Lectură de 4 minute

23 Dec 2020 - Știri și Noutăți

Mariano Gomide, cofondator VTEX: Industria de eCommerce a făcut un salt de cel puțin 3 ani în 2020

Andra Imbrea

Creșterea înregistrată anul acesta de industria eCommerce va continua în 2021, iar companiile vor investi mai mult în digitalizare și în dezvoltarea aptitudinilor digitale ale angajaților. De asemenea, tot mai mulți antreprenori vor demara propriile afaceri online, iar până în 2022, ponderea comerțului electronic din totalul industriei de comerț, la nivel mondial, va crește la 20%. Acestea sunt principalele premise luate în calcul pentru proiecțiile de anul viitor de Mariano Gomide de Faria, cofondator și co-CEO VTEX, prima și singura soluție complet integrată de comerț, marketplace și Order Management System (OMS) din lume.

„Pandemia de COVID-19 a schimbat ireversibil modul de desfășurare a comerțului la nivel mondial, cele mai multe companii fiind dispuse acum să demareze proiectele în care până de curând nu credeau, managerii fiind de părere că viitorul propriilor cariere și al companiilor ține de digitalizare. Companiile au început să realizeze că trebuie să se schimbe, să se adapteze rapid și să investească în digitalizare”, spune Mariano Gomide de Faria, menționând că obiceiurile de consum s-au schimbat definitiv, oamenilor fiindu-le confortabil să cumpere orice online.

Companiile investesc puternic în proiecte digitale

La nivel mondial, anul trecut, sute de companii de top au început să investească puternic în proiecte digitale, în platforme și servicii mai bune, care vor fi, în curând, gata de lansare.

„În mod tradițional, magazinele online lansează marketplace-uri, iar cele care au deja marketplace-uri, în 2021, vor deveni platforme omnichannel. Cele care oferă deja experiențe omnichannel vor deveni anul viitor magazine conversaționale, adică vor folosi aplicații ca Facebook Messenger, WhatsApp, WeChat etc. pentru a interacționa rapid cu clienții. Iar aceștia, având acces direct la reprezentanții companiilor, pot pune întrebări, pot primi recomandări personalizate, sau chiar cumpăra direct din aplicațiile de mesagerie”, crede cofondatorul VTEX.

În 2019, ponderea comerțului electronic era de aproximativ 7-8% din totalul comerțului la nivel mondial. Anul acesta, în vârful pandemiei, a atins aproximativ 17%. Chiar și în contextul în care, pentru 2021, VTEX ia în calcul o mică regresie a comerțului electronic, la aproximativ 14% (pe fondul redeschiderii magazinelor clasice, fizice), până în 2022, ponderea comerțului electronic din totalul industriei de comerț, la nivel mondial, va crește la 20%.

Citeste si:
ProfiArt se extinde și deschide al cincilea magazin de artă și hobby în București

Tot mai mulți antreprenori vor demara afaceri online

Evoluția extraordinară a segmentului de comerț electronic îi va convinge pe tinerii antreprenori să își înceapă propriile afaceri online, principala provocare fiind găsirea oamenilor potriviți.

Companiile vor începe propriile programe educaționale pentru a instrui talentele de care dispun deja în interiorul organizațiilor lor pentru ca, în timp, acești angajați să devină experți în domeniul digital.

Este și cazul companiilor din România care vor fi nevoite să investească în pregătirea angajaților, astfel încât să crească și să își formeze proprii specialiști. Țările mai dezvoltate, care au legislații fiscale și de muncă mai solide vor fi avantajate în acest scenariu și se vor adapta mai repede la noile realități digitale.

„România are una dintre cele mai creative forțe de muncă, buni ingineri – la fel ca Polonia sau Ungaria. Aceste țări au un potențial imens, însă oamenii nu se organizează astfel încât să colaboreze sau să pună, împreună, bazele unor companii. Sunt preocupați doar de propria lor carieră”, mai spune Mariano Gomide de Faria, menționând că România ar trebui să facă pași importanți în direcția creșterii numărului de startup-uri tehnologice și digitale, dar și de investitori care să contribuie la dezvoltarea startup-urilor, lucru care ar trebui să fie o prioritate pentru guvernele din întreaga lume, inclusiv în România.

Citeste si:
Artesana investește 5 milioane de euro într-o nouă fabrică care va tripla producția de lactate artizanale

În acest context, planurile VTEX pentru România vizează creșterea investițiilor și a numărului de angajați cu până la 30 de persoane anul viitor, atât pentru gestionarea activității din România, cât și pentru adresarea regiunii. În prezent, VTEX are o echipă de 15 angajați în România. Poziționat, încă de la deschidere, ca un centru strategic în dezvoltarea VTEX în Europa Centrală și de Est, biroul VTEX din România coordonează procesul de extindere în regiune și țintește, pentru perioada următoare, consolidarea prezenței VTEX și în Polonia, Cehia, Slovacia, Bulgaria, Austria și Grecia.

Anul acesta, compania și-a dublat numărul de angajați, la nivel mondial, echipa depășind 1.000 de persoane.

„Industria eCommerce a avansat într-un singur an cât în 3 ani, iar acest lucru, pentru VTEX,  a fost o foarte mare provocare. Tot ceea ce VTEX intenționa să facă timp de trei ani, fie că vorbim de angajări, de proiecte, de extinderi ale unor proiecte începute deja, de deschideri de noi piețe etc., a trebuit făcut în doar 12 luni. Există o presiune de a crește foarte rapid. VTEX va accelera în 2021 investițiile în nucleul platformei – în capabilitățile omnichannel și marketplace. Credem că fiecare client al nostru ar trebui să poată vinde orice, de oriunde, prin orice canal, oricui!”, conchide Mariano Gomide de Faria.

VTEX este prima și singura soluție complet integrată de comerț, marketplace și Order Management System (OMS), din lume, care unifică experiențele utilizatorilor pe toate canalele, într-o singură soluție completă, destinată companiilor medii și mari. 

Retail.ro /  Știri și Noutăți /  Mariano Gomide, cofondator VTEX: Industria de eCommerce a făcut un salt de cel puțin 3 ani în 2020