Lectură de 7 minute

26 Apr 2021 - Opinii

Zoran Bogdanovic, CEO Coca-Cola HBC: Am investit în agregatoare de food și canale de distribuție și am crescut activările online cu principalii retaileri

Redacția Retail.ro

La începutul fiecărui an, privim cu atenție către lunile care au trecut și încercăm să surprindem elementele esențiale care au făcut cu adevărat o diferență pentru stakeholderi și pentru comunitate. Anul acesta, în contextul pandemiei, analiza pe care am avut-o de făcut a fost mai complexă.

Opinie scrisă de Zoran Bogdanovic, CEO Coca-Cola HBC.

Însă, de la bun început, un lucru care m-a uimit a fost felul în care colegii și întregul nostru business s-au adaptat: foarte rapid; cu mare grijă față de toți stakeholderii noștri; și cu o atenție deosebită față de prioritățile pe care le avem. Cred că aceasta este esența strategiei noastre de succes din ultimele 12 luni. Îmi este clar că, pe măsură ce nevoile clienților și consumatorilor noștri se multiplică, doar cei care se adaptează cel mai repede și în cel mai inteligent mod, vor avea de câștigat.

Recent, în cadrul Forumului Economic Mondial, s-a pus accentul pe faptul că gândirea critică și cea orientată spre rezolvarea de probleme se numără printre compențele necesare în următorii cinci ani. Acestea trebuie completate de self-management, învățare activă, anduranță și agilitate. Sunt, în mod deosebit, mândru de felul în care fiecare componentă a businessului nostru a demonstrat aceste competențe pe parcursul ultimului an.

Cu cât mă gândesc mai mult, cu atât devine mai clar cât de departe am ajuns, în ultimii ani, cu integrarea acestei agilități operaționale în cultura noastră și îmi dau seama că, uneori, credem că unele lucruri ni se cuvin de la sine. Criza aceasta ne-a arătat încă o dată că, indiferent de poziția sau vechimea în companie, contribuția fiecărui coleg contează și este extrem de valoroasă. Contribuția și reacția fiecărei persoane sunt cele care inflluențează succesul nostru comun. Agilitatea și adaptabilitatea au jucat un rol esențial în atingerea rezulatelor bune obținute pe parcursul unuia dintre cei mai dificili ani pe care i-am avut.

Citeste si:
Heineken a lansat 2030 Brew a Better World, program global pentru strategia de sustenabilitate și încurajarea consumului responsabil de alcool

Investițiile Coca Cola

Transformarea organizațională nu s-a petrecut la voia întâmplării. Pe parcursul ultimilor ani am investit resurse în consolidarea punctelor forte care vor accelera adaptarea: gândire agilă; cel mai puternic, extins și flexibil portofoliu din industrie; parteneriate autentice cu clienții și comunitatea; infrastructură digitală și tehnică; consolidarea lanțului de distribuție. Toate aceste elemente au jucat un rol în capacitatea noastră de a ne adapta și de a ieși învingători și în 2020. Ne mândrim cu faptul că nu am pierdut nicio zi de producție în fabricile noastre, am menținut relațiile cu partenerii, ne-am sprijinit colegii și comunitățile în toată această perioadă.

Avem un portofoliu puternic șI extins, care ne-a permis să acționăm rapid pentru a răspunde noilor ocazii de consum, în special într-un context atât de dinamic al pieței. Pandemia, cu siguranță, a produs unele schimbări în comportamentul de consum, pe măsură ce propriile locuințe au devenit universul central al vieților noastre și mediul în care muncim, socializăm și ne relaxăm.

Când mulți dintre partenerii noștri comerciali au fost nevoiți să-și închidă business-urile, a fost nevoie să regândim strategia de marketing pe fiecare canal. Am crescut prezența în retailul alimentar, cel de proximitate și în benzinării pentru a crea noi oferte adaptate noilor ”ocazii de consum acasă”, în creștere, cu accent în mod deosebit pe asocierea băuturilor noastre răcoritoare cu momentele petrecute în fața ecranelor sau luând masa.

Lansarea Costa Coffee pe 14 piețe

Cafeaua reprezintă o oportunitate de creștere foarte importantă pentru noi, iar lansarea Costa Coffee pe 14 piețe în plină pandemie la nivel global nu avea cum să fie ușoară. Datorită parteneriatelor cu clienții noștri și a implicării din partea colegilor am putut să ne adaptăm și să răspundem nevoilor iubitorilor de cafea de a beneficia de experiențe asemănătoare celor oferite de un barista, în confortul propriilor locuințe. Am aplicat aceeași strategie și creativitate și pentru portofoliul de băuturi răcoritoare pentru adulți, cum este Schweppes, pe care le-am mixat cu gama de băuturi alcoolice premium pe care o distribuim pentru a crea acele ”momente Aperitivo” acasă.

