Lectură de 6 minute

04 Mai 2020 - Interviuri și Analize

Coronavirus | 70% din vânzările Franke au loc acum în online. Ce produse cumpără românii pe timp de pandemie

Andra Imbrea

Pentru Franke, distribuitor local de sisteme incorporabile de bucătărie, pandemia de coronavirus a dus la o creștere a vânzărilor în online, deși retailerul a menținut o parte din magazine deschise pe perioada stării de urgență. Dacă înainte de declanșarea pandemiei vânzările online reprezentau 30% din businessul Franke, acum conversiile de pe canalele digitale reprezintă aproximativ 70% din totalul vânzărilor, o premieră de altfel pentru Franke, vânzările prin parteneri ori showroom-uri de mobilă conjugând acum 30% din total, spune Florin Porojan, director general Franke România. 

 

 

 

"Zona de retail este cea mai afectată, întrucât clienților le-a fost greu să meargă într-un showroom, să își aleagă mobila dorită și automat electrocasnicele care să însoțească piesele de mobilier. O parte dintre partenerii noștri din retail chiar au ales să-și închidă showroom-urile ori magazinele, tocmai pentru a-și proteja angajații și clienții", spune Florin Porojan.

Franke, care este prezent pe piața locală din 1998, vinde mobilă și accesorii de bucătărie prin toate canalele de distribuție - showroom propriu, magazin online și o rețea de distribuitori cu propriile showroom-uri. În România, retailerul nu și-a închis magazinul din zona Pantelimon, cum la fel au procedat o parte din parteneri, însă Franke a redus la minimum numărul de personal posibil în locații. 

"În luna martie și aprilie nu am făcut disponibilizări și nu am trimis oameni în șomaj tehnic. În schimb, am optat pentru un program de lucru redus la 80%, iar oamenii și-au folosit zilele de concediu de odihnă disponibile în acest moment. Am folosit această perioadă pentru îmbunătățirea spațiului de lucru, mici reparații la cladirile companiei, curățenie, activități cărora în mod normal este dificil să le acorzi din timpul de lucru", spune Florin Porojan.

Franke, vânzări cu 50% mai mici în aprilie 

În ceea ce privește vânzările Franke în pandemie, retailerul nu a resimțit criza în luna martie - "excelentă pentru noi", însă din aprilie, vânzările au scăzut cu până la 50%. "Ar fi fost anormal să nu resimțim schimbări, ca volumul vânzărilor să fi fost la fel ca într-o situație normală", spune directorul Franke.

Citeste si:
Reducerea impozitului pentru proprietarii de spații comerciale – o ecuație cu multe necunoscute

Retailerul elvețian lucrează cu 3 scenarii de business pentru acest an, marcat de pandemia de COVID-19. "Cel mai probabil pare a fi scenariul de -10% vs bugetul aferent acestui an, asta pe fondul unor rezultate excelente în primul trimestru, iar cel mai pesimist scenariu este -30% vs bugetul aferent acestui an", explică Florin Porojan.

Ce produse cumpără românii în pandemie

În cadrul Franke, în această perioadă pare să existe un interes crescut pentru chiuvete și baterii, respectiv accesoriile aferente, poate și datorită tehnologiei Sanitized la chiuvete (material omologat de Franke, ce împiedică dezvoltarea bacteriilor și microbilor, având în compoziție ioni de argint), respectiv bateriile cu filtrare și în special bateriile Vital, care au capacitatea de a filtra 99,9% din bacterii, respectiv 99% dintre virusuri.

"Există și o parte pozitivă, care este dată de faptul că oamenii au petrecut foarte mult timp acasă. Acest aspect a comportat o deschidere mai mare spre lucrurile de care în trecut aceștia nu aveau timp, inclusiv o analiză a casei proprii și, pe cale de consecință, decizia de a îmbunătăți diverse aspecte la căminul lor. Or, în condițiile în care Franke chiar genul acesta de servicii îl oferă – amenajarea unei case care să te reprezinte – lucrul acesta reprezintă o oportunitate pentru noi. Oamenii își vor dori facă schimbări – acesta este aspectul pozitiv", spune directorul Franke.

Din punct de vedere economic, lucrurile nu se anunță cele mai optimiste, iar cumpărătorii vor cântări de două-trei ori decizia de a face o achiziție serioasă, chiar și în zona de amenajare a casei. Practic, nu vor fi fonduri, lichiditățile în perioada următoare vor fi limitate, iar incertitudinea în ceea ce privește viitorul nu va fi de prea mare ajutor în demersul de cumpărare. Aceasta ar fi provocarea pentru perioada următoare.

Citeste si:
Grupul suedez H&M aduce în România alte branduri: COS, Weekday, Monki, &Other Stories și Arklet vor fi disponibile ONLINE

Măsurile și recomandările Franke 

Modelul de business al Franke în România include vânzarea produselor prin intermediul unor parteneri cu propriile showroom-uri. Ce crede șeful Franke că ar putea fi schimbat și cum își propune să intervină în această abordare? "În relația cu aceștia, noi nu am văzut niciodată lucrurile drept un schimb, drept un troc. Am construit relația cu comercianții care distribuie produsele Franke sub forma unui parteneriat, a ceea ce putem face împreună cu aceștia. Nu vom schimba nimic în zona aceasta, pentru fiecare în parte, în funcție de forecast-ul de business, vom stabili cele mai bune măsuri de abordat împreună, astfel încât să permitem și comercianților să reziste, să se dezvolte - și astfel să ne dezvoltăm împreună. Cu fiecare partener, abordăm situația actuală în modul specific de lucru al acestuia. Modul acesta de abordare, tailormade, este o acțiune în sine de a combate efectele acestei pandemii", spune Florin Porojan.

Ce recomandări are directorul Franke importante pentru retailerii afectați de pandemia Covid-19 pe baza practicilor proprii? "Ține foarte mult de fiecare industrie în parte, de puterea fiecărui brand, de prezența lui în piață. În cadrul Franke am avut întotdeauna preocuparea aceasta de suport, de servicii oferite, de a oferi plusvaloare clientului final. Ceea ce încercăm acum este să ne asigurăm că și la nivel de implementare oferim cel mai bun suport celor care apelează la noi. Din cauza stresului dat de incertitudinea economică, clientul final, în condițiile în care își dorește să facă o achiziție – importantă pentru el, indiferent de valoare – ar considera un plus orice aspect care i-ar ușura decizia. Este cu siguranță o “gură de oxigen” de care clientul final are nevoie. Cred că toți operatorii economici pot marșa puțin mai mult în perioada următoare pe aceste aspecte, să ofere puțin mai multe “guri de oxigen” clienților". 

Există viață și după Covid și, pentru că suntem suficient de determinați și de capabili ca nație, vom găsi resurse să depășim aceste lucruri. Și vom reuși să le depășim, câtă vreme cu toții vom acționa în direcțiile importante, majore, împreună! Sunt lucruri esențiale, precum distanțarea socială, care se iau la nivel de societate, care respectate, necondiționat de amenzi ori penalități, vor antrena o intrare mult mai ușoară pe un făgaș normal, indiferent care va fi normalitatea din viitor.

 

 

 

 

Retail.ro /  Interviuri și Analize /  Coronavirus | 70% din vânzările Franke au loc acum în online. Ce produse cumpără românii pe timp de pandemie