Lectură de 7 minute

07 Oct 2021 - Interviuri și Analize

Producătorul de microplante Microgreens investește 800.000 de euro într-un spațiu de producție pe verticală

Roxana Vasile

Abonează-te pe  

Producătorul de microplante Microgreens România, cu o pondere de vânzări de 95% din HoReCa și 5% din zona de retail, prezent în rețeaua Cash&Carry, iar în zona de retail modern în Kaufland, Cora, Carrefour, Auchan și Mega Image, a avut o scădere de 40% a cifrei de afaceri în 2020, pe fondul închiderii sectorului HoReCa. Producătorul de microplante și specialități culinare își mută spațiul de producție, dezvoltă agricultura de tip vertical farm, în care va investi 800.000 de euro și își propune internaționalizarea afacerii.

Producătorul de microplante Microgreens cu sere în Potigraful, comuna Gorgota, județul Prahova, prezent pe piață din 2014, a avut o scădere de 40% a cifrei de afaceri în 2020, pe fondul pandemiei și, implicit, a închiderii sectorului HoReCa. Cu toate acestea, producătorul de microplante din România a înregistrat un profit de 10.000 de lei în 2020.

,,Anul 2020 ne-a adus o scădere de 40%, o scădere dramatică și am fost aproape de blocaj financiar. Am avut o cifră de afaceri de 3,5 milioane de lei, în condițiile în care în 2019 cifra de afaceri ajunsese la un milion de euro. Dacă ne uităm la ponderea creșterilor din ultimii trei ani am putea să zicem că dacă anul trecut ar fi fost unul normal, creșterea de anul acesta ar fi fost și ea în target, pentru că și anul trecut, în primele două luni am avut o creștere de 40%, 39% în prima lună și 41% în februarie, iar din martie am stat până în iulie anul trecut, timp în care nu am vândut prea mult din producția primară'', explică Cristian Tudor, fondator Microgreens, pentru Interviurile Retail.ro.

Microgreens, de la centralizare la descentralizare

Business-ul se dezvoltă acum pe baza tehnologiei de tip vertical farm, implementată încă din 2018, și se îndreaptă spre o zonă mai largă de produse, precum plantele aromatice și baby leaf, plante cu frunze mici.

,,Noi am început să mărim sortimentația, dar încă nu avem încă capacitate de producție care să susțină toată nevoia pe care clienții o au acum. Am început producția cu microserele din magazin, acele echipamente de creștere pe verticală indoor pe care le-am dezvoltat în 2018, tocmai pentru că ne-am gândit atunci că piața microplantelor se va plafona și pentru că există riscul pe care l-am simțit în 2020. Cumva direcția noastră te duce în zona asta de convenience și functional farms, plecând de la ideea sit to pack. Noi producem și toată materia primă, o și ambalăm în așa fel încât să fie așa cum o acceptă consumatorul în anii în care trăim, este un produs gata de consum'', explică Cristian Tudor.

Astfel, Microgreens a apelat la microsere, aparate care arată ca un frigider dublu, ca o vitrină frigorifică răcoritoare și, în care, pe mai multe niveluri, cresc plantele (salate, plante aromatice). În cadrul unei microsere, producătorul de microplante a implementat o tehnologie care se bazează și pe un software și pe un hardware, care replică toate condițiile de care planta are nevoie pentru a se dezvolta, fie în pământ, fie într-o seră clasică, putând fi controlate umiditatea, lumina, irigațiile și partea de fertilizare.

Primele microsere de acest tip au fost amplasate în rețeaua Metro și Selgros Cash&Carry, fiind acum prezente și în Kaufland, Carrefour și Cora. În prezent, pentru dezvoltarea microplantelor Microgreens importă materia primă, semințele, de la furnizori din Italia, Olanda, America și China.

Microgreens își mută spațiul de producție

Producătorul de microplante își mută spațiul de producție, care o să fie unul industrial pe verticală, într-un depozit de aproximativ 2.000 de metri pătrați din uzina Faur.

