Lectură de 10 minute

11 Aug 2022 - Interviuri și Analize

Rauno Kakko, COO Pehart Grup: Ne dorim ca România să devină un hub al producției de hârtie din regiune

Otilia Caloian

Abonează-te pe  

Rauno Kakko, COO Pehart Grup, cel mai mare producător de produse de hârtie pentru uz casnic și industrial din România, vorbește într-un interviu exclusiv acordat Retail.ro despre dezvoltarea business-ului în trei mari direcții. Dincolo de diversificarea portofoliului conform cu tendințele pieței sau eficiența energetică, compania și-a propus consolidarea afacerii și extinderea pe noi piețe, astfel încât România să devină un hub al producției de hârtie la nivel regional.   

Care este strategia de dezvoltare a companiei? Care sunt planurile de investiții pentru 2022 și, eventual, anul viitor?

Atât pentru anul acesta, cât și pentru cel ce urmează, ne propunem să implementăm dezvoltarea business-ului în trei mari direcții. Vrem să diversificăm portofoliul de produse Pehart, ne uităm la posibilitatea de a lansa produse noi – așa cum s-a întâmplat vara aceasta cu noua linie de șervețele faciale – de a crește capacitatea de producție, dar și de stocare.

Totodată, vizăm consolidarea business-ului în regiune și extinderea pe noi piețe. În acest moment Pehart este prezent în 18 țări din regiune și suntem unul dintre cei mai mari producători din Europa de Sud-Est. Geografic vorbind, nu ne uităm la țări îndepărtate precum Marea Britanie sau SUA, ci ne dorim ca România să devină un hub al producției de hârtie din regiunea noastră.

Nu în ultimul rând, un punct important în strategia noastră îl reprezintă eficiența energetică. Avem în plan pentru anii următori optimizări și investiții în acest sector și nu mă refer numai la upgrade tehnic al utilajelor, ci și la folosirea surselor verzi de energie.

Așadar, aceste trei direcții mari – diversificarea portofoliului de produse, extinderea internațională și eficiența energetică – marchează strategia de dezvoltare a Pehart în perioada următoare.

Cum adaptați liniile de producție Pehart pentru a oferi produse care sunt în pas cu tendințele? Și care sunt mai precis particularitățile acestei industrii?

O întrebare bună – cum ne adaptăm la trenduri? Suntem norocoși că avem proiecte de extindere a producției, însă întotdeauna trebuie să fim foarte atenți la ce vrem să obținem cu noile linii de producție. Astfel, atunci când purtăm un dialog cu furnizorii, ne uităm în permanență la obiective. Provocările mai mari apar atunci când aducem schimbări în portofoliu, când adăugăm linii de producție noi. Acestea necesită atenție sporită la ce upgrade-uri, care nu sunt neapărat ușor de făcut. E ca la autoturisme, dacă ai mașină manuală e mai greu să o transformi în automată, deci trebuie să pornești schimbarea direct de pe cea automată. De exemplu, când am lansat noua linie de producție pentru șervețelele faciale, o linie nouă în fabrica noastră de la Dej, Cluj, a trebuit să înțelegem foarte bine piața, cum să fim eficienți, cu ce echipament să intrăm în producție. În plus, pe această linie complet nouă, care automatizează întreg procesul de producție, avem procesul de ambalare în cutii de carton, ceea ce a fost diferit față de alte produse ale noastre. Așadar, ca să rezum, rămânem actuali printr-o înțelegere aprofundată a pieței, a nevoilor consumatorilor, prin eficientizarea procesului și strânsa colaborare cu producătorul liniei respective.

Citeste si:
Pehart Grup investește peste 20 milioane de euro în eficientizarea energetică a liniilor de producție și în noi produse
Pehart Grup investește peste 20 milioane de euro în eficientizarea energetică a liniilor de producție și în noi produse

Veți deschide o nouă linie de producție în România?

În perioada imediat urmatoare, nu. Sigur, suntem mereu atenți la cum vor evolua piața și cererea. Noua linie inaugurată la Dej a necesitat o investiție de 2 milioane de euro și a venit la scurt timp după ce am inaugurat și la Sebeș o linie nouă, cu o investiție de 10 milioane de euro. Este o linie cu volum mare de producție și ne așteptăm să deservească nevoile de producție pentru câțiva ani de acum înainte.

Cum vă afectează războiul din Ucraina și ce efecte economice ar putea avea asupra business-ului?

În primul rând că noi toți suntem afectați la nivel personal de această tragedie și cred că fiecare s-a gândit măcar o dată cum ar fi să se afle în locul acelor oameni atacați, a căror viață s-a schimbat iremediabil. Din punct de vedere al business-ului, există impact la nivelul creșterii prețului energiei, care a atins cote nemaivazute. Acum 10, 20 de ani nici nu ne gândeam la asta. Așadar, vorbim în primul rând de o creștere a costurilor. În privința materiei prime, avem volume care erau livrate prin Marea Neagră, o zonă sensibilă acum. Astfel, am fost nevoiți să schimbăm traseul acelor transporturi, ceea ce a creat inevitabil și niște blocaje, pentru că nu este mereu ușor să faci asta. Este nevoie de o planificare mai bună a acelor rute, care nu sunt cele mai ieftine. În urmă cu un an nu aveam aceste probleme, acum trebuie să fim mai atenți, să planificăm mai riguros, să inventariem, iar toate acestea cer mai mult timp.

În aceste condiții, vor crește prețurile?

Prețurile la raft au crescut deja nu numai la hârtie, ci la toate produsele. Este o consecință inevitabilă a inflației și a crizei economice și de securitate pe care le trăim. Noi depunem constant eforturi pentru a menține un echilibru și a nu transfera total costurile extra în prețul final. Întotdeauna luăm în calcul tot ce are impact în business, astfel că o parte din scumpiri au fost trasferate în costul final, iar acest lucru se întâmplă și în alte categorii de industrii.

