Lectură de 5 minute

08 Oct 2021 - Interviuri și Analize

Probleme tot mai mari în lanțurile de aprovizionare, cauzate de transporturile maritime. Ce măsuri anunță Coca-Cola, IKEA, Jysk și H&M

Roxana Vasile

Abonează-te pe  

Tot mai multe companii se confruntă cu probleme în lanțul de aprovizionare, ca urmare a lipsei de forță de muncă calificată și a creșterii costurilor la transporturile maritime, lucru care se observă în costurile finale ale produselor. Ikea, Jysk, Coca-Cola, PepsiCo și H&M sunt câteva dintre companiile afectate care au vorbit public despre problemele întâmpinate. 

Lipsa șoferilor de camioane afectează Europa, Germania, Franța și Spania ajungând la un deficit de 400.000 de șoferi de vehicule grele, ca urmare a închiderilor de porturi în China, alimentate de pandemia de coronavirus. A fost declanșată o criză globală în ceea ce privește lanțul de aprovizionare, iar consecințele se vor reflecta în creșterea prețurilor.

Înscrie-te la conferința retailArena: A Game of The Future și află cele mai noi informații din industrie și sfaturi de la profesioniștii din piață.

Ikea vrea să mute din producție în Turcia

Ikea intenționează să mute o mare parte din producție în Turcia pentru a minimiza problemele globale din cadrul lanțurilor de aprovizionare și pe cele legate de majorarea costurilor de transport, spune directorul financiar al subsidiarei turce, Kerim Nisel, pentru Reuters.

Produsele care ar urma să fie fabricate și transportate din Turcia, inclusiv fotolii, biblioteci, dulapuri și mobilă de bucătărie, sunt duse în acest moment la mii de kilometri din estul Asiei către piețele din Orientul Mijlociu sau piețele din Europa.

„Din cauza problemelor din lanțul de aprovizionare cu care ne confruntăm în perioada pandemiei, ne așteptăm să producem mai mult în Turcia. Cu toții am văzut că diversificarea este foarte importantă în timpul pandemiei. Ar putea să nu fie o bună strategie să fabricăm diverse produse într-o ţară şi apoi să încercăm să le transportăm în întreaga lume", a declarat Kerim Nisel, care a evitat să spună ce capacitate din producție va fi mutată.

Compania are magazine în Turcia și exportă deja de trei ori mai mult decât importă de aici, unde în prezent produce textile, sticlă, ceramică și produse din metal pentru exportul global.

Directorul financiar al subsidiarei turce spune că prețul unui container din estul Asiei a ajuns la 12.000 de dolari, de la 2.000 de dolari înainte de pandemie.

Citeste si:
Schwarz Group, proprietarul Lidl și Kaufland, investește 200 de milioane de euro în extinderea online a celor două lanțuri de magazine
Schwarz Group, proprietarul Lidl și Kaufland, investește 200 de milioane de euro în extinderea online a celor două lanțuri de magazine

„Este mult mai raţional să fabricăm produsele mai aproape de locul în care le vindem. Şi de aceea vrem să le producem în Turcia", a explicat Kerim Nisel.

Pepsico crește prețurile

Și Pepsico este afectat. Producătorul de băuturi și mâncare va crește prețurile pentru snacks-uri și băuturi non-alcoolice în al patrulea trimestru al acestui an și în primul trimestru de anul următor, a spus directorul financiar al companiei Hugh Joohnston într-un interviu pentru Bloomberg. Creșterile apar ca urmare a creșterii materiilor prime, a prețurilor la transporturi și majorarea salariilor.

Probleme de aprovizionare pentru H&M

De asemenea, și vânzările retailerului de fashion H&M au fost afectate de întreruperile aprovizionării din luna septembrie la nivel european, a anunțat compania după ce profitul său din iunie-august a depășit așteptările și nivelurile pre-pandemice, scrie Reuters. Perturbările la nivelul economiei globale în timpul pandemiei au generat probleme în lanțurile de aprovizionare, ducând la o lipsă a mărfurilor și a containerelor, a șoferilor de vehicule grele, a transporturilor și au dus la o creștere a costurilor de depozitare.

„Vânzările din septembrie 2021 au fost mai mari comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut în moneda locală, chiar dacă cererea nu a putut fi satisfăcută pe deplin din cauza întreruperilor și a întârzierilor fluxului de produse'', declară H&M.

Blocaje la nivel local

Și Coca-Cola HBC România întâmpină probleme cu lanțul de aprovizionare și șoferii de camioane, la nivel internațional și la nivel local. În Marea Britanie, deficitul este estimat la circa 100.000 de persoane.

„Cred că în timpul sezonului, de la finalul lui mai până prin septembrie, fiecare producător are aceleași probleme cu șoferii de vehicule grele. Numărul lipsă al șoferilor necesari depinde de la zi la zi, dar ca producător ți-ar putea lipsi circa 10% din ceea ce ai nevoie, în termeni de volume livrate, sau chiar toată tura de livrare'', declară Jovan Radosavljevic, manager general al Coca‑Cola HBC România.

Însă, șoferii de vehicule grele nu sunt singura categorie unde se remarcă o lipsă a forței de muncă, marea majoritate a personalului calificat emigrând din România în Germania sau Marea Britanie.

Retailerul Jysk anunță și el că prețul transporturilor maritime au crescut, iar costurile la gaze și energie pun presiune pe companii.

Costurile transporturilor maritime s-au majorat, fabricile din Vietnam sunt închise, iar China pune presiune pe producători limitând consumul de gaze, în contextul în care criza energetică se resimte în toată lumea, a declarat recent Alex Bratu, country managerul Jysk România și Bulgaria.

Mai mult, costurile transportului maritim au crescut de patru-cinci ori în ultimul an, fiind o presiune pe comercianții care vând produse foarte ieftine.

Retail.ro /  Retail.ro /  Interviuri și Analize /  Probleme tot mai mari în lanțurile de aprovizionare, cauzate de transporturile maritime. Ce măsuri anunță Coca-Cola, IKEA, Jysk și H&M