Lectură de 8 minute

08 Mai 2020 - Interviuri și Analize

Interviu cu Ciprian Roșca, Cramele Recaș: Afacerea este afectată cel mai puternic pe traseul comercial

Anca Olteanu

Ciprian Roşca, director comercial al Cramele Recaş, prezintă, într-un interviu pentru retail.ro, starea actuală a producției și distribuției de vin românesc în țară. Reprezentantul industriei viti-vinicole explică principalele probleme cu care se confruntă antreprenorii și sugerează câteva soluții pentru autorități, prezintă sectoarele care încă au rămas neatinse de criza generată de pandemia de Coronavirus și măsurile luate de Cramă.

Retail.ro: Cum afectează pandemia de Covid-19 afacerea Cramele Recaş?

Ciprian Roşca: Şi pentru noi, ca mari producători de vin, această perioadă, cu totul neaşteptată a crizei provocate de Coronavirus, reprezintă un test de foc, mai ales că nimeni nu ştie cât va dura. Îl simţim cu precădere în departamentele de contact cu exteriorul care compun grupul de firme Cramele Recaş, fie că ne uităm la problemele inerente de transport apărute în sectorul logistic, ori la interfaţa directă a vinurilor noastre cu consumatorii lor, departamentul comercial – care are reprezentanţi în toate judeţele ţării, sau cel de export.

În mod direct, afacerea este afectată cel mai puternic pe traseul comercial, plecând de la blocarea canalului de HoReCa, urmată de trecerea la relanti a activităţii unor distribuitori (sau de reconfigurarea activităţii lor). 

Această rupere de ritm se simte la Cramă în sectoarele calde şi în această perioadă: îmbutelierea brandurilor şi sortimentelor programate la început de an cunoaşte întârzieri sau amânări sine die, aprovizionarea cu anumite repere comandate din străinătate nu se mai face la termenele agreate şi aşa mai departe. 

Citeste si:
Reducerea impozitului pentru proprietarii de spații comerciale – o ecuație cu multe necunoscute

Există, din fericire, şi divizii care n-au de suferit de pe urma pandemiei, şi anume cele vitale pentru afacerea noastră: viticultura şi vinificaţia. În aceste sectoare lucrările se execută conform programărilor, fără probleme, ba chiar am avut şi norocul să recepţionăm zilele trecute, înainte de termenul stabilit cu furnizorul, şase maşini performante de stropit din Italia, de care vom avea neapărată nevoie anul acesta, dar mai spre vară, când via va intra în vegetaţie. Aşadar, epidemia de Covid 19 ne afectează şi pe noi, dar, deocamdată, în limite pe care le putem administra.

Retail.ro: Ce măsuri aţi luat şi veţi lua pentru evitarea răspândirii virusului?

Ciprian Roşca: Imediat ce s-au făcut cunoscute primele cazuri de contaminare pe continentul european, având în vedere relativa apropiere a Cramei de graniţa de Vest a ţării, am luat măsuri interne de control suplimentar al operaţiunilor logistice şi de protecţie a angajaţilor noştri din acest departament a căror datorie este să intre în contact cu operatori de transport atât din ţară, cât şi din străinătate – adică cu mult înainte de a intra în vigoare prevederile obligatorii din acest registru. 

Am instituit puncte de acces controlate, cu obligaţia folosirii mijloacelor de dezinfectare a mâinilor atât pentru angajaţii noştri, cât şi pentru operatorii de tranzit înainte şi după manipularea materialelor şi documentelor aferente. Odată cu declararea măsurilor obligatorii de prevenţie, am suplimentat aceste măsuri interne, instituind obligativitatea purtării mănuşilor din latex, iar în posturile de contact direct cu terţi, a măştilor de protecţie.

Citeste si:
Grupul suedez H&M aduce în România alte branduri: COS, Weekday, Monki, &Other Stories și Arklet vor fi disponibile ONLINE

În prezent, considerăm linie galbenă zonele de acces la birouri, depozite şi rampe de încărcare, unde am sporit numărul de facilităţi pentru spălarea mâinilor şi igiena personală şi linie roşie Crama de producţie, fermele viticole, linia de îmbuteliere şi laboratorul de analize, unde intrarea este strict interzisă persoanelor neautorizate, fiind posibilă doar prin cartelă magnetică nominală. 

În plus, am decis închiderea pentru public a Cramei Turistice si a magazinului de prezentare de la Cramă, suspendând programul acestor unităţi înainte de intrarea în vigoare a Ordonanţei care specifică obligativitatea luării acestor măsuri. 

Avem mai puțini angajați decât alți jucători din piață, pentru că una din deciziile pe care le-am luat a fost să investim în mecanizare şi automatizarea proceselor de producţie. Avem rezultate cu circa 300 angajați, spre deosebire de alți jucători din industrie care au spre 1.000 de oameni pe statele de plată.

Retail.ro: Câţi angajaţi aveţi în prezent şi cum sunt afectaţi aceştia? Aţi redus programul de lucru al angajaţilor? Aţi redus salariile? Aţi făcut disponibilizări? 

