Lectură de 10 minute

18 Aug 2021 - Interviuri și Analize

Băcănia cu Povești, despre trecerea agriculturii tradiționale din offline în online

Roxana Vasile

Abonează-te pe  

Băcănia cu Povești este despre povestea legumelor de țară și trecerea tradiționalului din offline în online, într-o perioadă în care producătorii români sunt din ce în ce mai apreciați. Valentina Ioniță este fondatoarea afacerii, care a decis că ar putea cultiva pământurile și ar putea produce legume fără chimicale, atât pentru consum propriu, cât și pentru viitorii clienți. 

Băcănia cu Povești a apărut în 2013, în Albota, județul Argeș din nevoia fondatorilor de a găsi alimente sănătoase, dar și din dorința de a dezvolta o afacere de familie. Fondatoarea afacerii a pornit la drum fără cunoștințe de agricultură, doar cu învățăturile deprinse de la bunici. Primul an de producție nu a fost nici cel mai reușit, fiind un an de experiment și de încercat.

Investiția inițială în Băcănie a fost de 20.000 de euro, pentru cumpărarea terenului și pentru dezvoltarea primelor solarii, iar, pe parcurs, s-au mai investit 30.000 de euro pentru întreținerea solariilor și pentru realizarea culturilor.

,,Am început așa timid pentru că nu știam cu ce se mănâncă, agricultură știam să facem de la bunici, nu avem studii de agricultură. Primul an a fost așa, oarecum, catastrofal, pentru că am plantat foarte târziu, am avut foarte mulți dăunători și nu am știut cum să îi tratăm pe cale cât mai naturală sau să îi tratăm din timp și am fost destul de triști și dezamăgiți.

Ulterior, am început să procesăm o parte din legumele care nu mai puteau fi vândute, ne-am gândit să ne lansăm și un site și am făcut legumedețară.ro și așa ușor-ușor din primăvara următoare, din 2014 pot să spun că a început mai degrabă afacerea în adevăratul sens al cuvântului. Am mai adăugat și alți mici producători locali ca să putem să aducem un coș mai variat de produse clienților din București. Practic, noi venind cu produsele de lângă Pitești și le aducem lângă București'', spune Valentina Ioniță, fondatoarea Băcăniei.

Agricultură ecologică pentru o piață în creștere

În 2019, Băcănia și-a deschis primul magazin fizic, în Voluntari, pe lângă comenzile online. Valentina vrea să dezvolte afacerea, motiv pentru care a aplicat la IMM Invest pentru a obține fonduri în acest sens. În plus, anul acesta este primul în care fondatoarea a decis să înscrie proiectul și la Agenția de Plăți și Intervenție pentru Agricultură (APIA) pentru obținerea de fonduri europene.

Primele produse cu care Băcănia a intrat pe piață au fost roșiile și ardeii, gama fiind acum mai variată, fiind dezvoltată și produse gătite din propriile legume. Fondatoarea spune că intrarea pe piață nu a fost una dificilă, având în vedere că nu mulți producători de la vremea respectivă livrau produsele și acasă, însă spune că s-a lovit de scepticismul și reticența tot mai multor persoane.

,,Țin minte cum livram atunci: prima comandă putea să fie și de 15 lei și o duceam gratis doar ca să guste produsele. Este o diferență majoră în toți acești ani și cred că de-asta a și crescut piața, iar consumatorii sunt ceva mai înțelegători și au răbdare să găsească ceea ce își doresc. Nu se mai compară situația din punctul ăsta de vedere. Dar, încă nu avem putere de cumpărare, pentru că ar mai fi loc de creștere la noi'', își amintește fondatoarea.

Citeste si:
Săptămâna filierelor de producători locali în Auchan: ce găsim la raft înainte de Paște
Săptămâna filierelor de producători locali în Auchan: ce găsim la raft înainte de Paște

Valentina Ioniță a făcut de-atunci și un curs de agricultură ecologică ca să înțeleagă despre ce este vorba și în ceea ce privește conversia ecologică. În plus, Băcănia cu povești cultivă produsele ecologic încă de la înființare.

,,Sperăm că într-un an sau doi să avem și certificare, pentru că anul trecut ne-am extins suprafața, am achiziționat un teren vecin cu noi și am zis că suntem în momentul în care nu o să ne mai doară atât de tare să semnăm hârțogărie pentru 1.500 mp. Acum avem aproape un hectar și o să facem și efortul acesta. Nu este atât de greu să cultivi ecologic, noi oricum făceam lucrul acesta, cât este partea de birocrație pe care trebuie s-o urmăm'', spune fondatoarea Băcăniei.

Culturile au fost afectate de temperaturi

Probleme au apărut și în ceea ce privește partea de producție. Băcănia a avut probleme din cauza frigului în prima parte a anului, astfel încât producția a fost și ea una destul de întârziată. Fondatoarea spune că au ales să păstreze solariile pentru roșii și castraveți, acestea fiind cele mai afectate produse, de regulă, iar restul culturilor au fost mutate în aer liber, cu riscul de a se face mult mai târziu.

Băcănia primește, în medie, 70 de comenzi pe săptămână, și nu are o comandă minimă, însă sunt, în schimb, mai multe praguri pentru ca transportul să fie gratuit. Pentru comenzi sub 100 de lei, transportul este de 25 de lei, iar în funcție de valoarea comenzii, costul transportului se modifică. La suma de 180 de lei, transportul este gratuit.

Livrarea este făcută personal de Băcănie și nu au apelat la serviciile de livrare de la firmele de curierat, din imposibilitatea de a controla condițiile de temperatură.

