Lectură de 12 minute

27 Jan 2022 - Interviuri și Analize

Answear extinde gama cu produse home&deco și adaugă 50 de noi branduri în portofoliu. Raluca Radu: „Ne așteptăm la o creștere de 50% în 2022''

Roxana Vasile

Abonează-te pe  

Retailerul polonez Answear extinde gama prin adăugarea de produse home&deco, vine cu 50 de noi branduri în 2022, dezvoltă partea de pick-up pointuri și lockere și ia în considerare un nou depozit care să deservească România și Bulgaria, pentru un timp de livrare mai scurt. În plus, retailerul online se așteaptă la o creștere a vânzărilor de 50%, spune Raluca Radu, country manager Answear România, într-un interviu pentru Retail.ro.

Retailerul online polonez de fashion Answear a înregistrat o creștere de 30% în 2021, cu vânzări duble în perioada mai-iunie și perioada de toamnă, față de aceleași luni din 2020.

,,A fost clar un an peste așteptări, noi practic ne așteptam la o creștere de 30% față de 2020, dar am avut și luni din anul trecut când am avut o dublare a vânzărilor față de 2020 și mă refer la lunile de după ridicarea restricțiilor mai - iunie, dar și la perioada de toamnă. Practic presupunerea noastră cel puțin este că clienții noștri nu și-au reînnoit garderoba în 2020 și probabil au făcut acest lucru în 2021'', a spus Raluca Radu.

În 2021, Answear s-a extins pe trei noi piețe, iar planurile pentru 2022 vizează extinderea pe altele, fiind vizată Europa Centrală și de Est, dar și zona de Vest. Printre zonele pe care Answear le ia în considerare se numără Republica Moldova, dar și piețe precum Serbia și Slovenia.

Retail jobs

,,Clar pentru unul dintre primele planuri pentru Answear este partea de extindere regională. Am deschis anul trecut trei piețe noi și probabil că planurile sunt ca peste 10 ani să fim în 30 de țări poate. În 2022, nu știm ce piețe vizăm încă, dar ne uităm tot la partea aceasta de Europa Centrală și de Est, cât ne uităm și în Vest. Spre exemplu, ne uităm inclusiv la vecinii noștri din Repulica Moldova, ne uităm și la piețe precum Serbia, Slovenia, dar rămâne de văzut. Se analizează fiecare piață din perspectiva a cât de ușor ne-ar fi să lucrăm acolo, care este concurența pe brandurile pe care le avem și logistic cum putem face față'', a explicat Raluca Radu.

În ceea ce privește inflația și scumpirile materiilor prime, precum și creșterea prețurilor la alimente, Raluca Radu a precizat că Answear nu va crește prețurile, având în vedere că brandurile nu au adus majorări până în acest moment. ,,Încă nu am simțit aceste scumpiri dar ne așteptăm să se simtă, dar momentan nu se vor reflecta în prețurile pentru clienții noștri în prima jumătate a anului'', a mai spus Raluca Radu.

Answear România adaugă noi branduri în portofoliu

Retailerul vrea să adauge minimum 50 de branduri noi în portofoliu în 2022, multe dintre acestea în zona de medium-high și să dezvolte zona de lifestyle, prin adăugarea de produse de home&deco, casă și grădină.

,,Am făcut un test cu mici branduri de fashion care aveau și componenta aceasta de produse pentru casă și grădină și am văzut că este apetit din partea clienților de a adăuga în coș și de a completa comanda medie și vrem să continuăm să ne extindem aici. Practic, vrem să devenim în timp o destinație pentru lifestyle, deci nu doar fashion, ci să ne extindem și în zona aceasta de casă și grădină, design interior și accesorii'', a spus country managerul Answear România.

Citeste si:
Auchan lansează o nouă ediție a inițiativei Clubul Mărci Emblematice Româneşti, prin care celebrează mărcile autohtone
Auchan lansează o nouă ediție a inițiativei Clubul Mărci Emblematice Româneşti, prin care celebrează mărcile autohtone

În plus, Answear va diversifica în 2022 și categoriile de accesorii și bijuterii pe care le au în portofoliu, dar ia în calcul și extinderea din punct de vedere logistic, pentru un timp de livrare mai rapid. Compania își propune să construiască un depozit care să deservească piața din România și Bulgaria, singurul depozit pe care retailerul polonez îl are în prezent fiind în Cracovia.