Vă propuneți să creșteți numărul de angajați în acest an?

Industria în care activăm noi are anumite particularități, iar România vine cu provocări suplimentare în absența unor școli de profil. Astfel, echipa este extrem de importantă pentru Pehart și implementăm mereu programe dedicate angajaților, perfecționării lor, avem programe de retenție a talentului în care investim. În acest moment Pehart are aproximativ 600 de angajați, suntem o echipă bine sudată, avem chiar și mai multe generații care au lucrat în fabricile noastre, din tată în fiu sau nepot. De obicei atunci când lansăm o linie nouă de producție avem nevoie și de personal nou. Periodic facem angajări pentru că noutățile din busienss cer skill-uri noi. În producție sunt foarte importante mentenanța și automatizarea – cu cât acestea sunt mai performante, cu atât cresc nevoile. Pe acest segment ne uităm cu atenție la recrutări. Momentan însă avem echipe care asigură aceste nevoie în mod performant.

Știu că aveți o experiență bogată în acest domeniu, aveți și studii de specialitate. Cum și de ce ați ales această industrie?

Ca să fiu sincer, când am început studiile nu am ales acest domeniu, mă interesa chimia. Eu sunt născut și crescut în Finlanda, iar acasă avem o bogată tradiție în industria producătoare de hârtie, astfel că s-au ivit anumite oportunități. În studenție, pe timpul verii, am avut ocazia să lucrez în acest domeniu în Elveția și în Finlanda. Apoi am decis să-mi fac teza de master în producția de hârtie. Domeniul m-a cucerit. Ce mă inspiră este faptul că suntem foarte aproape de consumator, iar asta însemană mult dinamism, să ții mereu pasul cu schimbările din obiceiurile de consum. Acest proces este unul foarte complex, avem sute de produse față de alte sectoare ale producției. În fiecare zi se întâmplă ceva nou și ești nevoit să traduci nevoile consumatorului în produsul final. Dacă aș alege altceva? Nu. Nu aș schimba nimic, îmi doresc să rămân activ toată viața in producția de hârtie.

Despre Rauno Kakko

COO al Pehart Grup, Rauno Kakko s-a alăturat conducerii companiei românești în urmă cu trei ani și de-atunci „face naveta” între România și Danemarca, țara unde s-a stabilit, deși este originar din Finlanda. Este specializat în tehnologia și producția de hârtie la Universitatea Tehnologică din Helsinki și are un MBA în Finanțe.

A venit în România pentru prima dată în 2017, la invitația Pehart, unde a și rămas, în calitate de consultant, pentru un an și jumătate, iar ulterior a devenit COO al companiei. Rolul său este să implementeze cele mai bune practici în procesul de producție și astfel să contribuie la transformarea Pehart într-unul dintre cei mai puternici jucători din branșă, la nivel european. Rauno Kakko mărturisește că îi place să lucreze împreună cu oamenii din echipa Pehart, deși în România are uneori de depășit provocări mai mari decât în țările occidentale unde a mai lucrat. Una dintre acestea este lipsa școlilor care să formeze angajații din industria hârtiei.

Cu o experiență impresionantă în domeniu câștigată prin colaborarea cu companii multinaționale din Finlanda natală, Rusia, Danemarca sau Franța, COO-ul companiei Pehart mărturisește că interacțiunile cu oamenii constituie unul dintre cele mai prețioase aspecte ale traiectoriei sale profesionale, iar din acest punct de vedere, România nu face excepție. Rauno Kakko mai precizează că la începutul colaborării cu Pehart rolul său a fost să se gândească mai mult la viitorul companiei, astfel încât poziția acesteia să se consolideze din ce în ce mai mult pe piața marilor jucători din domeniul hârtiei tissue. Utilizarea eficientă a materiilor prime și resurselor, chiar și a celor regenerabile și identificarea unor noi surse de energie și fibre alternative se numără printre politicile care vizează sustenabilitatea la Pehart.

Pehart Grup

Pehart Grup este cel mai mare producător de produse de hârtie pentru uz casnic și industrial din România și unul dintre principalii producători de role de hârtie industriale din Europa de Sud-Est. Compania Pehart produce anual 100.000 tone de hârtie tissue în cele două fabrici ale sale de la Sebeș, județul Alba și Dej, județul Cluj și are o capacitate de procesare a produselor finite de peste 75.000 tone. 70% din întreaga cantitate de produse de uz casnic și industrial este vândută în România, iar compania asigură producția și pentru o mare parte dintre produsele marcă proprie ale lanțurilor de retail.

Pehart Grup este prezent cu produse de uz casnic și industrial în 18 țări din centrul, estul și sudul Europei și deține brandurile Pufina, Alint și Altessa, dar produce și jumbo rolls, role de hârtie mari, pentru clienții industriali și pentru consumul propriu.

Pehart Grup se definește prin evoluție continuă, eficientizare, respect față de resursele planetei și față de oamenii care îi construiesc povestea în fiecare zi. Își optimizează în permanență produsele și serviciile, prin crearea unui mediu sustenabil și echitabil pentru un viitor regenerabil. Respectul față de cele mai noi reglementări de mediu concretizat prin trasabilitatea resurselor, eficiența producției și a utilizării materialelor și mediul de lucru sigur, plăcut pentru echipă și parteneri sunt valori ale Pehart Grup, la fel ca și încurajarea inițiativei și spiritului antreprenorial în interiorul companiei.

Retail.ro /  Retail.ro /  Interviuri și Analize /  Rauno Kakko, COO Pehart Grup: Ne dorim ca România să devină un hub al producției de hârtie din regiune