Lectură de 5 minute

05 Jan 2021 - Interviuri și Analize

Adrian Lăcătuș, despre extinderea PepsiCo în eCommerce și lansarea ambalajelor din plastic reciclat: “Lumea s-a schimbat mult în 2020, la fel și obiceiurile consumatorilor”

Andra Imbrea

Două dintre cele mai mari direcții strategice în 2020 pentru producători și retaileri au fost extinderea în eCommerce și sustenabilitatea. Pe acestea a mizat și producătorul de băuturi răcoritoare și snacksuri PepsiCo, care a lansat un ambalaj din plastic reciclat pentru Lipton și a anunțat că din acest an toate produsele Pepsi și Mirinda vor fi ambalate în sticle fabricate din 100% rPET. Am stat de vorbă cu Adrian Lăcătuș, Senior Commercial Director PepsiCo pentru Balcanii de Est, despre acest demers, nevoia de a fi prezent în online și cum a fost 2020 pandemic. 

“2020 va rămâne în amintirea tuturor ca un an dificil, în care ne-am văzut nevoiți să găsim soluții pentru a ne servi în continuare consumatorii, în ciuda provocărilor aduse de restricțiile impuse de criza sanitară”, spune Adrian Lăcătuș.

Chiar și în contextul pandemiei, producătorul a lansat în august ambalajul rPET pentru portofoliul Lipton IceTea din România, demers prin care și-a propus să reducă cu aproximativ 500 tone de plastic virgin pentru piața locală în primul an de tranziție. Mai mult, din 2021 sticlele de Pepsi și Mirinda din România trec, de asemenea, la plasticul 100% reciclat – rPET. rPET-ul va fi introdus treptat, până când toate produsele din portofoliile celor două branduri vor fi comercializate pe întreg teritoriul țării în PET-uri 100% reciclate.

“Vrem să construim o lume în care plasticul să nu mai devină niciodată deșeu. Unul dintre modurile prin care putem să realizăm această transformare îl reprezintă eforturile din zona reciclării și reutilizării ambalajelor, iar introducerea treptată a rPET-ului este unul dintre cei mai importanți pași. Va trebui să investim încă 16,4 milioane de lei pe an în România pentru a face tranziția către plasticul reciclat, pentru că acesta are un cost mult mai ridicat decât plasticul virgin. Este, de asemenea, important de menționat faptul că pentru a face acest material mai accesibil și altor jucători din industrie, avem nevoie de o piață mai competitivă pentru plasticul reciclat, care să devină mai accesibil prin creșterea ratelor de colectare și reciclare”, spune Adrian Lăcătuș.

Planul producătorului de băuturi răcoritoare și snacksuri este ca până în 2022 să utilizeze doar acest ambalaj, cu trei ani  mai devreme decât stabilise inițial.  

Citeste si:
Retailerul online de modă Asos anunță rezultate surprinzătoare în contextul pandemiei: creștere de 2,3 mld. de euro în ultimele șase luni

“Nu este un demers ușor, pentru că implică și alți pași importanți. Pentru a ne atinge obiectivele, avem nevoie de materiale reciclate, de aceea susținem sistemele de tip responsabilitate extinsă a producătorului, menite să ajute la colectarea deșeurilor. Suntem, de asemenea, susținători ai sistemelor de tip garanție returnare. Pe plan local procesul de definire a unor astfel de sisteme este destul de avansat, iar noi am reușit să dezvoltăm relații puternice cu furnizori locali de PET-uri reciclate, care ne ajută să implementăm această schimbare în România”, mai spune Adrian Lăcătuș.

Pe lângă parteneriatele cu furnizorii autohtoni de PET-uri reciclate, PepsiCo produce pe plan local în cele două fabrici din Dragomirești și Popești-Leordeni. Producătorul susține sistemul garanție-returnare pentru că sticlele colectate reprezintă materia primă pentru producerea rPET-urilor. Totodată, acest efort al industriei va ajuta România să îndeplinească țintele ambițioase pentru 2025 și 2029, impuse de Directiva europeană privind plasticul de unică folosință. 

În prezent, datele oficiale arată că doar 40% din sticlele de plastic din România sunt colectate pentru reciclare. “Pe plan local există o nevoie acută de îmbunătățire a ratelor de colectare pentru a reduce poluarea prin plastic. Este o călătorie dificilă, însă dacă lucrăm împreună – producători, consumatori și clienți – putem realiza toate aceste lucruri”, spune Lăcătuș.

Pepsi, extindere în online 

“Lumea s-a schimbat foarte mult în 2020, la fel și obiceiurile consumatorilor noștri. Situația actuală a reușit să schimbe obiceiurile sociale pe care le aveam, în obiceiuri de „socializare”, care-și găsesc practic toată acțiunea în mediul digital”, spune Adrian Lăcătuș. 

Citeste si:
Auchan deschide al treilea magazin cu haine second-hand in hipermarketul din Timisoara

Astfel, pentru că o bună parte din business provenea din HoReCa, industrie grav afectată de pandemie, dar și pentru a fi acolo unde sunt consumatorii, PepsiCo a lansat serviciul de livrare prin intermediul aplicației Glovo.

“Aveam de mai mult timp în plan să facem acest parteneriat, însă, perioada de izolare ne-a grăbit puțin planurile. Odată cu limitarea consumului produselor noastre în segmentul HoReCa, date fiind stările de urgență și de alertă, am făcut un plan ca produsele noastre să ajungă direct la consumator, prin câteva click-uri. Ni s-a părut normal să dezvoltăm un canal de e-commerce în România, pentru că brandurile Pepsico, cum sunt Pepsi și Lays, sunt iubite de milioane de consumatori”, povestește șeful PepsiCo.

De altfel, cele două branduri au fost cele mai cumpărate din portofoliul PepsiCo anul acesta, când producătorul a reușit să atragă mai mulți consumatori comparativ cu 2019. “Dacă la nivel mondial consumul de snacksuri îl depășește pe cel de băuturi, în România un procent din ce în ce mai mare dintre români consumă băuturile noastre carbogazoase - Pepsi, Mirinda, 7Up, Mountain Dew - în timp înregistrând creșteri semnificative de consum și în portofoliul de snacksuri. Creșterea numărului consumatorilor de produse din portofoliul PepsiCo în 2020, comparativ cu anul precedent, ne dă încrederea că vânzările vor continua să crească și în 2021.”, mai spune Adrian Lăcătuș.  

Revenind la canale de vânzare, directorul PepsiCo spune că în perioada următoare, indiferent dacă vom avea de-a face cu un nou lockdown, vor fi în prim-plan tot canalele de vânzare online. 

“Închiderea restaurantelor și cafenelelor nu aduce beneficii nimănui. Restricțiile impuse în acest sector au condus la scăderi dramatice, cu toate că nu a fost dovedită existența focarelor de infecție în această industrie. Extinderea restricțiilor a condus la scăderi de 80-90% a cifrelor de afaceri în sectorul HoReCa, pentru că ocaziile de consum din acest canal nu au fost compensate de consumul prin livrare la domiciliu. Astfel, situația actuală pune în pericol un sector care ar fi trebuit să fie pentru România unul strategic”, încheie Adrian Lăcătuș. 

Retail.ro /  Interviuri și Analize /  Adrian Lăcătuș, despre extinderea PepsiCo în eCommerce și lansarea ambalajelor din plastic reciclat: “Lumea s-a schimbat mult în 2020, la fel și obiceiurile consumatorilor”