,,Am văzut că este o necesitate din ce în ce mai mare și o creștere a apetitului clienților pentru partea de accesorii și bijuterii. Ne uităm și la oportunitatea de a avea un al doilea depozit care să deservească zona aceasta de sud, piețe din România, Bulgaria și Grecia acum și ne gândim la un al doilea depozit. Aici se simte clar că atât piața din România, cât și cea din Bulgaria au evoluat mult și deja ne așteptăm să fie asta o provocare. Noi am tot optimizat livrarea către România, acum în București livrăm în două zile lucrătoare din momentul plasării comenzii, dar ne așteptăm să fie nevoie chiar de livrare într-o zi'', a mai spus Raluca Radu.

,,Ne așteptăm la o creștere de minimum 50% anul acesta''

Answear se așteaptă ca în 2022 extinderea pe noi categorii de produse să aducă o creștere de minimum 50%, iar cu această ocazie retailerul își propune să atragă noi clienți pe categoria de home&deco. În plus, Raluca Radu precizează că această creștere ar însemna și o creștere a valorii comenzii medii, care, în acest moment este de 380 de lei, iar ca produse adăugate în coș înseamnă 1,5 produse. Answear se așteaptă ca numărul produselor din coș să ajungă la două până la finalul anului.

,,Ne așteptăm cu ocazia asta să atragem noi clienți pe categoria asta de home&deco care ulterior să cumpere și fashion de la noi. Aici ne bazăm pe faptul că sunt atâția clienți în România în e-commerce care nu au cumpărat fashion, dar poate home&deco au cumpărat sau vor să cumpere. Și ne așteptăm de asemenea ca această creștere să fie dată și din creșterea valorii comenzii medii, practic clienții existenți să cumpere și din noua categorie'', a mai spus Raluca Radu.

Categoria de fashion a trecut în plan secund în 2020 pentru cumpărăturile românilor, însă, odată cu ridicarea restricțiilor a existat o creștere a cumpărăturilor în acest sector, lucru care s-a menținut și în 2021. În 2022, sectorul este influențat de evoluția pandemiei și de noile restricții care se impun. În plus, din experiența Answear și pe alte piețe, publicul din România este mult mai interesat de fashion decât publicul din Cehia, iar conform studiilor, românii alocă un buget mai mare pentru îmbrăcăminte și încălțăminte decât cehii, a mai precizat Raluca Radu.

Creștere în zona brandurilor medium-high

În 2021 s-au păstrat trendurile din 2020, dar a crescut interesul pentru brandurile Answear medium-high, astfel încât compania a continuat să adauge branduri noi în portofoliu tot pe această zonă. În 2022, firma vrea să continue cu aceleași tipuri de branduri în aceeași direcție.

,,În România, în 2021, nu am observat schimbări mari, ele au venit cumva din 2020, iar anul trecut s-au păstrat. În 2020 s-a întâmplat că au intrat foarte mulți clienți ai mall-urilor fizice în online, clienți care până atunci nu cumpăraseră online și asta s-a văzut în creșterea valorii medii a comenzii, în brandurile care dintr-odată au crescut foarte mult. Au crescut cumva brandurile din portofoliul nostru pe care noi le considerăm medium - high, spre exemplu, Elisabeta Franchi și ca urmare anul trecut, noi ceea ce am făcut a fost să continuăm pe direcția asta să adăugăm branduri în portofoliu tot pe zona aceasta medium-high și cumva tot pe direcția asta o să continuăm. Asta a fost o schimbare a direcției noastre strategice'', a completat Radu.

Answear.lab, pe primul loc în topul celor mai vândute branduri

Marca proprie a Answear a trecut printr-un proces de rebranding în 2020. Astfel, deși se afla în top cinci al celor mai vândute branduri, în 2021, în urma rebrandingului, a ajuns pe primul loc în topul vânzărilor și al celor mai căutate produse, având și prețuri mult mai accesibile, spune Radu.

,,Avantajul este raportul calitate-preț, adică prețul mărcii proprii este foarte bun, iar creațiile se găsesc lunar în funcție de produsele cele mai vândute de pe Answear, deci clar ne inspirăm foarte mult din faptul că știm ce cumpără clienții. Știm, de asemenea, ce se poartă, ce materiale și ce culori preferă și atunci marca proprie completează de foarte multe ori coșul mediu. Clientul vine pentru un brand internațional cunoscut, își cumpără un produs de acolo, și de cele mai multe ori completează cu un produs din marca proprie'', a precizat Raluca Radu.

