Lectură de 5 minute

05 Jul 2024 - Interviuri și Analize

Principalele diferențe dintre o înghețată artizanală și una din comerț: cum recunoști un gelato de calitate

Mădălina Dinu

Abonează-te pe  

Laura Anton nu a știut dintotdeauna că își dorește să fie producător artizanal de înghețată. Ideea i-a venit într-o vizită la Reșița, unde a avut norocul să savureze o înghețată atât de gustoasă încât și-a dorit să o aducă și la București. Acest gust desăvârșit, este, poate, și factorul cheie, cel care face cu adevărat diferența dintre o înghețată artizanală și o înghețată din categoria de impuls. Despre cum recunoaștem o înghețată de calitate, retail.ro a aflat de la fondatoarea Legero Dolci e Gelato, care ne-a oferit câteva sfaturi și explicații despre arta de a face gelato. 

Sursa foto: Unsplash

Povestea Leggero Dolci e Gelato a început acum doi ani, când Laura Anton și partenerul său au descoperit o înghețată excepțională într-un mic oraș din România. În primul an, s-au pregătit pentru a învăța tot ce trebuie despre producția de înghețață artizanală, iar în următorul an au și deschis laboratorul și spațiul comercial, având în prezent trei angajați.

„Mă aflam la Reșița, unde călătorisem împreună cu partenerul meu pentru a rezolva niște probleme personale. Ne-am oprit să mâncăm o înghețată prin oraș, de la o mică gelaterie locală, iar în clipa în care am gustat din ea am avut senzația că e cea mai bună înghețața pe care am mâncat-o vreodată. Initial, ne-am gândit să o cumpărăm de la producătorul local, care, culmea, se afla chiar lângă noi, pe bancă. Am intrat în discuții și ne-a oferit cu amabilitate mai multe detalii, însă în timp ne-am dat seama că din punct de vedere logistic nu era avantajos nici pentru el, nici pentru noi. După lungi planificări, am luat decizia de a deschide propriul nostru laborator de înghețată, am urmat un curs de specializare, am achizițioat utilajele necesare și, pe 16 iulie 2023, ne-am apucat de treabă”, a explicat Laura Anton pentru retail.ro.

Gelateria Leggero Dolci e Gelato utilizează ingrediente naturale și cantități reduse de zahăr în produsele lor. Producătorii oferă clienților lor atât gelato pe bază de lapte, cât și sorbeturi 100% naturale, fără adaosuri artificiale. Pentru înghețatele de fructe sunt folosite doar fructe, apă și zahăr, evitând stabilizatorii artificiali și alte produse chimice. Înghețata este elaborată din fructe proaspete, iar unele dintre rețetele lor sunt adaptate pentru a reduce cantitatea de zahăr. De asemenea, în laboratorul propriu sunt elaborate și produse de cofetărie.

„Ne dorim ca oamenii să se bucure de gustul autentic al ingredientelor, fără să fie copleșiți de gustul excesiv de zahăr. Chiar și înghețata noastră albastră este naturală, fiind colorată cu spirulină”, a adăugat Anton.

Cum recunoști o înghețată de calitate

Pentru a recunoaște o înghețată de calitate, Laura Anton a sugerat că trebuie să fim atenți la o serie de factori. În primul rând, felul în care este păstrată înghețata, vitrinele acestora ar trebui să aibă acele cuve verticale, să fie acoperite. Există, totuși, și excepții: nu toate aceste vitrine sunt calitative, iar vitrinele cu vedere la înghețată pot fi utile, mai ales când este un punct de vânzare foarte populat de clienți, iar consumul este foarte frecvent. În al doilea rând, culoarea, aroma, aspectul și gustul acesteia sunt alte atribute ale unei înghețate artizanale de calitate.

„Înghețata de calitate este păstrată în vitrine cu capac, care mențin condițiile optime. De asemenea, gustul predominant ar trebui să fie cel al ingredientului principal, nu al zahărului” a explicat producătoarea.

În altă ordine de idei, ea a mai menționat că, în aceasta industrie, creșterea prețurilor la materiile prime din ultimul an, precum cacaua și zahărul, dar și majorarea salariilor au reprezentat principalele provocări în ultimul an. Mai mult, deja o mare parte din producători au scumpit produsele cu circa 15%. În prezent, prețul pe kilogram al unei înghețate Leggero Dolci e Gelato este de 125 de lei.

Citeste si:
Românii au dat iama în înghețată: cât de mult a crescut consumul față de anul trecut, în prima lună de vară
Românii au dat iama în înghețată: cât de mult a crescut consumul față de anul trecut, în prima lună de vară

„Am încercat să menținem prețurile cât mai jos, dar în curând vom fi nevoiți să le creștem pentru a acoperi costurile”, a mai precizat Anton.

În ciuda provocărilor, Laura Anton este optimistă în ceea ce privește viitorul gelateriei. Anul acesta, sezonul de înghețată a început devreme datorită temperaturilor ridicate, iar în curând producătoarea se pregătește pentru extinderea locațiilor în București, însă nu exclude posibilitatea de a se extinde la nivel național în viitor.

A crescut cifra de afaceri a gelateriilor din Europa

Înghețata este un produs răspândit în întreaga lume, dar în Europa este protagonistul absolut. Bătrânul Continent este lider atât ca număr de gelaterii - până la 65 de mii, care necesită aproximativ 300 de mii de angajați - cât și ca volum de consum, printre care:

  • Italia (39.000 de puncte de vânzare, dintre care peste 9.300 de gelaterii, 12.000 de patiserii și aproximativ 18, 000 de baruri care oferă înghețată artizanală),
  • Germania (9.000 de puncte de vânzare dintre care 3.300 de gelaterii pure),
  • Spania (2.200), Polonia (2.000),
  • Belgia (1.200), dar este importantă și prezența în alte țări, precum Anglia, Austria, Grecia și Franța.

Și dacă anul trecut numărul de gelaterii și volumele de vânzări au înregistrat o ușoară creștere (pentru ambele +1% față de 2022), 2023 va fi totuși amintit pentru creșterea istorică a cifrei de afaceri (până la +11%) care, pentru prima dată, a depășit pragul de 10 miliarde de euro, cifra de afaceri de anul trecut ajungând la cifra record de 10,9 miliarde de euro, în creștere bruscă de la 9,83 miliarde de dolari în 2022 și 8,7 miliarde de dolari în 2021.

Creșterea cifrei de afaceri este legată în principal de creșterea prețurilor (+10% în Europa) ca urmare a creșterii costurilor materiilor prime agricole, cum ar fi laptele, zahărul, ouăle, cacaua și fructele în general, în timp ce creșterea numărului de saloane de înghețată, fluxurile turistice și durata sezonului au avut un impact pozitiv marginal, scrie gelato-day.it.

Retail.ro /  Retail.ro /  Interviuri și Analize /  Principalele diferențe dintre o înghețată artizanală și una din comerț: cum recunoști un gelato de calitate