Lectură de 13 minute

20 Mai 2020 - Interviuri și Analize

Cum va arata shoppingul la mall: ce măsuri de siguranță au luat centrele comerciale în pandemie

Andra Imbrea

Până la redeschiderea centrelor comerciale mari, cu suprafețe de peste 15.000 de metri pătrați, proprietarii de mall-uri se pregătesc cu măsuri de siguranță și igienizare. Principalele măsuri luate de proprietarii de centre comerciale mari se referă la termoscanarea persoanelor care intră în mall, instalarea de benzi de distanțare socială în zonele unde se poate crea aglomerație, instalarea de dispensere cu dezinfectanți, precum și comunicarea măsurilor de distanțare socială astfel încât experiența în mall să fie una responsabilă și sigură pentru vizitatori. Mai jos principalele măsuri luate de marile centre comerciale din România. 

AFI Cotroceni și AFI Ploiești 

AFI Europe România anunță un set complex de măsuri pe care toți clienții și chiriașii trebuie să îl respecte, pentru a face cumpărături în deplină siguranță atunci când centrele AFI Cotroceni și AFI Ploiești se vor redeschide. Investițiile AFI în aceste măsuri se ridică la 300.000 de euro, în timp ce lunar, cheltuielile operaționale pentru respectarea și întreținerea acestor măsuri vor fi de 50.000 euro.

Sistemul de detectare a temperaturii corpului cu infraroșu

La intrarea în cele două centre comerciale AFI clienții vor trece obligatoriu printr-o poartă termoscannero soluție pe bază de IR, foarte eficientă în spațiile cu trafic intens de persoane, unde li se va lua temperatura. În cadrul centrului comercial AFI Cotroceni vor fi montate 16 astfel de dispozitive, iar la AFI Ploiești un număr de 4, care se vor regăsi la toate intrările, dar și în zonele de tranzit, pe culoare, la parter și etaj. Mai mult decât atât, toate intrările vor fi prevăzute cu covoare dezinfectante și gel dezinfectant pentru mâini.

„Ne dorim să redeschidem AFI Cotroceni și AFI Ploiești cât mai curând, respectând toate măsurile impuse de autorități. Pentru siguranța clienților și a chiriașilor am investit peste 300.000 euro și am implementat  toate măsurile sanitare în vigoare astfel ca oamenii să poată face cumpărături în afara oricărui pericol. Încă de la intrarea în mall, clienții vor trece printr-o poartă termoscanner care le va lua temperatura, iar pe traseul lor prin mall vor fi afișate materiale de informare prin care le comunicăm și reamintim măsurile noastre: de la dezinfectant, la marcarea zonelor de siguranță, folosirea contactless a toaletelor și a scărilor și multe altele. Le dorim clienților noștri shopping sigur și plăcut”, a declarat Sorin Scîntei, General Manager  AFI Cotroceni.

Distanțare socială

O altă regulă importantă este cea a distanțării sociale de 2 metri, care va fi aplicată prin lipirea de stickere pe podea la această distanță, pentru a-i atenționa pe oameni să nu depășească zona de siguranță, mai ales când așteaptă în fața unui magazin sau la coada, la casă. În lifturi vor intra doar 2 oameni odată, iar în foodcourt vor fi instalate pe mese stickere de atenționare, iar mesele și scaunele vor fi într-un număr mai mic și la distanță corespunzătoare.

Citeste si:
Jurnal de vânzări pe timp de pandemie: După Paște, românii au cumpărat tot mai multe semipreparate, alcool și țigări

Igienizare constantă

Pentru o siguranță sporită, mall-urile vor fi dezinfectate în totalitate cu nebulizator în fiecare noapte. Echipa AFI Europe România a introdus și o serie de instrucțiuni speciale pentru folosirea lifturilor, a scărilor rulante și a toaletelor, mai ales că cele două mall-uri  sunt prevăzute cu sisteme „contactless” în toalete, intrări și zone de servicii.

În plus, scările rulante sunt prevăzute cu sistem de igienizare UV,  iar sistemul de ventilație este dotat cu filtre speciale.