,,Am livrat doar noi, nu au mașini cu temperatură controlată și dacă au, sunt extrem de scumpe. Am cerut acum o ofertă și era undeva între 40 și 45 de lei livrarea unui colet cu temperatură controlată, ceea ce este foarte mult. Este foarte mult acest cost de transport, așa că ne-am luat un șofer care livrează de patru ori pe săptămână'', spune fondatoarea afacerii.

Produse tradiționale făcute în casă

Afacerea funcționează în acest moment cu cinci angajați, având în vedere schimbările în ceea ce privește nivelul de producție și de distribuire a comenzilor. Băcănia a împlinit un an de când are și partea de produse gata preparate, pe care le livrează și acasă. În plus, colaborează și cu alți producători locali, de la care ia lactate sau carne pe care o livrează cu produsele Băcăniei.

Astfel, alături de proiectul inițial au atras și alte familii cu ajutorul cărora oferă un sortiment mai mare de produse tardiționale crescute și pregătite ca acasă, precum păsări de curte și ouă de fermă, conserve și dulcețuri pregătite tradițional, brânză și cașcaval, unt sau smântână, mezeluri fără E-uri, pâine cu maia, uleiuri presate la rece, fructe românești certificate bio sau cultivate fără chimicale.

,,În momentul acesta avem mai puțini angajați pentru că avem fluctuații și sunt doi la grădină, doi la magazin și cu șoferul sunt, în total, cinci angajați, în afară de mine. Am în plan să mai angajăm un vânzător, pentru că a fost o perioadă în care a fost magazinul închis și din septembrie vrem să redeschidem băcănia. Ne-am mutat în locația noastră, am făcut un credit și ne-am achiziționat o casă și acum suntem în curs de autorizare a acestei locații ca să o deschidem. Investiția în casă nici nu am pus-o în calcul la celelalte investiții, dar am considerat că este necesar pentru că atunci când ești în chirie nu poți să faci modificările de care ai nevoiie, să amenajezi spațiul și să dezvolți bucătăria.

Prima parte a anului, până prin iulie, a fost destul de promițătoare pentru afacere, deoarece toată lumea comanda de acasă. Ulterior, Băcănia a făcut investiții în personal, a mai angajat încă două persoane și a hotârât să dezvolte și partea de bucătărie ca să nu mai piardă materia primă nefolosită.

,,Aruncam foarte multe produse pe care nu puteam să le vindem, și atunci cumva partea lui 2020 a fost în scăderea profitului. Cifra de afaceri a crescut, iar profitul a scăzut, pentru că au fost investiții în oameni și în produsele pentru bucătărie'', explică fondatoarea.

Băcănia cu Povești și lanțurile de retail

Băcănia cu Povești a avut solicitări pentru listarea în HoReCa, însă consideră că prețurile produselor cresc foarte mult. Băcănia s-a axat până în prezent doar pe clienții persoane fizice și nu dispune de suficientă producție pentru a livra și către marii retaileri.

,,Este foarte greu de unul singur să livrezi către ei. Avem un partener cu care colaborăm care este deja certificat ecologic și care aduce Băcăniei produse și știu că livrează și către marile magazine, dar doar prin asociere. Pe viitor, poate ne crește producția și reușim să facem toate solariile pe care ni le-am propus. Vom merge și către marile magazine, dar trebuie să vedem și pe ce anume, pentru că acolo de obicei mergi pe o producție, o cultură sau două, cât să ai o cantitate destul de mare, iar noi până acum am fost axați pe diversificarea gamei de produse ca să putem oferi clientului toate legumele de care are nevoie'', explică Valentina Ioniță.

Prima parte a anului 2021 a fost destul de dificilă pentru afacerea cu legume, având în vedere că Băcănia a trebuit să pună la punct terenul achiziționat pentru construirea de noi solarii și mutarea în noua locație.

,,A fost un an cu provocări, am încercat să îl scoatem la capăt, dar se preconizează că de aici încolo va merge bine. Culturile s-au aranjat, suntem pe producție și pe acel teren, iar cu spațiul ne-am aranjat destul de bine. Pe plan financiar, cifra de afaceri a scăzut puțin față de anul trecut, dar este normal pentru că, mai ales acum vara, foarte mulți pleacă la sfârșit de săptămână la mare, la munte și se simte o diferență destul de mare, marți și miercuri când facem noi livrări și următoarele zile, joi și vineri, când nu este foarte echitabil numărul de comenzi. Avem mult mai multe în primele două zile, față de celelalte două, dar cred că este ceva normal. Nu mă îngrijorez că au scăzut puțin pe vară comenzile. Vor reveni cu siguranță din toamnă'', spune Valentina.

În ceea ce privește ambalarea produselor, Băcănia încearcă reducerea plasticului și livrează în cutii de carton, mai puțin supele, ciorbele și mâncarea lichidă, ambalează legumele pe fiecare în parte și încearcă să găsească mai multe variante de ambalare din carton. Însă, sunt și limite în anumite privințe: o parte din verdețuri este foarte greu de ambalat în hârtie, fiindcă se usucă foarte repede.

Pe termen lung, Băcănia își propune să ridice cât mai multe solarii pentru dezvoltarea producției la grădină și partea de mâncare gătită.

,,Practic, Băcănia din Voluntari nu funcționează grozav, este mai mult ca un showroom să zic așa. Astfel, clienții care nu ne cunosc și care vor să ne vadă, să guste produsele noastre vin prima dată la Băcănie, discutăm și apoi comandă online'', spune Valentina Ioniță.

Retail.ro /  Retail.ro /  Interviuri și Analize /  Băcănia cu Povești, despre trecerea agriculturii tradiționale din offline în online