Lectură de 5 minute

07 Nov 2023 - Știri și Noutăți

Mădălina Stănescu, Optimized: „Pe fondul instabilității financiare, este posibil să observăm o reticență crescută a românilor față de ofertele de Black Friday”

Advertorial

Abonează-te pe  

În pragul celei mai aglomerate perioade din an pentru comercianții online, Mădălina Stănescu, fondatoarea agenției de PPC Optimized, ne oferă insight-uri, sfaturi strategice și previziuni valoroase referitoare la peisajul eCommerce din România.
 

Sursa foto: Optimized

Care e pulsul pieței eCommerce din România?

Piața eCommerce din România are o dinamică în creștere, cu un număr tot mai mare de tranzacții și cumpărători diversificați. Vânzările sunt estimate la 9,95 miliarde de euro pentru anul 2023 și am observat o creștere a procentului de utilizatori care au făcut achiziții online.

Cum se orientează companiile din România în materie de promovare? Există tendințe specifice anumitor sectoare?

Multe dintre companiile de la noi gravitează către canale de marketing care oferă rezultate imediate, dar acest lucru poate fi o capcană. Motoarele de căutare sunt adesea prima opțiune, dar există diferențe în funcție de sector. De exemplu, industria modei preferă rețelele sociale. De-a lungul ultimilor ani, YouTube a înregistrat o creștere semnificativă, urmat de TikTok.

Ce soluții tehnologice considerați esențiale pentru avansul pieței eCommerce?

Avem nevoie de soluții bazate pe inteligență artificială, optimizare pentru dispozitive mobile, sisteme eficiente de logistică și securitate solidă pentru a susține creșterea pieței eCommerce.

Ce rol are inteligența artificială în marketingul digital și cum este folosită?

Citeste si:
Fornetti s-a alăturat Munch, aplicația care a salvat aproape 380 de kilograme de mâncare în prima lună de la lansare
Fornetti s-a alăturat Munch, aplicația care a salvat aproape 380 de kilograme de mâncare în prima lună de la lansare

Instrumentele bazate pe inteligența artificială ajută la crearea de conținut, materiale grafice și interacțiuni cu clienții. Cu toate acestea, rata de adopție este încă scăzută, mulți marketeri încă învățând să folosească aceste instrumente.

Vor fi reclamele și vânzările online mai automatizate sau personalizate?

Viitorul reclamelor și vânzărilor online va combina automatizarea cu personalizarea.

Dacă ați putea aduce schimbări în domeniul publicitar, care ar fi acestea?

Aș îndemna industria să adopte o publicitate mai responsabilă și să limiteze agresivitatea mesajelor. De asemenea, aș îndemna la mai multă etică în promovarea anumitor categorii de produse sau domenii de activitate. Aș dori să vedem o îmbrățișare mai largă a canalelor noi, cum ar fi podcast-urile, publicitatea pe Smart TV.

Cum se pregătesc magazinele online pentru Black Friday? Ce funcționează pentru creșterea vânzărilor?

Black Friday reprezintă un eveniment major pentru retailul online, marcând începutul sezonului de cumpărături de Crăciun. Chiar dacă share-ul online-ului din total retail a scăzut la 5% conform datelor Eurostat (comparativ cu 7-8% și chiar peste 10% în anii de pandemie), așteptările pentru vânzările online rămân mari. De exemplu, anul trecut, 78% dintre clienții au intenționat să facă o achiziție, dar doar 54% au realizat efectiv aceasta. Căutările Google indică o tendință către produse de calitate, de lux sau accesibile, iar motivele principale de cumpărare sunt: dorința de a încorpora un produs, dorința de a se răsplăti cu un cadou, promoțiile atractive și cadourile.

Pentru a crește vânzările, magazinele se pregătesc din timp, îmbunătățind stocurile, infrastructura logistică și diversificând modalitățile de livrare. Este esențial să captezi interesul înainte de Black Friday și să maximizezi vânzările în zilele sale, dar și după, când încep cumpărăturile de Crăciun. Spre exemplu, Consumer Electronics și Home & Garden au o creștere considerabilă la Black Friday, în contrast cu Fashion, care crește mai ales după Black Friday.

Cât investesc magazinele online în promovare și care sunt cele mai eficiente canale?

Pe termen scurt, Google și Facebook Ads sunt platformele care aduc rezultate imediate. Investițiile variază: dacă un business online generează vânzări de milioane de euro, ne așteptăm ca cel puțin 8-10% să fie investiția în promovare online. Bugetele încep de la 3.000-5.000 de euro și pot ajunge până la 150.000 de euro pe lună pentru magazinele de top. Pentru o eficiență pe termen lung, se recomandă o strategie de marketing integrată.

Cum va fi ediția Black Friday din acest an pentru e-commerce-ul românesc? Ce va fi diferit față de anii anteriori?

Pe fondul instabilității financiare, este posibil să observăm o reticență crescută a românilor față de oferte și o abordare mai chibzuită în deciziile de cumpărare. În general, așteptăm să vedem o creștere a plăților cu cardul, produse-surpriză care se vor vinde la Black Friday și regiuni diferite din țară care se vor evidenția în topul comenzilor medii. Un factor pozitiv este că livrarea nu se va mai bloca atât de mult, grație soluțiilor ca easy box-urile și punctele de livrare.

Cum se prezintă portofoliul companiei Optimized și ce viziune aveți pe viitor?

În momentul de față, Optimized colaborează cu peste 20 de clienți activi, majoritatea din sectorul Fashion, IT&C și Home & Garden. Ne propunem să creștem numărul clienților cu 50% în următorii doi ani. Suntem activi pe piața locală, dar și pe piața internațională pentru anumiți clienți.

Ce sfaturi aveţi pentru tinerii care îşi doresc să urmeze o carieră în domeniul în care activați și dvs.?

În primul rând, încurajez tinerii să trateze cu maximă seriozitate studiul și să înceapă să urmeze traininguri introductive în marketing digital încă din primul an de facultate. În acest sens, o bună resursă este programul Google Atelierul Digital. Mai departe, să nu rateze nicio ocazie de internship în agenții deoarece acesta le va deschide calea spre a vedea ce înseamnă în practică marketingul digital, care sunt principalele canale, ce implică și pot descoperi astfel dacă le place sau nu această meserie. Nu în ultimul rând, analiza de date este una dintre aptitudinile cele mai căutate în prezent, i-aș încuraja să urmeze programa de formare în acest domeniu.

Retail.ro /  Retail.ro /  Știri și Noutăți /  Mădălina Stănescu, Optimized: „Pe fondul instabilității financiare, este posibil să observăm o reticență crescută a românilor față de ofertele de Black Friday”