Articol scris de Raluca Puscas, partener Filip & Company, și Cristina Radu, associate Filip & Company.
În comerțul online spre exemplu, una dintre problemele recurente constatate de autoritățile competențe vizează nereguli privind modul în care sunt prezentate prețurile și ofertele speciale. Comisia Europeană și autoritățile naționale pentru protecția consumatorilor efectuează periodic acțiuni de verificare a site-urilor la nivelul Uniunii Europene (aceste operațiuni fiind denumite sweeps), pentru a verifica modul în care acestea respectă normele în materie de protecția consumatorilor.
Confom rezultatelor acțiunilor de verificare publicate în 2019 de Comisia Europeană, mai mult de 60% din site-urile magazinelor online în diverse sectoare de activitate prezentau diverse nereguli, privind informarea consumatorilor despre dreptul de returnare a produsului în termen de 14 zile, despre garanția produselor, dar și privind informarea corectă cu privire la modul în care sunt prezentate prețurile și ofertele speciale.
Întrucât prețul este de multe ori principalul element de atracție din punctul de vedere al consumatorului, prezentăm în continuare câteva recomandări de care atât comercianțîi ar trebui să țînă cont în campaniile pe care le vor derulara în perioada următoare, astfel încât să asigure conformitatea cu prevederile legale și cu recomandările Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorului, dar care sunt utile și consumatorilor, în deciziile de cumpărare pe care vor alege să le facă:
- Modul de afișare a prețului redus
Orice anunț de reducere de preţ exprimată în valoare absolută sau în procent trebuie să fie vizibil, lizibil şi fără echivoc pentru fiecare produs sau grupă de produse identice: fie prin menţionarea noului preţ lângă preţul anterior, barat, fie prin menţiunile „preţ nou”, „preţ vechi” lângă sumele corespunzătoare, fie prin menţionarea procentului de reducere a preţului nou care apare lângă preţul anterior, barat, indiferent de tipul de vânzare cu preţ redus (șoldare, lichidare, promoţională), în situaţia preţului de referinţă.
- Indicarea prețului de comparație
În cadrul vânzărilor promoționale în care sunt vândute pachete sau seturi de produse este important că operatorul economic să indice și prețul individual al componentelor pachetului astfel încât consumatorul să poată face o comparație și să nu îi fie afectat comportamentul economic.
- Respectarea prețului de referință din ultimele 30 de zile calendaristice
În cadrul vânzărilor promoționale, comerciantul trebuie să raporteze prețul redus la preţul de referinţă practicat în acelaşi spaţiu de vânzare pentru aceleași produse sau servicii, acesta fiind reprezentat de cel mai scăzut preţ practicat în acel spaţiu de vânzare în ultimele 30 de zile, înainte de dată aplicării preţului redus. De asemenea, recomandăm operatorilor economici să păstreze documentele justificative care atestă veridicitatea preţului de referinţă astfel încât să poată fi prezentate autorităților competențe în caz de control.
Schwarz Group, proprietarul Lidl și Kaufland, investește 200 de milioane de euro în extinderea online a celor două lanțuri de magazine
- Limitarea campaniei la o durata sau la stocul disponibil
În cadrul vânzărilor promoționale, comerciantul trebuie să limiteze campania fie la o anumită perioadă de timp, fie să precizeze că oferta este valabilă numai “în limita stocului disponibil”.