AFI Cotroceni și AFI Ploiești vor fi igienizate permanent, mai ales pe zonele de contact -  balustrade, butoane și clanțe, iar clienții vor fi informați să  folosească dezinfectantele pentru mâini puse la dispoziție pe fiecare culoar și în zona de mese, cât și să evite zonele aglomerate.

Număr de vizitatori și alte reguli

Numărul persoanelor c are va intra în cele două mall-uri va fi limitat – un client la 10 m2, iar intrarea și ieșirea vizitatorilor se va face separat. În plus, se va diminua programul de funcționare în funcție de cerința fiecărui chiriaș.

Citeste si:
Ce urmează în retailul de beauty după pandemie? Recomandări pentru branduri și retaileri

Când estimează AFI că se vor deschide toate centrele comerciale?"Noi sperăm, evident, să se întâmple cât mai repede, înainte de 1 iunie. Pentru că atât noi cât și chiriașii noștri suntem pregătiți. În tot acest timp am dezvoltat și am implementat măsuri sanitare în valoare de peste 300.000 euro, deoarece siguranța clienților noștri este foarte importantă și nu facem rabat de la nicio măsură care să le facă și mai sigură vizita în mall", au precizat reprezentanții AFI la solicitarea retail.ro.

Promenada Mall și Mega Mall 

NEPI Rockcastle, proprietarul Promenada Mall și Mega Mall din Capitală și a altor 17 centre comerciale din țară, arată că a impus, încă de la debutul pandemiei, măsuri suplimentare de igienă și de dezinfectare în toate locațiile frecvent circulate din clădirile sale de retail.

"Majoritatea măsurilor de igienă au fost luate încă din luna martie, atunci când centrele comerciale au rămas deschise doar pentru magazinele de prima necesitate (hypermarketuri, farmacii, hrană animale, etc). Având experiența centrelor comerciale din portofoliul nostru din Polonia, Lituania și Croația deschise la începutul lunii mai, deja suntem cu un pas înainte, avem toate măsurile pentru a relua programul din centrele noastre comerciale, oricând Guvernul și autoritățile vor decide" arată reprezentanții dezvoltatorului, potrivit wall-street.ro.

Din exemplul altor țări, "aceste măsuri funcționează, iar lucrurile vor intra, treptat, intr-o nouă fază de normalitate".

Pentru cele 19 centre comerciale din portofoliul local, am finalizat un plan de măsuri suplimentare de siguranță pe care îl vom aplica de îndată ce activitatea mall-urilor se va relua. Acest plan are 2 obiective: asigurarea distanțării sociale și asigurarea dezinfectării constante a centrelor comerciale. Odată cu reluarea programului normal al mall-urilor, suntem pregătiți să controlăm traficul respectând recomandările autorităților, distanțarea socială fiind una din priorități pentru un shopping responsabil și în siguranță. În zona de food court și a teraselor vom implementa măsuri de distanțare socială prin re-așezarea meselor.

Totuși, pentru a preveni eventualele aglomerări, reprezentanții NEPI Rockcastle afirmă că accesul în centrul comercial se va face controlat, în grupuri de maxim 3 persoane, condiționat de culoare de securitate și agenți de pază, respectiv, prin marcaje corespunzătoare (păstrarea distanței de 2 metri).

"În ceea ce privește personalul de pază și curățenie, acesta este suplimentat și investim constant în materiale de conștientizare a regulilor de igienă și echipamente de protecție, măști și mănuși. Am investit în soluții avansate de protecție a zonelor predispuse atingerii (balustrade, butoane lifturi, uși, spații grupuri sanitare, mese și alte suprafețe), soluții de filtrare a aerului, dispensere cu dezinfectant amplasate în mai multe zone din centrul comercial și alte materiale menite să le sporească încrederea faptului că se află într-un spațiu sigur. În plus, am triplat frecvența serviciilor de dezinfectare a întregii clădiri prin soluții precum cold fogg și folii antiseptice pentru zonele frecvent atinse", spun reprezentanții dezvoltatorului.

