Lectură de 9 minute

07 Mai 2021 - Opinii

5 avantaje pe care le aduce marketingul digital retailerilor

Când a fost ultima dată când ai cumpărat un articol de vestimentație, un obiect pentru casă sau pentru un hobby? Și mai ales, de unde l-ai cumpărat? Dintr-un magazin fizic sau unul online?

Articol scris de Elena Iordache-Stoica

Elena este Digital Marketing Strategist la STOICA.CO, o agenție de digital marketing parteneră HubSpot care lucrează cu clienți B2B din România, Olanda și Belgia. Are peste 8 ani de experiență în marketing, business development la nivel de Europa și international sales. Vine cu o abordare sustenabilă pentru brandurile care vor să crească prin inbound, conținut, care vor să se promoveze în online și mai ales pe LinkedIn.

Dacă ești precum 45% din români (potrivit unui raport Eurostat din ianuarie), șansele sunt să fi făcut achiziția online: fie ai căutat cu ajutorul Google produsul dorit și ai explorat mai multe magazine online. Sau dimpotrivă, nu ai căutat activ un produs, ci ai văzut o reclamă pe Facebook, ai dat click și ai ajuns în magazinul online - iar apoi ai văzut produsul de interes în mai multe reclame online până ai decis să cumperi.

În tot acest proces ai interacționat cu diverse instrumente / tactici de marketing digital.

Citeste si:
Digitalizarea în retailul din 2021: trenduri și investiții în industria lovită de pandemie

Marketingul digital (sau marketingul online) reprezintă toate activitățile pe care le realizează un brand pentru a comunica în mediul online cu publicurile sale țintă. Sub umbrela marketingului digital intră:

Odată cu pandemia, tot mai multe business-uri s-au mutat online, criza COVID ducând și la o creștere a cumpărăturilor în mediul digital (de exemplu, în SUA, cumpărăturile online în 2020 au depășit cu 44% valoarea acestora în anul precedent). În România, conform Statista, în 2020, pe zona B2C, cei mai mulți români au cumpărat produse pentru casă, haine și accesorii, pantofi, cosmetice, produse de întreținere pentru casă etc.

Iar dacă consumatorii s-au mutat online, retailerii au început să acorde tot mai multă atenție prezenței lor online. Dar ce beneficii poate aduce marketingul online pentru un retaileri?

Obții o vizibilitate crescută în fața potențialilor cumpărători

Există cercetări care spun că o persoană are nevoie, în medie, să audă de un brand de 7 ori până să ia decizia de cumpărare (fără a fi o regulă strictă). Expunerea la un anumit produs/o companie/un serviciu declanșează un fenomen psihologic prin care oamenii dezvoltă o atracție față de acel produs/serviciu pentru că pur și simplu le este familiar (mere exposure effect).

Așadar, nu este necesar doar să fii văzut, ci este important să fii văzut în mod repetat, de persoanele cu potențial de cumpărare, cu care să comunici adaptat la nevoile lor și momentul în care se află în procesul de achiziție (un mesaj inițial se va deosebi de cel pe care îl folosești după ce un utilizator a intrat deja o dată pe site-ul tău, de exemplu sau după ce a adăugat anumite produse în coș).

Acest lucru înseamnă că trebuie să știi nu doar cine sunt persoanele cărora te adresezi, ci și care sunt canalele online pe care le preferă. Marketingul digital îți oferă posibilitatea de a alege cele mai bune resurse pentru a te asigura că ești prezent acolo unde sunt și cumpărătorii tăi - pe social media, în motoarele de căutare (organic sau prin Google Ads), în diferite publicații online (bloguri sau vloguri), în postările influencerilor cu care te asociezi etc.

Cercetările arată că aproximativ 93% din experiențele online încep cu o căutare pe motoare precum Google, Yahoo! sau Bing, de aceea este important ca prezența și comunicarea ta să fie constante și mereu actualizate.

Construiești încredere

Într-un mediu online aglomerat, cu o industrie de e-commerce în dezvoltare tot mai accelerată, este important să te diferențiezi de competiție, iar această diferențiere se creează și prin încrederea pe care publicul țintă o are în tine.

Folosind resurse online, poți răspunde la review-uri legate de produsele tale (pe Facebook, Google maps sau alte site-uri de review-uri), îți poți crea cont de Google My Business - un instrument gratuit de administrare a prezenței tale pe Google, poți răspunde la întrebări sau poți participa la conversații care țin de brandul tău.

Unul dintre cele mai puternice instrumente care te pot ajuta să construiești încredere este marketingul prin conținut, iar într-un studiu HubSpot 70% dintre marketeri, investesc în content marketing în 2021.

