Aceste responsabilităţi sunt stabilite prin Hotărârea de Guvern nr. 1074/2021 și includ, printre altele, obligația comercianților de a organiza puncte de returnare a acestor ambalaje în cadrul magazinelor.
Înregistrarea în baza de date a SGR se face AICI și se încheie pe 28 februarie 2023.
Conform HG 1074/2021, neînregistrarea în baza de date gestionată de către administratorul SGR se sancționează cu amendă de la 20.000 la 40.000 lei.
Toți comercianții care vând băuturi în ambalaje SGR, indiferent de dimensiunea suprafeței lor de vânzare, au obligația de a organiza puncte de returnare pentru a oferi consumatorilor posibilitatea de a preda ambalajele în schimbul garanției plătite la cumpărarea băuturilor.
RetuRO Sistem Garanție Returnare SA, compania desemnată administrator SGR în luna august 2022, responsabilă de organizarea și gestionarea sistemului, va avea astfel la dispoziție o infrastructură modernă, transparentă și eficientă pentru a asigura drumul cel mai scurt al ambalajelor de la consumator la reciclator.
Programele SGR au condus la o creștere a ratei de colectare a ambalajelor de plastic în Europa, țările care au implementat un astfel de program atingând un procent de 94%, față de 47% în țările fără SGR.