Astfel, "de îndată ce va exista un plan concret din partea autorităților, ne vom asigura că vom comunica aceste măsuri în interiorul și exteriorul mall-urilor pe toate canalele noastre", potrivit NEPI Rockastle.

IULIUS COMPANY

Cele cinci centre comerciale aparținând companiei IULIUS au în pregătire aproximativ 50 de măsuri de siguranță pentru clienții și personal în momentul redeschiderii mall-urilor. Acestea acoperă toate segmentele activității de operare, de la reorganizarea și adaptarea procedurilor de ordin tehnic, cleaning, security, până la reguli de distanțare socială și echipamente care sporesc siguranța.

În Palas Iași, Iulius Town Timișoara, Iulius Mall Cluj-Napoca, Iulius Mall Suceava și Iulius Mall Iași, proiectele companiei IULIUS, au fost luate măsuri etapizate de protecție, încă de la debutul pandemiei și în concordanță cu evoluția ei, care să reducă pe cât posibil riscul epidemiologic.

Cele aproximativ 50 de măsuri punctuale pe care centrele comerciale le pregătesc pentru momentul relansării acoperă toate segmentele activității de operare, de la reorganizarea și adaptarea procedurilor de ordin tehnic, cleaning, security, până la reguli de distanțare socială și echipamente care sporesc siguranța. La baza lor a stat o analiză complexă a pieței de retail internațională, recomandări autorizate și de specialitate, know how-ul echipei de management, au spus reprezentanții IULIUS, potrivit wall-street.ro.

Astfel, în pachetul de măsuri suplimentare sunt prevăzute:

  • separarea fluxurilor de intrări – ieșiri,
  • limitarea concentrării de vizitatori, atât în spațiile comune, cât și în magazine,
  • stabilirea unui număr maxim de persoane care pot accesa simultan lifturile 
  • marcarea spațiului de așteptare pentru respectarea distanței minime de siguranță,
  • delimitarea zonelor intens traficate prin sisteme de ghidare one-way,
  • obligativitatea purtării măștii de protecție,
  • instalarea unor dispozitive de măsurare a temperaturii și a dispenserelor cu dezinfectanți la intrări,
  • protejarea suprafețelor de contact direct (mânere uși, panouri de comandă lift, mână curentă scări etc.) cu folie antiseptică,
  • existența covoarelor profesionale impregnate cu dezinfectant,
  • optimizarea funcționării echipamentelor de ventilație și climatizare, inclusiv pentru un aport de 100% aer proaspăt tratat,
  • reconfigurarea zonei de servire din food court,
  • suplimentarea operațiunilor de dezinfecție prin nebulizare și a celor permanente

"Desigur, aceste măsuri vor fi dublate de orice alte recomandări venite din partea autorităților. Avem capacitatea logistică și operațională de a ne adapta cerințelor, astfel încât să menținem un mediu cât mai sigur pentru clienți și pentru angajați. Credem că perioada acesta stă sub semnul asigurării unui nivel cât mai ridicat de protecție și că reluarea activității nu reprezintă o relaxare, ci, dimpotrivă, o intensificare a măsurilor privind combaterea riscului epidemiologic", au precizat reprezentanții companiei IULIUS.

VERANDA MALL

Reprezentanții Veranda Mall au declarat că măsurile de redeschidere se bazează pe patru piloni principali, cărora li se vor adăuga orice alte măsuri specifice vor fi impuse de autorități. Astfel, în ceea ce privește controlul accesului și fluxurilor de oameni, în Veranda Mall vor fi agenți de pază la fiecare intrare și proceduri de verificare a temperaturii cu termometre fără contact la intrarea în mall. De asemenea, va avea loc delimitarea accesului și marcarea distanței minime de respectat prin autocolante la fiecare intrare și monitorizarea gradului de aglomerare a mallului.

Legat de modificări ale spațiului, reprezentanții Veranda Mall vor apela la "eliminarea culturii materiale care face posibile comportamentele cu cel mai mare risc". Aceasta se traduce în primul rând prin eliminarea obiectelor care permit socializarea, de la desființarea băncilor și a spațiilor de fumat până la eliminarea meselor din food court (care se menține).

