Lectură de 3 minute

04 Apr 2024 - Știri și Noutăți

Breșe de securitate și protecția datelor: care sunt temerile companiilor din România cu privire la Inteligența Artificială

Redacția Retail.ro

Abonează-te pe  

Companiile din România consideră că Inteligența Artificială și Învățarea Automată sunt tehnologiile emergente care vor schimba cel mai mult piața și strategiile de afaceri în următorii ani, arată Studiul asupra transformării digitale comandat de High-Tech Systems & Software (htss), companie de dezvoltare software cu peste 1.000 de clienți în 15 țări. 
 

Sursa foto: htss

Chiar dacă Inteligența Artificială este considerată una dintre tehnologiile cu potențial disruptiv asupra mediului de business, aceasta generează o serie de preocupări importante în interiorul companiilor.

De-a lungul istoriei, nenumărate descoperiri științifice au avut un rol transformator la nivel economic, politic și cultural. Energia electrică și internetul sunt doar două exemple de tehnologii care au reimaginat modul în care trăim și lucrăm dar care, la început, au fost privite cu scepticism. Ne dorim să vedem un procent cât mai mare de companii românești în categoriile „early adopters” și „early majority”, care să captureze oportunitățile generaționale care vor exista în anii următori.

Simona Pavelescu, CEO htss

Care sunt temerile companiilor din România cu privire la Inteligența Artificială?

Astfel, 71% dintre managerii români participanți la studiu sunt îngrijorați că adoptarea de soluții cu Inteligență Artificială ar putea expune companiile la breșe de securitate și conformitate cu privire la protecția datelor.

În același timp, 69% dintre manageri sunt preocupați de impactul pe care Inteligența Artificială îl va avea asupra forței de muncă, în vreme ce 67% consideră că adoptarea soluțiilor cu I.A. pot genera provocări tehnice legate de integrare și scalabilitate.

Aspecte negative asociate cu utilizarea mediului cloud

În ceea ce privește preocupările managerilor români asociate cu utilizarea mediului cloud, 72% dintre aceștia se tem de pierderea controlului asupra datelor proprii, în vreme ce 71% sunt preocupați în măsură mare și foarte mare de posibilele breșe de securitate, de fiabilitatea serviciilor și de timpii de nefuncționare care pot duce la afectarea continuității proceselor de business.

De ce investesc managerii români în procese de transformare digitală?

În 2024, creșterea vânzărilor reprezintă principalul motiv pentru care companiile din România au planificat investiții în procese de transformare digitală (82%). De asemenea, în topul factorilor motivaționali se mai numără eficiența sporită a proceselor de producție (80%), creșterea calității produselor/serviciilor (80%) și dezvoltarea colaborării între diferitele departamente (80%).

Citeste si:
Decathlon își modernizează magazinele cu ajutorul inteligenței artificiale: retailerul a folosit colectarea de date ca instrument strategic
Decathlon își modernizează magazinele cu ajutorul inteligenței artificiale: retailerul a folosit colectarea de date ca instrument strategic

Pe de altă parte, managerii români consideră că principalele dezavantaje ale proceselor de transformare digitală sunt costurile inițiale și de mentenanță (47%), posibilele perioade de nefuncționare a sistemelor digitale (42%), reticența angajaților față de adoptarea noilor tehnologii (39%) și pierderea datelor sau a securității informațiilor (39%).

Principalele arii de activitate digitalizate de companii

Gestionarea relației cu clienții prin intermediul platformelor digitale reprezintă principala arie de activitate pentru care companiile au investit deja în procese de transformare digitală (40%), urmată de gestionarea stocurilor și procesul de vânzare (37%) și întocmirea și stocarea documentelor în cloud.

În ceea ce privește cele mai de succes inițiative de transformare digitală realizate de companii, 84% dintre managerii intervievați afirmă că sunt mulțumiți de investițiile în întocmirea și stocarea documentelor în cloud, în timp de 83% dintre respondenți declară că investițiile în utilizarea I.A. în analiza datelor de piață și predictivă, precum și cele în dezvoltarea de market place-uri și vânzarea en-gross au produs efectele așteptate.

htss este o companie ICT specializată în furnizarea de soluții software de business. Înființată în 2012, htss și-a dezvoltat rapid portofoliul de clienți datorită preocupării pentru inovare, suport rapid și de calitate. Astăzi, portofoliul companiei numără peste 1000 de clienți din 15 țări, printre cele mai căutate soluții proprii fiind wisepharm – soluție software pentru farmacii și lanțuri de farmacii; omnimedica – solutie software pentru clinici si spitale; shiftin – software de planificare automată a turelor de lucru sau mindclass – platformă de e-learning.

Retail.ro /  Retail.ro /  Știri și Noutăți /  Breșe de securitate și protecția datelor: care sunt temerile companiilor din România cu privire la Inteligența Artificială