Citeste si:
Programul magazinelor Kaufland de Paște: când vor fi acestea închise
Programul magazinelor Kaufland de Paște: când vor fi acestea închise

,,Spațiul de producție este sora mult mai mare a microserei din magazin. Mutăm o parte din categoria de produse pe care o facem în Gorgota, în Faur, dar o să rămână producție și la Gorgota pentru că acolo o să facem în continuare producție de flori, specialități și alte sortimente care necesită să fie făcute într-o formă de agricultură convențională. Noi, pe timp de vară, le facem în câmp'', spune Cristian Tudor.

Microgreens, investiții în producția pe verticală și ambalare

Cristian Tudor a investit inițial 30.000 de euro în dezvoltarea microplantelor, ajungând în acest moment la investiții totale de peste o jumătate de milion de euro în procesul de producție și logistică.

,,Acum investim încă jumătate de milion de euro, bani pe care cumva i-am targetat din investiția anterioară și în aceeași rundă de investiții de până acum mai avem încă 200.000 de euro, pe care ar trebui să îi închidem în următoarele zile. Acum avem, cu aport propriu și investiții de la investitori privați, 800.00 de euro care se vor duce toți într-un spațiu de producție pe verticală, în uzina Faur, care va avea și componenta de ambalare și tot ce înseamnă acest circuit de 360 (n.r. de grade)'', precizează Cristian Tudor.

Microgreens a atras investiții de 500.000 de euro de la membrii board-ului Norofert, companie cunoscută pentru inovații în domeniul îngrășămintelor ecologice, pe care îi va investi în spațiile de creștere pe verticală, echipamente, partea de R&D (research&development), pentru care va aloca 10% din totalul investiției.

,,În partea de R&D nu ducem mai mult de 10%, dar și acolo avem nevoie de buget pentru că vrem să fim siguri cu o investiție care la final va ajunge la un buget de 2,5 milioane de euro, că va fi funcțională 100% din perspectiva tipologiei de produse pe care o facem, sortimentație întreagă, care sunt tipurile de plante, care sunt nevoile plantei, cumva R&D-ul să fie în jurul produsului final, în jurul plantei, adică cum legăm noi tehnologia noastră de nevoile plantei la cel mai înalt nivel. Să fie pur, optim, să fie cât mai optim și să fie raportat la ceea ce este necesar pentru plantă, adică umiditate, dioxid de carbon, irirgație, fertilizare”, detaliază Cristian Tudor.

În plus, investitorii de la Norofert au în plan dezvoltarea propriului laborator de cercetare în următorii doi ani, un proiect bazat pe fonduri europene, în care Microgreens va fi implicat.

Planuri de extindere: internaționalizarea brandului

Planurile de dezvoltare ale Microgreens se axează pe zona de dezvoltare și atragerea de investiții pentru extinderea business-ului pe piața internațională.

,,Acum, odată cu tehnologia pe verticală distribuită și centralizată, putem să facem microplante oriunde în lume și vrem să avem un business care să ajungă inclusiv în parteneriate globale. Este ambițioasă dorința și planul, dar avem încredere că prin investițiile corecte putem face acest lucru în următorii 5-6 ani'', spune fondatorul Microgreens.

Mai mult, producătorul român își propune și schimbarea tipologiei de angajați cu care lucrează, în special în partea de producție și procesarea materiei prime. Astfel, de la angajații de tip entry-level trece la seniori, pentru a evita procesul de învățare de un an sau doi alocat pentru persoane.

,,În momentul acesta suntem 30 de oameni în Microgreens. Avem colegi pe producție, parte de logistică, șoferi care livrează produsele noastre, avem colegi și în managementul vânzărilor, drept comercial, oameni responsabili pe zona HoReCa, manager operațional, un manager de marketing, manager de producție. O parte din investiție se duce și în dezvoltarea echipei, pentru că acum o să avem nevoie de un director de producție și un manager de logistică cu experiență care să ne ajute să ne dezvoltăm'', precizează Cristian Tudor.

Microgreens se îndreaptă spre creșterea cifrei de afaceri, de la 3,5 milioane de lei în 2020 la 5,5 sau șase milioane de lei în 2021. În plus, producătorul român de microplante are în plan și listare pe piața AeRO în prima jumătate a anului 2022.

Retail.ro /  Retail.ro /  Interviuri și Analize /  Producătorul de microplante Microgreens investește 800.000 de euro într-un spațiu de producție pe verticală