Ciprian Roşca: În ceea ce priveşte echipa Cramele Recaş, ea este formată aproape exclusiv din oameni calificaţi, în majoritate angajaţi vechi, specializaţi la locul de muncă pentru specificul activităţii pe care sunt încadraţi. Avem mai puțini angajați decât alți jucători din piață, pentru că una din deciziile pe care le-am luat a fost să investim în mecanizare şi automatizarea proceselor de producţie, acolo unde este posibil şi recomandat acest lucru. În parcul tehnic, de exemplu, avem șapte combine moderne care recoltează strugurii, practic adunăm 90% din suprafață mecanizat, doar 10% din struguri, cei pentru vinurile destinate sectorului Horeca, sunt culeși manual. 

Linia de îmbuteliere, care, în mod tradiţional implica forţă de muncă deloc de neglijat, este de doi ani una dintre cele mai moderne din Europa, necesitând pentru operare o mână de oameni, ce-i drept, înalt calificaţi. Această orientare ne-a oferit independență în primul rând față de muncitorii zilieri, care reprezintă o mare problemă, mai ales când vine perioada culesului. Una peste alta, avem rezultate cu circa 300 angajați, spre deosebire de alți jucători din industrie care au spre 1.000 de oameni pe statele de plată.

La acest moment nu avem în vedere disponibilizări în rândul angajaţilor, însă toate măsurile pe care vom fi obligaţi să le luăm în legătură cu regimul de lucru al oamenilor noştri vor depinde de durata stării de urgenţă, a restricţiilor care ne afectează activitatea şi a consecinţelor lor.

Retail.ro: Aţi remarcat vreo scădere a vânzărilor? Dacă da, care este estimarea? 

Ciprian Roşca: De la începutul crizei, piața a fost blocată una-două saptămâni, apoi operatorii HoReCa au început să facă retururi către distribuitori la anunţarea măsurilor de suspendare a activităţii. A urmat o perioadă de retur de la distribuitori către Cramă, iar la începutul lunii aprilie am început să activăm canalele care sunt active la acest moment: retailul şi magazinele online. Primul trimestru al anului 2020 l-am închis cu +2% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, însă pentru trimestrul al doilea estimăm o scădere cu 30-35% a cifrei de afacere la nivel naţional.

Retail.ro: Au crescut livrările în această perioadă? Dacă da, cu ce procent comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut şi luna trecută?

Ciprian Roşca: În ceea ce priveşte livrările, am avut un prim trimestru bun pentru că nu am intrat cu stocuri în luna ianuarie 2020 şi, practic, retururile au însemnat doar surplusul de 19% pe care-l aveam în prima săptămână din martie când s-a decretat starea de urgenţă în România.

Via şi Crama îşi vor urma calendarul de activităţi până la sfârşitul anului, independent de ce se întâmplă în piaţă.

Retail.ro: Vă aşteptaţi ca pandemia de Covid-19 să împiedice planul de dezvoltare al Cramelor Recaş? Cum intenţionaţi să vă modificaţi planul de afaceri?

Ciprian Roşca: Dacă regresia începută pe 8 martie anul curent a fost relativ bruscă (şi încă nu s-a încheiat!), revenirea probabil că va fi mai anevoioasă, durând, evident, mai mult. În ceea ce ne priveşte, ne vom  îndrepta eforturile de listare şi desfacere pe retail, deşi  în acest sector marjele de profit nu se compară cu HoReCa. Astfel, vom avea o profitabilitate mai  mică. Vom fi atenţi şi la micile oportunităţi care vor apărea, cum ar fi introducerea de noi game comerciale sau de sortimente customizate pe jucătorii de modern trade şi ne vom concentra pe produsele din Pareto. 

Concomitent, avem programe de investiţii în derulare, iar via şi Crama îşi vor urma calendarul de activităţi până la sfârşitul anului, independent de ce se întâmplă în piaţă. În cel mai rău caz, pe la mijlocul anului vom avea un stoc de vin, dar acest lucru poate fi benefic pentru noi, având în vedere că în fiecare an am avut de pierdut din cauza epuizării vinului la tranziţia către îmbutelierile din noul an de recoltă.

Retail.ro: Ce măsuri credeţi că ar trebui să ia Guvernul?

Ciprian Roşca: Din păcate, suntem o ţară mică şi nu vom putea face faţă singuri acestei recesiuni. După părerea noastră, nevoia de lichidităţi a statului este posibil să se alimenteze prin impozite uşor crescute după eradicarea virusului şi intrarea în etapa de reconstrucţie a economiei. În aceste condiţii, toate măsurile pe care le va lua Guvernul trebuie să ducă la efectuarea plăţilor între agenții economici pentru evitarea blocajelor şi evitarea unei explozii de insolvenţe şi falimente. Aceste măsuri trebuie să ajute mai mult şi prioritar pe cei care sunt activi în economie şi care respectă plăţile către furnizori şi buget.

Retail.ro /  Interviuri și Analize /  Interviu cu Ciprian Roșca, Cramele Recaș: Afacerea este afectată cel mai puternic pe traseul comercial