„Dacă în 2021 am văzut creșterea substanțială a cifrei de afaceri în baza revenirii apetitului pentru consum, pentru 2022 estimăm continuarea tendinței în baza transmiterii considerabile a presiunilor inflaționiste pe fondul epuizării stocurilor pe întregul lanț de producție, distribuție și comerț până în apropierea nivelului record de 26 miliarde de lei. Cu toate acestea, ne așteptăm la o consolidare a marjelor de profitabilitate în urma creșterii costurilor cu materiile prime, carburanți și utilități, a scumpirii creditării și a forței de muncă”, susține Tudor Malearov, Business Development Manager KeysFin.
Analiza pieței de distribuție în retail și HORECA a cuprins 137 companii în 2021, dintre care: 8 mari, 91 medii, 36 mici și 2 micro. Cea mai mare pondere din cifra de afaceri a fost generată de companiile medii (52,3% din total).
Potrivit studiului KeysFin, Capitala conduce detașat în top, cu o cifră de afaceri de 8,1 miliarde de lei, ceea ce înseamnă o pondere de 38,5% din tota. Pe locurile următoare se află firmele înregistrate în județele Prahova (10,6% din total), Cluj (6,1% din total), Bacău (5,8% din total) și Harghita (5,1% din total). Cele cinci au acoperit în total aproape 66% din cifra de afaceri a distribuitorilor locali în 2021.
Interbrands Orbico se apropie de 4 miliarde lei
Pe prima poziție în top 20 cei mai mari distribuitori din retail și HoReCA din România se află Interbrands Orbico (fosta Interbrands Marketing & Distribution), care a înregistrat cea mai mare creștere nominală și procentuală - 2,4 miliarde, respectiv 169%, la 3,8 miliarde de lei (17,9% din total) în 2021. Rezultatele sunt valabile pentru noua entitate care reunește 4 companii: două ale Interbrands și două ale Orbico, după ce grupul croat a preluat controlul unic al Interbrands la finele anului 2021.
Pe locul secund se află Aquila Part Prod Com SA, cu a doua creștere nominală și procentuală - de 403 milioane de lei, respectiv 27,3%, la aproape 1,9 miliarde de lei, urmată de Luzan Logistic SRL cu o cifră de afaceri de peste 1 miliard de lei în 2021.
Primii zece jucători au concentrat aproape 52% din cifra de afaceri a distribuitorilor locali în anul post-pandemic, se mai arată în studiu.
Doar șase companii pe pierdere
Distribuitorii din Retail și HORECA au raportat, în 2021, un rezultat net (profit net minus pierdere netă) în creștere cu 35%, față de 2020 și cu 63% față de 2017, atindându-se un nivel record de 574,4 milioane de lei în 2021.
Schwarz Group, proprietarul Lidl și Kaufland, investește 200 de milioane de euro în extinderea online a celor două lanțuri de magazine
Dintr-un total de 137 de companii analizate, 128 au încheiat anul trecut pe profit (92,7%), 6 pe pierdere (4,4%), în timp ce restul au înregistrat un rezultat nul în 2021.
Aquila Part Prod Com SA (locul 2 după cifra de afaceri) rămâne cel mai profitabil distribuitor din sector, generând 10.8% din profitul industriei. Primii zece jucători cei mai profitabili au obținut un profit cumulat de 261 milioane de lei, adică 44,7% din total în 2021.