Lectură de 3 minute

14 Dec 2021 - Interviuri și Analize

Cine cumpără online și de unde: Jumătate dintre noii cumpărători au venituri mici și caută produse la ofertă

Anca Olteanu

Numărul cumpărătorilor cu experință de cel puțin un an în online a crescut în 2021, jumătate dintre nou-veniți având venituri mici, ei punând mare accent pe preț, căutând promoțiile atractive, arată un studiu realizat de compania de cercetare Nielsen.

Conform ultimului val al studiului „E-commerce shopper trends” derulat pe parcursul lunii noiembrie 2021, penetrarea în rândul românilor din mediul urban a cumpărăturilor digitale este în continuă creștere. Dintre utilizatorii curenți, 8% declară că au devenit e-shoppers în ultimele 6 luni (versus 20% nou veniți anul trecut). Acest lucru arată în același timp că acum avem mai mulți cumpărători cu experiență de cel puțin un an: 92% experimentați versus 80% în 2020.

O trăsătură comună în rândul celor care au apelat pentru prima dată la online este faptul că în majoritate ei fac parte din categoria celor cu venituri mici (45%), doar 21% dintre nou veniți având venituri mari. În plus, dacă anul trecut majoritatea noilor cumpărători din online erau părinți cu copii mici, sub doi ani, nou veniții din 2021 sunt in majoritate părinți de adolescenți.

Raportul calitate-preț, decisiv în decizia de cumpărare

Pe măsură ce tehnologia serviciilor omni a evoluat, consumatorii par acum mai obișnuiți să își caute produsele necesare online. Raportul calitate-preț este un atribut cheie în decizia de cumpărare, iar comparațiile se fac mult mai ușor în online.

Retail jobs

În România, consumatorii care se îndreaptă către online pot opta fie pentru platforma online a retailerului preferat, fie pentru platformele de livrare și folosesc atât paginile de internet, cât și aplicațiile dedicate. Aproape 36% preferă să cumpere direct din aplicația retailerului și aproape 7% apelează la aplicația platformelor de livrare.

„În topul motivelor de cumpărare online găsim pe primul loc gama variată de mărci și produse disponibile online (66%), urmat de serviciul de livrare (54%) și prețurile mai mici comparativ cu magazinele fizice (48%). Pentru nou veniții de anul acesta se remarcă o sensibilitate mai mare la preț, ei valorizand mai mult (57%) faptul că găsesc prețuri mai mici decât în magazinele fizice, precum și ofertele/ promoțiile atractive găsite în online (47%).

Din punctul de vedere al categoriilor cumpărate online, nu se remarcă diferențe între cumpărătorii experimentați și cei care au venit pentru prima dată în online în ultimele 6 luni. În schimb, detalii interesante se observă în rândul celor care au devenit e-shoppers în ultima luna, în vârful valului 4 al pandemiei (octombrie 2021), aceștia cumpărând de exemplu alimente proaspete în proporție de 42% versus cumpărătorii experimentați (21%)”, a declarat Iulia Pencea, market leader NielsenIQ România.

Creștere accelerată a comerțului online în această toamnă

O corelație între evoluția cazurilor de Covid și creșterea vânzărilor în online este foarte vizibilă și din datele de retail audit NielsenIQ, care arată o creștere accelerată în septembrie-octombrie 2021.

Citeste si:
Compania care deține Primark, retailer care va intra pe piața din România, anunță scumpiri de prețuri și face 400 de concedieri
Compania care deține Primark, retailer care va intra pe piața din România, anunță scumpiri de prețuri și face 400 de concedieri

„În plus, am observat că 48% dintre cumpărătorii online au inclus cel puțîn o nouă categorie în lista de online shopping, ca urmare a pandemiei. De asemenea, prelungirea pandemiei a condus la stabilizarea obiceiului de cumpărare din online pentru anumite categorii, în defavoarea magazinelor fizice. Amintim aici, desigur, serviciile de „food delivery” dar și medicamentele și suplimentele alimentare, hrana pentru animale și categoria tutun”, detaliază Vasi Dragomir, consumer & shopper insights leader NielsenIQ.

Studiul „E-commerce Shopper Trends”, realizat de NielsenIQ, s-a desfășurat în luna noiembrie 2021, online. Eșantionul a fost de 1.100 de respondenți cu vârstă curpinsă între 18-55 de ani, care au cumpărat produse online în ultimele 3 luni și sunt decidenți sau co-decidenți ai categoriilor incluse în studiu.

NielsenIQ este o companie globală de măsurare și analiză de date, parte din portofoliul Advent Internațional.

Retail.ro /  Retail.ro /  Interviuri și Analize /  Cine cumpără online și de unde: Jumătate dintre noii cumpărători au venituri mici și caută produse la ofertă