Pe scurt, content marketing este ”abordarea de marketing strategică axată pe crearea și distribuirea de conținut valoros, relevant, consistent pentru a atrage și a reține o audiență bine definită, pentru obținerea de profit” (Content Marketing Institute).

Poți scrie articole pentru blogul companiei, publica video-uri, studii de caz, testimoniale și alte materiale care să vorbească despre procesul de producție, întreținerea produsului, siguranță, echipă, distribuție etc.

Astfel, oferi o imagine mult mai clară asupra activităților tale și răspunzi potențialelor întrebări sau îngrijorări care pot bloca procesul de cumpărare.

Educi potențialii clienți

Indiferent dacă sunt în etapa de informare sau dacă au cumpărat deja de la tine, te poți folosi de marketingul online pentru a veni în sprijinul celor interesați de produsele tale și a le răspunde la întrebări care țin, de exemplu, de cele mai eficiente modalități de a folosi produsele tale sau de a le întreține.

De exemplu, acest articol vorbește despre cum să îmbrăcăm copiii în sezonul rece, iar cumpărătorii interesați de acest subiect au descoperit atât răspunsul, cât și un magazin online care comercializează haine pentru copii.

Mai mult, procesul de educare se poate referi și la a vorbi deschis despre procesul de producție și materialele folosite - conform INDI Marketers, ”85% dintre utilizatori sunt mai înclinați să cumpere un produs după ce află ce conține acesta”.

Te poți folosi de content marketing pentru a arăta de ce produsele tale sunt mai sustenabile, cum contribuie la bunăstarea pe termen lung a consumatorilor, pentru a schimba o mentalitate sau un obicei, pentru a susține o misiune. Astfel, te și poziționezi și îți creezi și o relație de durată cu publicul țintă.

Comunici în timp real

Un studiu din 2013 sublinia că 83% dintre cei care fac cumpărături online au nevoie de ajutor. Având în vedere că aceste cumpărături nu se petrec doar în intervalul 9:00 - 18:00, brandurile trebuie să găsească soluții prin care să fie prezente oricând au nevoie utilizatorii de ei. Însă a fi prezent și a răspunde unei astfel de solicitări se poate traduce într-o achiziție și o percepție bună asupra companiei.

De aceea, poți folosi chatbots - programe software prin care îți automatizezi comunicarea (în 2020, Google și-a lansat propriul chatbot, iar Organizația Mondială a Sănătății și-a lansat o versiune de Facebook Messenger a platformei lor Health Alert pentru a oferi informații despre COVID-19).

Comunicarea în timp real se poate realiza și prin email marketing - poți automatiza serii de email-uri care se trimit în momentul în care s-a realizat o achiziție, de exemplu, pentru a-i informa pe oameni despre statusul comenzii lor. Sau oferi opțiunea abonării la newsletter și poți informa abonații atunci aduci produse noi, de exemplu.

Nu în ultimul rând, poți comunica în timp real în social media, reacționând la subiecte care au directă legătură cu domeniul tău de activitate sau cu misiunea pe care și-a asociat-o compania ta. Astfel, te poți diferenția și poți rămâne în mintea potențialilor clienți ca un brand activ, dedicat, responsabil, amuzant, creativ - conform modului în care vrei să te poziționezi.

Vinzi oricând pe site

Conform unui survey din 2019, peste 80% dintre consumatori consideră companiile care au un site ca fiind mai demne de încredere. Astfel, având un website, faci deja primul pas în a construi o relație cu potențialii tăi clienți.

Nu este suficient însă doar să lansezi un magazin online - odată creat, acesta trebuie optimizat, promovat și actualizat constant. Însă rolul său este de a atrage conversii și e a sprijini procesul de vânzare la orice oră, pentru cumpărători care nu se află neapărat în aceeași locație ca tine. După un setup inițial, un website poate începe să aducă vânzări repede, dacă clienții află despre el.

De asemenea, în mediul online, poți testa ușor și rapid ce merge și ce nu (de exemplu, poți testa ce se întâmplă cum schimbă conversiile când schimbi un element din pagina de checkout).

Marketingul digital este complex și necesită timp și experimentare pentru a aduce rezultate: sunt tot mai multe canale de comunicare disponibile, tactici. Iar consumatorii au tot mai puțină atenție la dispoziție.

Cu toate acestea, într-o lume din ce în ce mai digitală, brandurile din retail nu își pot permite să ignore un canal de vânzare important precum mediul online.

Retail.ro /  Opinii /  5 avantaje pe care le aduce marketingul digital retailerilor