Vor fi instalate și dozatoare cu dezinfectant în puncte critice din mall, înlocuirea uscătoarelor de mâini cu dispensere de prosoape din hârtie de unică folosință.

Pe segmentul de operațiuni, va fi obligatorie purtarea de măști pentru toți clienții și angajații pe toată durata vizitei în centrului comercial, verificarea temperaturii tuturor angajaților la începutul programului și dezinfectarea și igienizarea periodică a tuturor spațiilor comune.

În ceea ce privește comunicarea, vom educa și informa clienții despre toate măsurile de igienă și siguranță ce trebuie respectate, prin diverse canale de comunicare, precum anunțuri postate la intrările în mall, anunțuri postate de-a lungul galeriilor de cumpărături, afișe postate în toalete, informații afișate pe ecrane digitale, mesaje prin sistemul audio al mall-ului pentru a le aminti clienților/angajaților normele de igienă care trebuie respectate.

PARK LAKE 

Dezvoltatorul ParkLake și River Plaza, Sonae Sierra, arată că a implementat măsuri suplimentare, precum utilizarea obligatorie a echipamentelor individuale de protecție de către toți cei aflați în centrul commercial, limitarea numărului de persoane din centru și a mașinilor în parcare, organizarea cozilor de așteptare și proiectarea fluxurilor de circulație interioară.

Siguranța și sănătatea vizitatorilor, a chiriașilor, a furnizorilor și a angajaților au fost și vor continuz să fie prioritare în toate centrele noastre comerciale. De aceea, am pregătit un plan pentru menținerea activității în centrele comerciale unde funcționează magazine esențiale pe durata stării de urgență și pentru reluarea graduală a activității în condiții normale. Suntem pregătiți să ne sprijinim chiriașii în procesul de redeschidere a magazinelor, dar și pentru a le oferi vizitatorilor un mediu pe deplin sigur.

Reprezentanții ParkLake

"Folosim sistemul intern de monitorizare a numărului de vizitatori, precum și măsuri de securitate suplimentare pentru a controla intrările și ieșirile din centrul comercial. De asemenea, se monitorizează permanent traficul de vizitatori de la toate intrările pentru a fi informați cu privire la numărul de persoane din interiorul clădirii în timp real".

Pentru toate acțiunile de mai sus sunt prevăzute măsuri precum:

• Instalarea dozatoarelor cu gel dezinfectant și a elementelor individuale de protecție, cum ar fi mănuși și măști (când este nevoie) în diferite zone comune ale fiecărui centru comercial, cum sunt intrările, toaletele și camerele pentru bebeluși;

• Implementarea unui nou sistem de semnalistică pentru a informa vizitatorii cu privire la măsurile de protecție și conduită;

• Proiectarea unui nou flux de circulație pentru vizitatori, ca să se poată deplasa în sigurață în centre, menținând distanța recomandată de autorități;

• Anunțuri frecvente despre măsurile de protecție prin sistemul intern de sunet al centrului, pentru a ne asigura că informațiile au fost înțelese și respectate;

• Suplimentarea echipamentelor de curățenie și întreținere pentru a asigura curățarea, dezinfectarea și ventilația corespunzătoare a tuturor zonelor;

• Suplimentarea protocoalelor de curățare a sistemelor de ventilație și a echipamentelor de climatizare din centrul comercial;

• Echiparea tuturor furnizorilor cu materialele necesare de protecție individuală (mănuși și mască);

• Pregătirea constantă a personalului de securitate și de la biroul de informații ale fiecărui centru pentru a garanta siguranța tuturor vizitatorilor și pentru a oferi îndrumare celor care au nevoie;

• Reconfigurarea food court-ului pentru a respecta măsurile de distanțare socială în momentul în care acest spațiu va fi redeschis;

• Funcționarea sistemelor de ventilație este adaptată conform recomandărilor asociațiilor europene.

Sursă foto: zhu difeng/Shutterstock 

 

 

Retail.ro /  Interviuri și Analize /  Cum va arata shoppingul la mall: ce măsuri de siguranță au luat centrele comerciale în pandemie