„România este una dintre țările care pot juca un rol cheie în schimburile comerciale dintre țările asiatice și cele europene. Desigur, dincolo de avantajul de a dispune de un port cu o importanță majoră în regiune, marea provocare a României este generată de nevoia de investiții în infrastructură - atât rutieră, cât și feroviară – pentru a susține afluxul de mărfuri ce ar trebui să tranziteze țara noastră”, este de părere Viorel Leca, Director General al Gebrüder Weiss România.
România.
Un aspect cheie în considerarea României ca potențial hub logistic este reprezentat de creșterea constantă a greutății brute de mărfuri procesate în cele trei porturi maritime ale țării. Potrivit celei mai noi statistici realizate de Eurostat*, la nivelul lui 2022, România se află pe locul al 15-lea în clasamentul european, cu cca. 60 de milioane de tone de mărfuri procesate în 2022, prin porturile de la Marea Neagră, tonajul înregistrând creșteri constante de la an la an.
În contextul în care Portul Constanța este cel mai important din România, datele statistice privind performanța acestuia** arată că cea mai mare cantitate de mărfuri procesată este din categoria cerealelor, urmată de categoria petrol brut și produse petroliere. Aspect care arată, o dată în plus, relevanța României în economia europeană.
Un moment esențial ce a demonstrat, o dată în plus, importanța României în sistemul economic european și global a fost cel al declanșării conflictului din Ucraina. Odată cu începerea războiului din regiune, Ucraina, cel puțin în primă fază și pentru anumite categorii de clienți, nu a mai reprezentat una dintre opțiunile dorite de transport, indiferent de cale – aerian, maritim sau terestru. Astfel, toate acele vase care, în mod tradițional, ajungeau în portul Odessa au fost re-rutate către portul Constanța.
Influența schimbărilor politice și economice în dezvoltarea portului Constanța
Pe parcursul ultimului deceniu, Portul Constanța a deservit eficient fluxurile de mărfuri sosite sau plecate din/spre Europa Centrală şi de Est, inclusiv: Serbia, Ungaria, Bulgaria, Moldova, Croația, Slovacia, Austria și Germania de Sud. Poziția geografică a Portului Constanța permite posibilitatea redirecționării prin România a fluxurilor de mărfuri care vin din Orientul Îndepărtat către porturile nord-vestice europene, folosind rețeaua de transport existentă (feroviar, rutier, Canalul Dunăre-Marea Neagră și porturile de pe Dunăre).
Deși multe schimbări politice și economice s-au desfășurat în această zonă și au influențat semnificativ dezvoltarea acesteia, căile tradiționale de transport care utilizează Portul Constanța au rămas neschimbate, datorită avantajelor competitive ale portului.
Creșterea economică înregistrată în ultimii ani în ţările Europei Centrale şi de Est oferă României avantajul de a acționa drept centru principal de depozitare și distribuție pentru această regiune.
Sondaj: Cheltuielile de logistică și transport rămân cele mai mari provocări pentru magazinele online românești care vând produse în străinătate
Provocările poziționării României drept centru logistic regional
România este într-o poziție foarte bună pentru a deveni o poartă strategică regională de comerț și logistică pentru CEE pe axa Est-Vest, fiind inclusă în două dintre cele 9 coridoare ale rețelei transeuropene de transport Ten-T – Orient-Estul Mediteranei și Coridorul Dunăre – Rin.
Astfel, potențialul pe care îl are România mai ales în contextul actual (economic și geopolitic), poate fi susținut doar prin investiții masive în infrastructura rutieră și feroviară, necesare pentru a facilita transportul rapid și eficient de mărfuri. De asemenea, la nivel legislativ sunt necesare ajustări care să ușureze o astfel de poziție strategică a țării noastre, în timp ce mediul fiscal îmbunătățit (impozite, vamă, etc) joacă, de asemenea, un rol important.
Gebrüder Weiss Holding AG cu sediul în Lauterach (Austria) este o companie globală de servicii complete de logistică, cu aproximativ 8.400 de angajați și 180 de locații proprii. În exercițiul financiar recent încheiat, compania a realizat o cifră anuală de afaceri de 3 miliarde de euro (2022). Portofoliul său include soluții de transport și logistică, servicii digitale și de management al lanțului de aprovizionare.