„Iubeam matematica, nu neapărat meseria de profesor, așa că nu pot spune că am renunțat la ceva pentru altceva. Nu am pierdut niciodată conexiunea cu matematica, mi-am oferit serviciile și pentru copiii prietenilor, am fost dascăl și pentru copiii mei, dar în afacerea cu etichete m-am implicat sufletește și nu am regretat niciodată”, a spus directorul general și co-fondatorul Rottaprint.
La începutul anilor '90, au dat startul afacerii cu ajutorul unui singur utilaj la mâna a doua, adus din Germania, care tipărea în trei culori. Pe lângă etichetele autoadezive pe care le fabricau, la acea vreme, exista și moda pungilor de 1 leu cu diverse imagini, dar utilajul pe care îl aveau nu prea le-a fost de folos.
Printre primii clienți s-au numărat cei de la Carbochim, fabricant român de corpuri abrazive cu liant ceramic și de alte tipuri, care își aplicau etichetele pe propriile produse. În timp, familia Rotta a semnat contracte cu alte branduri de renume, precum Colgate, Palmolive, Farmec și mulți alții.
„Noi am început businessul acesta ca un hobby și l-am continuat încet-încet, pe măsură ce s-a dezvoltat. Am muncit cu pasiune, cu plăcere, încercând, pe măsura trecerii timpului, să ne adaptăm la noutățile de pe piață: în materie de tehnologie, marketing, dar și în ceea ce privește relația cu clienții. La un moment dat, au apărut schimbări mari în tipul de client pe care l-am avut, trecând de la clienți care au activat înainte în perioada comunistă, la cei care au venit cu strategie de dezvoltare, cu cerințe și cu produse noi. Am ținut cont de nevoile lor și am investit exact atât cât trebuia pentru a face față la cerințele pieței”, a afirmat antreprenorul.
Etichetele inflației și ale războiului
În ultimii ani, contextul macro-economic a trecut printr-o serie de schimbări dramatice, iar pandemia, războiul din vecinătate și inflația au determinat antreprenorii să fie mai precauți și să-și creeze o serie de noi strategii.
„Au avut loc câteva evenimente care au produs mari schimbări și am fost nevoiți să le facem față cum am știut mai bine. Acestea au fost cauzate de cele mai vitrege condiții și evenimente care s-au petrecut de-a lungul timpului pe piață. Este vorba despre un cumul de crize, prima a fost cea din 2022, pe lângă pandemia care a continuat cu criza energetică. Cea care ne-a afectat cel mai mult a fost criza generată de greva producătorilor de hârtie din Finlanda, care a durat cinci luni. Ne-am pomenit peste noapte cu lipsă de hârtie pe piață, la unele sortimente au scăzut volumele cu 40%, prețurile au explodat, iar noi am fost obligați să schimbăm drastic strategia pe partea de aprovizionare”, a precizat Nechita-Rotta.
Cu toate acestea, lucrurile s-au așezat în favoarea companiei începând cu primele cinci luni ale anului 2023, înregistrând o creștere de 18% față de 2022, an care, la rândul lui, înregistrase o creștere mai bună față de 2021.
Românii de la Rottaprint se extind în internațional: comenzi în 14 țări, în 2023
Noi tehnologii la Rottaprint în 2024
Pentru următorul an, directorul general al Rottaprint a povestit cu entuziasm că investițiile inițiate începând cu 2021 vor continua. Producătorul a introdus noi articole în portofoliu, dar a făcut și investiții notabile în noi tehnologii.
„Vom continua să investim în tehnologie, noi deja o facem în fiecare an, așadar nu este ceva special pentru 2024. Însă, dacă vorbim de un pionierat în România, am finalizat, acum, la sfârșitul acestui an, o tehnologie de tipar nou întâlnită pe piața românească. Este vorba despre un tipar digital inkjet, care asigură o calitate de tipar și o rezoluție mult mai bune. În același timp, are și efecte benefice pe partea de sustenabilitate și consum de energie. Începând cu 2024 vom începe să promovăm mai agresiv acest procedeu de tipar în rândul clienților noștri din România, dar și în celelalte țări unde suntem prezenți pe piață, precum Germania și Ungaria”, a conchis Cristi Nechita-Rotta.
Rottaprint este o tipografie flexografică românească producătoare de etichete autoadezive și ambalaje flexibile de pe piața locală. Cu o experiență de peste 32 de ani, compania cu sediul în Apahida, jud. Cluj, deține în prezent 2 centre logistice în România: Brașov și Ilfov și 2 centre logistice în Ungaria și Germania. În 2022, Rottaprint a livrat produse în 13 țări din Europa și Asia.