De asemenea, s-a dublat și numărul localităților în care s-au deschis astfel de centre de retail moderne. La sfârșitul acestui an, se estimează că vom avea 48 de localități cu parcuri de retail moderne, cu un concept similar, respectiv un supermarket important ca ancoră principală și spații de servicii din domenii precum: farmacie, curățătorie de haine, pet-shop, servicii de coafor, bancă, servicii de telefonie mobila, florărie, magazine de produse de casă și fashion și în unele cazuri zonă de restaurante și fast food.
Un concept nou este cel al parcurilor de retail din zone rezidențiale noi, în localități satelit de pe lângă marile orașe, precum Lemon Retail Park, din Pipera, ce se livrează în această săptămână, situat într-o zonă de vile noi, de lângă București.
Centrele comerciale Family Market, din comunele Miroslava și Bucium, de lângă orașul Iași au un concept similar. Printre retailerii care deschid magazine și susursale noi de banci în astfel de parcuri de retail se numără Mega Image, Pepco, Banca Transilvania.
“În 2022, mall-urile sunt pe un trend de redresare, traficul este în creștere, ajungând la nivelul de pre-pandemie. Cele mai durabile și de succes dezvoltări se dovedesc a fi schemele de parcuri de retail, livrate în orașele secundare, unde prețul terenului este mai mic în comparație cu primele 10 orașe“, declară Doinița Ilie, Retail Consultant, Fortim Trusted Advisors, membră a Alianţei BNP Paribas Real Estate.
Acest tip de investiții în parcuri de retail oferă mai multă flexibilitate, un termen scurt de dezvoltare și o investiție inițială mai mică, comparativ cu mall-urile.
În 2022, dezvoltatorii cheie pe segmentul de parcuri de retail sunt Prime Kapital, NEPI Rockcastle, Scallier Investments, Oasis Retail Development & Consulting, Mitiska REIM, Iulius Group, Synergy Construct, Impact Developer&Contractor și Supernova.
În România, acest nou format de parc de retail a crescut mai rapid ca pondere în totalul spațiilor comerciale moderne, comparativ cu Polonia. În România, parcurile de retail au ajuns la o cotă de piață de 42%, iar mall-urile au scăzut până la 53%, galeriile comerciale se situează la 4% și centrele tip outlet la doar 1%, la sfârșitul primului semestru din 2022. În Polonia mall-urile sunt la 68% ca pondere din total piață, depozitele de retail la 19%, parcurile de retail la 11% și magazinele tip outlet la 2%, potrivit studiului At a Glance Poland’s Modern Retail Market H1 2022, al BNP Paribas Real Estate.
5 to go pregătește lansarea mai multor produse de snacking în retail
TOPUL orașelor care au cele mai multe spații de retail din România
Pe primul loc, în ceea ce privește stocul de spații in comerciale moderne, se află Bucureștiul, pe locul doi Timișoara, pe locul trei Cluj-Napoca, pe locul trei Iașiul, pe locul patru Constanța și pe locul cinci Brașovul, potrivit studiului At a Glance H1 2022 Retail Market, realizat de Fortim Trusted Advisors, membră a Alianţei BNP Paribas Real Estate.
În București, centrele comerciale moderne au în total o suprafață de 1.118.732 mp, în timp ce în celelalte cinci mari orașe din top stocul variază între 131.500 și 219.500 mp. Investitorii și-au extins aria de interes începând de anul trecut, urmărind și orașe de rangul doi și trei și chiar localități mai mici, cu peste 20.000 locuitori și această tendință va continua și în următorii ani.
Fortim Trusted Advisors, membră a Alianței BNP Paribas Real Estate în România, este o companie de consultanță imobiliară fondată în anul 2002 și din decembrie 2020 este controlată de către Costin Nistor, Bogdan Cange și Nicolae Ciobanu. Compania oferă servicii de consultanță imobiliară pe segmentul de birouri, retail, industrial & logistică, evaluări, capital markets, research, dar și servicii de Property Management și Project Management. Pe zona de Property Management compania are in administrare peste 136.798 mp de spatii de birouri, retail și spații industriale.