Lectură de 4 minute

15 Feb 2021 - Știri și Noutăți

Mall-ul viitorului: cum se pot adapta centrele comerciale la noul normal impus de pandemie

Angela Alexandru

Centrele comerciale au traversat o perioadă dificilă în timpul izolării din 2020, iar multe dintre schimbările impuse încă influențează modul în care se fac cumpărăturile. În ciuda încercărilor la care au fost supuși retailerii în perioada pandemiei, mall-urile pot să supraviețuiască și chiar să evolueze, odată cu aceștia. Iar acest lucru este posibil atât timp cât proprietarii de mall-uri învață să se adapteze vremurilor și optează pentru integrarea unor atracții unice pentru vizitatori.

Dacă centrele comerciale vor să își păstreze clienții sau să îi aducă înapoi pe cei de dinainte de pandemie, există câteva soluții de adoptat. Câteva inovații care pot ajuta, așa cum sunt notate de publicația online Pymnts, care citează liderul unei companiii de consultanță imobiliară din SUA, se pot dovedi strategii câștigătoare care vor modela viitorul de succes al mall-urilor. Aceeași publicație notează că milenialii și cei din generația Z vor fi cei care vor asigura cel mai mare trafic în centrele comerciale, în următoarele decenii, ținând cont de faptul că aceștia sunt motivați de factorul de distracție și au așteptări pentru ceva mai puțin tradițional. 

Retailerii și mall-urile încă se luptă cu repercusiunile pandemiei Covid-19, pe măsură ce sunt anunțate tot mai frecvent închideri de magazine. Însă, la fel de bine mulți comercianți își accelerează planurile și dezvoltă noi direcții pentru a rămâne relevanți în noul normal. Iar acest lucru este cu atât mai dificil cu cât clienții optează pentru livrări la domiciliu și cele mai multe oferte - de la sectoarele alimentare, de modă, home&deco și nu numai - sunt acum disponibile online, iar piața de eCommerce pentru bunuri și servicii este în continuă creștere. Pe scurt, criza pandemiei a forțat cei mai mulți retaileri să se transforme cu o viteză nemaivăzută până acum în industrie. 

Citește cum a afectat pandemia centrele comerciale din România. În 2020 au fost livrate doar trei noi mall-uri la nivel național, iar oferta de spații noi va scădea considerabil în acest an.

Câteva alternative la oferta mall-urilor tradiționale, al căror mix este compus din magazie, food court și poate un salon de înfrumusețate, s-au dovedit a fi responsabile de creșterea traficului din centrele comerciale. Acestea sunt prezentate mai jos și pot fi considerate noi modele de business în contextul pandemiei: nu doar că pot repopula un mall, dar pot aduce vizitatori și în afara orelor obișnuite.

Citeste si:
Coca-Cola a unit diviziile de business din Europa de Vest, Centrală și de Est pentru o nouă unitate. Schimbări majore în management

Soluții pentru a atrage vizitatori 

Dacă într-un mall tradițional cele mai multe vizite sunt în weekend, în baza unui studiu realizat pe cinci locații de mall cu centre de fitness integrate, s-a ajuns la concluzia că în astfel de centre lucrurile stau invers. Mai exact, în acestea 15,6% din vizite sunt din timpul săptămânii, comparativ cu doar 11,1% câte sunt în weekend. Traficul crește, de asemenea, între orele 9:00 și 10:00 și din nou în jurul orei 18:00 - perioade atipice pentru traficul tradițional al unui centrul comercial. 

O altă noutate care se poate dovedi eficientă este includerea unei clinici medicale sau chiar conceptul de walk-in pentru clinicile de sănătate. Acesta presupune o vizită fără programare pentru o discuție și un plan de tratament, atunci când nu este necesară spitalizarea, pentru simptome minore. Astfel de unități medicale se pot dovedi niște chiriași populari pentru proprietarii de mall-uri pentru că semnează contracte de închiriere pe termen lung. În plus, sunt șanse mari ca pacienții să facă cumpărături la magazinele din apropiere, înainte sau după vizita la doctor. 

Alte cercetări au descoperit că traficul de mall a crescut acolo unde s-au deschis spații de lucru sau de birouri pentru diverse companii, iar în unele cazuri frecvența clienților chiar s-a dublat în prima lună. De altfel, procentul a rămas stabil și la un număr ridicat pe parcursul întregului an. 

Mall-urile pot servi și ca “suport” pentru micro-centre disponibile pentru diverse activități, în cazul firmelor concentrate pe oferte digitale sau retailerilor cu electronice. O astfel de unitate este, în principiu, un centru destinat activităților de vânzări online, locație pentru a se accepta retururile și magazin - toate în același timp.

Citeste si:
Rovere Mobili a vândut peste 3.200 de articole online, coșul mediu fiind de peste 1.100 de euro

Magazinele pop-up sunt un răspuns pentru brandurile care au nevoie de prezență puternică în vremuri complicate și presupune deschiderea temporară a unei unități. Aceasta implică costuri reduse și riscurile sunt limitate. Pe lângă faptul că o companie are de câștigat de pe urma acestei expuneri, magazinele pop-up fiind un bun instrument de marketing, același lucru se poate întâmpla și cu mall-ul care pune la dispoziție spațiul. Poate fi vorba despre locuri pentru produse de frumusețe, pentru îmbrăcăminte sau diverse alte articole, fiind mai degrabă un loc de unde se pot afla informații sau de interactivitate cu brandul.

Retail.ro /  Știri și Noutăți /  Mall-ul viitorului: cum se pot adapta centrele comerciale la noul normal impus de pandemie