Lectură de 5 minute

24 Mai 2021 - Interviuri și Analize

Virgil Mândru, CEO Tohani: Anul 2021 arată bine, până acum. În acest moment, retailul reprezintă aproximativ 70% din afacere

Anca Olteanu

Abonează-te pe  

Pandemia de coronavirus a înjumătățit vânzările din HoReCa ale producătorului de vin Tohani, din Dealu Mare, care s-a adaptat după ce sectorul a fost închis și a mizat pe online și retail, cel din urmă segment reprezentând, în acest moment, 70% din business, a declarat Virgil Mândru, CEO-ul companiei românești, într-un interviul pentru Retail.ro.

Retail.ro: Cum ați încheiat anul 2020 în materie de vânzări? Care au fost diferențele față de anul anterior?

Virgil Mândru: 2020 a fost un an dificil, care a dat peste cap strategiile și planificările noastre. Horeca este, în mod tradițional, un canal foarte important de vânzări care anul trecut a fost foarte afectat de pandemie. Practic, pe acest segment, vânzările au scăzut cu 50%, însă ne-am concentrat foarte mult pe a strânge relația directă cu consumatorul. Canalele online, vânzarea direct la client și livrarea direct la ușă au fost canale foarte susținute, care au dat rezultate bune.

În raport cu 2019, anul 2020 ne-a adus și un mare rezultat – o mare bucurie pentru mine: am atins pragul de 1 milion de sticle produse de Fetească Neagră. Este soiul românesc pe care am pariat acum mai bine de 15 ani, pe care l-am promovat și pentru care am muncit cu multă pasiune. Ne bucurăm că am ajuns în punctul în care Feteasca Neagră a devenit cel mai vândut vin roșu de la Tohani.

Retail.ro: Ce așteptări financiare aveți de la acest an? Cum prognozați că va fi 2021 pentru industria de vin?

Virgil Mândru: Pentru Tohani, anul 2021 arată bine, până acum. Obiectivul nostru este să ne apropiem din nou sau poate chiar să depășim (dacă nu apar surprize foarte mari) rezultatele din anul 2019. Industria de vin își va reveni, zicem noi, destul de rapid, pentru că noi suntem legați de pământ, de natură, de vie și de recoltă – iar aceste lucruri nu țin de pandemie, ele merg mai departe odată cu ciclurile naturale. Va trebui însă să continuăm să ne adaptăm, mai ales pentru că HoReCa este în continuare un canal de vânzări afectat, cu o evoluție ce nu poate fi anticipată.

Creștere pe segmentul de vin premium

Retail.ro: Cum este împărțită afacerea în prezent, care sunt domeniile care generează cele mai mari vânzări?

Virgil Mândru: Retailul mare generează, în acest moment, cele mai multe vânzări. Vânzările pe segmentul online au crescut foarte mult, de asemenea. HoReCa a rămas un canal important, însă foarte afectat și imprevizibil. Creșterea cea mai vizibilă este pe segmentul de vin premium, iar pe soiuri cel mai important la noi este Feteasca Neagră.

Citeste si:
Crama Liliac a lansat Cuvée Antonia, cel mai tânăr vin al cramei
Crama Liliac a lansat Cuvée Antonia, cel mai tânăr vin al cramei

Retail.ro: Ați mizat în ultimul an pe listarea și desfacere în retail? Ce procent din afacere reprezintă acest domeniu?

Virgil Mândru: Retailul a fost marea miză pentru toți producătorii de vin. Au avut de câștigat cei cu renume și o bună reputație, plus cei care și-au permis bugete de marketing, mai ales dacă au fost bine cheltuite. În acest moment, retailul reprezintă aproximativ 70% din afacerea noastră.

Retail.ro: Cum a evoluat numărul angajaților pe care îi aveți de la debutul pandemiei?

Virgil Mândru: Tohani are în acest moment aproximativ 250 de angajați, cei mai mulți fiind cei care lucrează în vie și în producție. Cum via nu ține cont de pandemie și ea trebuie lucrată și recoltată indiferent de context, fluctuația de personal a fost minimă.

Retail.ro: Viticultura și vinificația au fost afectate de pandemie?

Virgil Mândru: În agricultură nu poți întrerupe activitatea. Strict din punctul de vedere al muncilor agricole, pandemia nu a avut cum să influențeze lucrurile. Am direcționat resurse către aceste activități, pentru că nu îți poți permite să pierzi via. Ea este sursa afacerii noastre și nu numai, este modul de viață al tuturor celor din zonă.

Vânzare record de Fetească Neagră

Retail.ro: Ați încheiat anul cu un stoc de vin?

Virgil Mândru: Pentru noi, ca producător, este bine să avem vin roșu pe stoc cel puțin trei ani. Așa că nu avem motive de îngrijorare, mai ales că anul trecut am avut producție și vânzare record de Fetească Neagră. Anticipăm că trendul de adopție și preferință pe roșul românesc, mai ales pe Fetească Neagră, va crește, lucru demonstrat de primele trei luni din 2021, care ne fac să fim optimiști.

Retail.ro: Ce investiții planificați până la finalul anului?

Virgil Mândru: Ne concentrăm în continuare pe promovarea Feteștii Negre, soiul despre care spunem că este acasă aici la noi, la Tohani. Este un soi autohton cu un potențial imens, așa cum ultimii ani au demostrat. Am văzut mereu în el modul în care România poate fi pusă pe harta internațională a vinului. Iar reacția din partea experților și a consumatorilor este una excelentă, peste tot în lume, nu doar acasă.

Retail.ro: Ce măsuri ar putea să ia autoritățile pentru a ajuta producătorii de vin?

Virgil Mândru: Cele mai importante măsuri ar trebui să fie direcționate către susținerea activității neîntrerupte în vie. După cum spuneam, nu poți să nu lucrezi via. Este sursa și motorul acestei industrii foarte importante la nivel național. O măsură așteptată de toți producătorii ar fi reducerea taxelor pentru lucrătorii zilieri. În mod paradoxal, acestea au crescut în ultima perioadă.

Retail.ro: Ce părere aveți despre măsurile luate până în prezent de guvernanți în ceea ce privește sectoarele afectate de pandemie?

Virgil Mândru: E greu de judecat, pentru că nu am urmărit chiar toate sectoarele. Și este greu de judecat și pentru că, până la un punct, te gândești că și guvernanții sunt oameni. Dacă se putea mai bine? Cu siguranță. Noi ne concentrăm însă pe afacerea noastră – pe ograda noastră, cum s-ar spune – și încercăm să facem tot ce ține de noi pentru a lua cele mai bune măsuri pentru businessul și oamenii noștri.

Retail.ro /  Retail.ro /  Interviuri și Analize /  Virgil Mândru, CEO Tohani: Anul 2021 arată bine, până acum. În acest moment, retailul reprezintă aproximativ 70% din afacere