În plus, Answear găzduiește și brandul românesc Nissa și ia în calcul adăugarea de alte branduri românești, dar care să fie recunoscute pe toate cele 10 piețe în care este prezent retailerul polonez.

,,Noi, echipa locală din România, facem foarte mult push în zona aceasta tocmai pentru a crește brandurile românești și pentru că știm că noi avem clienți în România care sunt interesați de ele. În același timp, pe Answear, practic oferta de produse este centralizată și exact același stoc de produse este disponibil online pentru toate cele 10 țări și atunci brandurile românești trebuie să fie pe placul tuturor celor 10 piețe în care suntem prezenți, în momentul în care ne uităm la un brand. Și atunci este destul de greu de convins leadership-ul din Polonia de a adăuga branduri românești. Ce a contat foarte mult în cazul Nissa este că și ei au investit mult în notorietatea lor la nivel de regiune și cred că putem adăuga și alte branduri, dar cu ajutor din partea lor: ce stocuri pot aloca, la ce nivel de producție, dar depinde și de notorietatea pe care o au pe alte piețe, dacă fac eforturi de promovare așa cum a făcut Nissa'', a spus Raluca Radu.

Answear dezvoltă partea de pick-up pointuri și lockere

Answear avea în agendă deschiderea unui magazin fizic în România, însă planul a fost amânat în 2020 odată cu noile restricții și piedicile impuse de pandemie. Din nevoia de a compensa experiența clienților cu interacțiunea în magazin, retailerul a dezvoltat partea de pick-up pointuri și lockere de unde clienții să își poată ridica comanda la orice oră. În plus, există o tendință a clienților din România de a urma experiențele din Polonia și Cehia și de a prefera livrarea către un punct fix și nu direct la ușă, precizează country managerul Answear România. Majoritatea comenzilor Answear sunt de 1 kilogram, fiind greutatea medie a cumpărăturilor.

,,Deschiderea unui magazin era planul nostru numărul unu pe 2020, pandemia l-a amânat și momentan nu a apărut din nou pe agendă, dar credem foarte mult în nevoia aceasta de experiență omnichanel, adică clientul simte nevoia să poată găsi produsele și în magazin. Am înlocuit asta cu dezvoltarea pe partea de pickup-pointuri și ne uităm și anul acesta la a extinde pe zona de lockere. Nu dorim să avem propria rețea, ci vrem mai degrabă să colaborăm cu una dintre rețelele care deja s-au extins la nivel național'', subliniază Radu.

Creștere graduală a retururilor

În ceea ce privește rata de retur, Radu precizează că se așteaptă la o creștere graduală a retururilor în România. Însă, procentul de retururi este mai mic decât pe alte piețe, lucru care apare ca dovadă a faptului că românii privesc cu scepticism cumpărăturile online. În România, rata de comenzi refuzate la livrare este mult mai mare decât pe alte piețe, iar procentul comenzilor plătite prin card este foarte mic în continuare, spune country managerul Answear România.

,,Procentul de retururi este mai mic decât pe alte piețe și asta se datorează faptului că românii nu au încă obișnuința aceasta de a cumpăra online și cumva procesul de retur li se pare foarte dificil. Atunci, neexistând educație pe partea aceasta, românii preferă să păstreze ceva ce nu le vine perfect decât să îl returneze, dar odată ce vor face mai multe comenzi online ne așteptăm să se obișnuiască și atunci o să se schimbe lucrurile pe direcția asta. În România aproximativ 70% dintre comenzi sunt în continuare plătite ramburs la livrare, în cazul nostru, și atunci respectivele comenzi aduc cu ele și o rată mai mare de comenzi care sunt refuzate la livrare. Probabil ce se întâmplă în multe cazuri este că se comandă într-un impuls, după care până când clientului când i se aduce comanda își dă seama fie că nu are bani, fie că poate nu ar fi cazul și preferă să le refuze'', mai spune Radu.

Piața de fashion din România a avut de suferit ca urmare a pandemiei, însă a înregistrat o creștere de 15% în 2021, fiind o categorie favorizată. Pentru 2022 este așteptată o creștere de 50% a vânzărilor de fashion a Answear, iar piața de fashion overall va crește cu 30%, potrivit estimărilor Answear. Anul trecut, Answear a depășit cifa de 30 de milioane de euro, iar anul acesta este așteptată o creștere de 50%.

Retail.ro /  Retail.ro /  Interviuri și Analize /  Answear extinde gama cu produse home&deco și adaugă 50 de noi branduri în portofoliu. Raluca Radu: „Ne așteptăm la o creștere de 50% în 2022''