrafăcute