Lectură de 8 minute

13 Sep 2021 - Interviuri și Analize

Florentina Ion, Didactica Publishing House: Clienții reacționează mai ales la reduceri mari, însă reducerile continue ar impacta negativ businessul

Anca Olteanu

Piața de carte pentru copii, atât cea școlară, cât și cea dedicată dezvoltării personale, este într-o continuă expansiune, cu titluri noi și o creștere a volumelor vândute. Florentina Ion, fondatoare și CEO a editurii Didactica Publishing House explică, într-un interviu pentru Retail.ro, ce impact are pandemia de coronavirus asupra businessului, care sunt direcțiile de investiții și ce trenduri se remarcă în prezent.

Retail.ro: Cum a fost anul 2020 și prima jumătate din 2021? Cum s-a resimțit impactul pandemiei asupra businessului de carte?

Florentina Ion: Impactul a fost unul puternic, ca în cazul multor industrii, iar efectele pandemiei sunt încă vizibile. Bugetele multor familii au fost afectate, iar acest lucru s-a reflectat direct în vânzări. Clienții reacționează mai ales la reduceri mari, de 40-50%, pe care le așteaptă și pe care noi le oferim periodic. Din păcate însă, o perioadă continuă de reduceri ar avea un impact negativ asupra sustenabilității businessului.

Retail.ro: Ce cifră de afaceri ați înregistrat în 2020? Cum a variat aceasta față de anul anterior?

Florentina Ion: 3 milioane de euro a fost cifra de afaceri pe anul 2020. Am înregistrat o ușoară creștere, însă impactul pandemiei a fost resimțit din plin. Am avut câteva segmente afectate puternic, cum ar fi cartea școlară și Gazeta Matematică Junior, iar efectul pandemiei s-a resimțit și în 2021, pe fondul școlii online și nu numai. În plus, am resimțit și impactul asupra tiparului, furnizorii noștri din întreaga lume fiind afectați de pandemie, ceea ce a întârziat apariția unor titluri, chiar anularea altora, transportul comenzilor etc. În plus, noi în 2020 aveam o prezență destul de puternică în offline, iar închiderea librăriilor a avut un impact puternic.

Citeste si:
The Heroes of the Retail World: vino să-i cunoști pe 29 septembrie la European Digital Commerce

Înscrie-te la conferința anuală retailArena: A Game of The Future și află cele mai noi informații din domeniu, soluții pentru digitalizarea afacerilor și trendurile industriei.

Vânzări în creștere cu 10% pentru editura Didactica

Retail.ro: La ce vânzări vă așteptați anul acesta?

Florentina Ion: Momentan suntem într-o ușoară scădere față de anul trecut, cel puțin pe perioada verii. După cum spuneam, pandemia încă produce efecte. Este o perioadă dificilă pentru piața de carte, dincolo de faptul că bugetul multor familii este încă afectat. Există o mare efervescență în titlurile publicate, ceea ce este un lucru excelent, oferta este variată și conținutul din ce în ce mai interesant. Avem de-a face cu un public critic și agil – copiii sunt foarte sinceri când vine vorba de ce le place și ce nu – prin urmare ne bazăm pe specificul cărților noastre pentru a menține vânzările pe un trend ascendent. Ne dorim să încheiem 2021 cu o creștere de 10% față de anul precedent.

Retail.ro: Ce procent din vânzări a fost generat de online anul trecut? Vă așteptați ca acesta să crească în 2021?

Citeste si:
Afacerile Agroserv Măriuța, compania care deține brandul Lăptăria cu Caimac, au crescut cu 25% în primele șase luni din 2021

Florentina Ion: 70% din cashflow-ul asigurat în 2020 a provenit din vânzările online, directe. Anul acesta este mai echilibrat, însă ne dorim să ne consolidăm prezența în online și ponderea acestui canal în cifra totală de afaceri. Prezența noastră în online este tot mai activă, am crescut mult comunitatea proprie și prezența pe canalele de social media.

Suntem conștienți că cititorii au nevoie de mai mult decât de un link pentru a decide să achiziționeze un titlu. De aceea, din vara anului trecut, citim constant povești celor mici, alături de creatori de conținut, autori, actori, venim cu activități conexe lecturii, care să stimuleze interacțiunea cu lumea cărților.

Valoarea coșului online de cărți a scăzut

Retail.ro: Care este valoarea medie a unui bon în online versus offline?

Florentina Ion: Nu avem un răspuns exact pentru acest lucru deoarece momentan nu avem un canal propriu de vânzare offline. Putem însă spune că, în prezent, media coșului online, achiziție directă de pe site-ul nostru, este de 120 lei, o scădere de la 150 de lei, cât era la începutul anului.

Retail.ro: Câte cărți cumpără un cititor la o comandă online versus offline?

Florentina Ion: 3-5 cărți se află în medie în coșul online, în funcție de promoții și de valoarea acestora. Avem un număr important de titluri speciale, cărți cu un tipar atipic, supradimensionate, cărți interactive, iar media prețului acestor cărți este de 60 de lei, iar într-o campanie de reduceri aceasta poate ajunge la 30-35 de lei.

Retail.ro: Câți angajați aveți? La ce număr se va ridica personalul până la finalul anului?

Florentina Ion: Avem o echipă de 25 de angajați și peste 50 de colaboratori permanenți. Cel mai probabil numărul acestora nu va fluctua considerabil, însă în ultimul an am fost nevoiți să optimizăm procedurile și schema de personal astfel încât să fim cât mai eficienți chiar și în perioada de criză.

Investiții de 1 milion de euro în noi titluri

Retail.ro: Care este bugetul de investiții al editurii pentru acest an și care sunt direcțiile de investiții?

Florentina Ion: Avem un buget de investiții de peste 1 milion de euro dedicat noilor titluri, aproximativ 250 de titluri adăugate în investiții. 10% din această sumă este rezervată aparițiilor editoriale semnate de autori români, inclusiv debutanți. De asemenea, peste 100.000 de euro sunt investiți de la lansarea platformei educaționale Cloubi, inspirată din pedagogia finlandeză.

Retail.ro: Ce proiecte de dezvoltare aveți pentru editura DPH în perioada care urmează?

Florentina Ion: Ne dorim foarte mult ca platforma despre care vă vorbeam să fie mai cunoscută și mai utilizată, fiind o resursă de materiale utile, mai ales pentru copiii care încep școala pregătitoare. Materialele urmează programa școlară, fiind aprobate de Ministerul Educației și Cercetării, sunt elaborate cu ajutorul unor specialiști în educație și vin în întâmpinarea nevoilor copiilor care trăiesc în această lume digitală. Este o realitate faptul că ecranele fac parte din viața lor, dar este în responsabilitatea noastră să le oferim alternative în a le folosi eficient și într-o manieră educativă. De asemenea, am demarat și ne propunem și alte proiecte care vizează dotarea cu un fond de carte actual a școlilor și grădinițelor ce promovează lectura. Am făcut deja câteva donații în acest sens și ne dorim să continuăm aceste investiții, pentru că, de fapt sunt investiții în viitorul copiilor noștri.

Retail.ro: Câte titluri aveți, în prezent, în portofoliu? Intenționați să creșteți numărul acestora?

Florentina Ion: Avem peste 2.000 de titluri în portofoliu și ne dorim să menținem ritmul de a publica anual 200-250 de noi titluri.

Cărțile despre emoții, în topul vânzărilor

Retail.ro: Care sunt cele mai vândute categorii de cărți?

Florentina Ion: Cele mai dinamice categorii sunt cărțile și jocurile educative, cele despre emoții – identificarea și gestionarea lor -, cărțile care descriu și oferă resurse pentru pedagogia Montessori, volumele atipice, interactive, seriile dedicate cititorilor începători, seria Sunt Imbatabil, o serie de activități de tip trivia ce pornesc de la 4 ani.

Retail.ro: Care sunt trendurile pe piața de carte? Ce domenii cresc ca vânzări și interes?

Florentina Ion: Cititorul de astăzi este atent nu doar la informația pe care o primește, ci și la felul în care primește această informație. Preferă cărțile care oferă o experiență, cu un tipar de calitate, ilustrații spectaculoase. Nu în ultimul rând, mesajul este important. Părinții cumpără pentru copii cărți ce tratează subiectul emoțiilor, foarte actual astăzi, cărți care abordează subiecte dificile: bullying, frica de întuneric, abandon, dizabilități, boală sau chiar moarte. De asemenea, printre trendurile evidente se află și preferința pentru cărți non-fiction, enciclopedii. Copiii sunt tot mai curioși, iar felul în care le este prezentată informația trebuie să fie actual, accesibil, să poată concura cu sentimentul de instant gratification oferit de ecrane.

În zona de carte pentru adulți, un segment care reprezintă 20% din portofoliul nostru de carte, cele mai căutate titluri sunt cele de dezvoltare personală, dar și de parenting și pedagogie. Există un interes crescut vizavi de metodele alternative de predare, inclusiv pe fondul pandemiei, când mulți părinți au fost nevoiți să preia rolul de profesori pentru copiii lor. Tot mai mulți părinți sunt preocupați de educația pozitivă, iar aceste titluri au fost tot mai cerute în ultimul timp.

Editura Didactica Publishing House deține un portofoliu de carte și jocuri cu adresabilitate din primele luni de viață. Cu o experiență de peste 17 ani pe piața educațională din România, Editura Didactica Publishing House a livrat până acum peste 15 milioane de cărți, jocuri, reviste și resurse educative. În total, portofoliul editurii numără peste 2.000 de titluri.

Retail.ro /  Interviuri și Analize /  Florentina Ion, Didactica Publishing House: Clienții reacționează mai ales la reduceri mari, însă reducerile continue ar impacta negativ businessul