Lectură de 4 minute

30 Nov 2023 - Știri și Noutăți

Începe SGR în România: tot ce trebuie să știi despre garanția de 50 de bani

Redacția Retail.ro

Abonează-te pe  

Sistemul Garanție-Returnare (SGR) sau sistemul garanției de 50 de bani începe să funcționeze de astăzi, 30 noiembrie, fiind considerat cel mai mare proiect de economie circulară al României.

Sursa foto: RetuRO

Explicat pe larg, Sistemul de Garanție-Returnare reprezintă un program prin care românii vor plăti o garanție de 50 bani atunci când vor cumpăra o băutură (apă, băuturi răcoritoare, bere, cidru, vin, băuturi spirtoase etc) de la un comerciant. Sistemul se aplică pentru ambalaje primare nereutilizabile din sticlă, plastic sau metal, cu volume cuprinse între 0,1 l şi 3 l, inclusiv. Pentru a fi identificate ușor, produsele care vor face parte din sistem vor fi marcate cu un logo specific – Ambalaj cu garanție.

Astfel, în momentul în care românii vor cumpăra produse în astfel de ambalaje, vor plăti o garanție în valoare de 50 bani, iar după golirea ambalajului, clientul va trebui să îl aducă într-unul dintre punctele de returnare organizate de comercianți, practic, în orice magazin din România, iar în schimbul ambalajului gol, clientul va primi înapoi, pe loc, valoarea garanției plătite inițial, fără a fi necesară prezentarea bonului fiscal, chiar dacă respectivul produs nu a fost cumpărat din acea locație.

Cum recunoști sticlele, dozele și PET-urile pentru care poți primi banii înapoi

Ministerul Mediului a emis ordinul privind simbolul ”care indică apartenența la sistemul de garanție-returnare”. Acest simbol va fi marcat pe ambalajul sau pe eticheta produselor pentru care poți primi înapoi 50 de bani de la 30 noiembrie, data de la care demarează SGR. Altfel spus, nu poți primi 50 de bani decât pentru sticle, doze sau PET-uri marcate cu acest logo.

Când o să cumperi după 30 noiembrie, în preț va fi inclusă și garanția de 50 de bani, pe care o primești înapoi atunci când duci ambalajul la orice magazin. Trebuie ca eticheta să fie intactă, ambalajul să fie curat și, dacă e cazul, să aibă dopul pus - deci nu rupe eticheta, fiindcă nu vei mai putea recupera banii.

Ambalajele non-SGR vor putea fi returnate, în continuare, prin metoda de colectare selectivă clasică, utilizată și până acum pentru recuperarea ambalajelor de toate tipurile, în punctele de colectare tradiționale.

Citeste si:
Fornetti s-a alăturat Munch, aplicația care a salvat aproape 380 de kilograme de mâncare în prima lună de la lansare
Fornetti s-a alăturat Munch, aplicația care a salvat aproape 380 de kilograme de mâncare în prima lună de la lansare

Câteva exemple de ambalaje care nu intră în SGR:

  • sticlele de ulei sau oțet;
  • ambalejele produselor cosmetice;
  • ambalajele peste 3 litri – de pildă, bidoanele de apă de 5 litri;
  • sticle, doze sau PET-uri de băuturi mai vechi, care nu au simbolul SGR;
  • sticle sau PET-uri de lapte, borș sau suc de roșii;
  • orice fel de ambalaje ale unor produse cumpărate din altă țară;
  • ambalajele produselor care au eticheta SGR, dar au fost scoase de pe piață (fie că nu se mai importă, fie că nu se mai produc) de 2 ani;
  • ambalaje Tetra Pak.

Unde și cum returnăm ambalajele?

Pentru a fi returnate, RetuRO recomandă ca ambalajele să fie intacte, nedegradate și nedeformate, adică să nu fie sparte, turtite sau presate, pentru ca ele să poată fi scanate după formă și dimensiuni de automatele de colectare sau de echipamentele de numărare și sortare. De asemenea, recipientele trebuie sa fie golite, nu curate în sensul de a fi spălate. Orice cantitate de lichid care rămâne în aceste recipiente le afectează greutatea și există posibilitatea ca ele să fie refuzate de echipamentele automate, atunci când sunt scanate și cântărite.

Desigur, există o marjă de greutate, dar este recomandat ca ambalajele de băuturi să fie golite complet, pentru a fi siguri de recuperarea garanției. Eticheta trebuie să fie vizibilă și intactă pentru că aceasta va avea imprimate simbolul SGR și codul de bare specific. În lipsa acestor elemente de identificare, ambalajele nu beneficiază de garanție și nu pot fi preluate prin Sistemul Garanție-Returnare.

Ambalajele pot fi returnate la orice punct de colectare pus la dispoziție de comercianți, unde clienții vor primi înapoi garanția, fără a fi necesară prezentarea bonului fiscal, chiar dacă respectivul produs nu a fost cumpărat din acea locație.

RetuRO Sistem Garanție Returnare S.A. ( www.returosgr.ro ) este o companie ce funcționează pe principiul not for profit – ceea ce înseamnă că eventualul profit realizat de companie în urma colectării de ambalaje de băuturi va fi reinvestit, exclusiv, în dezvoltarea SGR. Compania a fost creată de un consorțiu de trei acționari privați: Asociația Berarii României pentru Mediu (30%), Asociația Producătorilor de Băuturi Răcoritoare pentru Sustenabilitate (30%) și Asociația Retailerilor pentru Mediu (20%) și un acționar public, statul român, prin autoritatea centrală de mediu, Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor (20%). RetuRO, administratorul SGR, funcționează cu finanțare exclusiv privată și are rolul de a asigura transparența asupra cantităților de ambalaje pentru băuturi puse pe piață și returnate de consumatori, contribuind la dezvoltarea durabilă a României, prin gestionarea responsabilă a deșeurilor de ambalaje, în vederea atingerii țintelor de reciclare impuse României de către Uniunea Europeană.

Retail.ro /  Retail.ro /  Știri și Noutăți /  Începe SGR în România: tot ce trebuie să știi despre garanția de 50 de bani