Citeste si:
Comerțul online, vizat de o nouă directivă UE. Obligații de raportare suplimentare

În România, Costa Coffee a avut o traiectorie extraordinară. Anul trecut, am intrat cu Cornerele Costa Coffee în zonele My Auchan din benzinăriile Petrom. Este un parteneriat pe termen lung, o investiție, pe care ne-am angajat să o consolidăm.

A te adapta pentru a pentru a câștiga înseamă în ziua de azi să te concentrezi din ce în ce mai mult pe online. Comunicarea digitală este esențială, așa că am dezvoltat o serie de traininguri video cu Cezara, Coffee Capability Expert-ul nostru. Costa este un brand puternic, ce le oferă consumatorilor multe opțiuni și ne-am dorit să-i ajutăm să recreeze unele dintre momentele speciale pe care le trăiau în afara locuinței. Aceste traininguri pot fi vizionate pe website-ul local Costa Coffee.

Investiție în agregatoare de food și canale de distribuție

Echipele noastre de marketing și vânzări, în parteneriat cu clienții noștri, au dezvoltat un nou route-to-market, mai agil; la nivel de Grup, am investit în agregatoare de food și canale de distribuție pentru a beneficia de noile ocazii generate vânzările prin take-away și am crescut activările online cu principalii retaileri.

Dat fiind că în România suntem liderul pieței de băuturi, investim în soluții digitale și sustenabile care să contribuie atât la creșterea businessului partenerilor noștri, cât și al nostru. În 2021, Coca-Cola HBC România a semnat un parteneriat cu HEINEKEN România pentru achiziționarea a 50% din acțiunile companiei stockday, distribuitor online.

Platforma este un instrument online care reunește portofoliile ambelor companii, discounturile și campaniile aflate în derulare. Acest gen de colaborare este un exemplu de succes pentru noi, o dovadă a faptului că împreună suntem mai puternici și putem câștiga în piață.

Credem, de asemenea, că adaptabilitatea înseamnă și capacitatea de a recunoaște și răspunde nevoilor celorlalți. Este o credință care ne-a călăuzit în sprijinul pe care l-am oferit comunităților în ultimii 70 de ani. Rădăcinile puternice pe care le avem în comunitate ne-au arătat că putem interveni prompt și cu compasiune, împreună cu partenerul nostru, The Coca-Cola Company.

Donațiile Coca-Cola

În Romania, Sistemul Coca-Cola a donat peste 500.000 de euro și peste 240.000 de litri de băuturi. Ne-am adaptat strategia pentru a răspunde nevoilor actuale și am lansat platforma ”Lucrez din nou”. Aceasta este un instrument care oferă consiliere online, teste de orientare în carieră, resurse pentru reconversie profesională, platformă care afișează locurile de muncă disponibile pe cele mai mari platforme de joburi din România. Și colegii noștri au fost foarte dornici să ajute. Spiritul voluntar și creativitea lor ne-au ajutat să folosim echipamente din fabrică pentru a ajuta comunitatea prin creșterea capacității de testare Covid-19 în Spitalul Municipal din Timișoara și prin producerea de viziere pentru spitale și clienți.

La nivelul întregului Grup Coca-Cola HBC, aproape 5 milioane de litri de băuturi au fost donate celor aflați în nevoie. Cu sprijinul Fundației Coca-Cola, Sistemul a donat aproximativ 10 milioane de dolari în țările în care suntem prezenți.

Acesta și sute de alte exemple din piețele unde activăm sunt o dovadă a modului în care ne-am adaptat în timpul pandemiei, datorită investiției în oameni și în dorința lor de a crede într-o misiune comună. Să punem umărul la o revenire rapidă, sustenabilă, valoroasă pentru noi toți, va fi o misiune extrem de grea, dar care ne va aduce multe satisfacții. Cu capacitatea de a ne adapta, adânc înrădăcinată în gândirea și cultura noastră, cu grija față de oameni și partnerii alături de care am pornit în această călătorie, sunt convins că mergem în direcția câștigătoare.

 

Retail.ro /  Opinii /  Zoran Bogdanovic, CEO Coca-Cola HBC: Am investit în agregatoare de food și canale de distribuție și am crescut activările online cu principalii retaileri