Lectură de 5 minute

08 Apr 2020 - Opinii

Dragi antreprenori, acum “nu este timpul să muriți”! Este momentul să încercați orice idee și orice parteneriat oricât de nebun ar fi

Abonează-te pe  

Criza cauzată de Coronavirus este fără niciun dubiu o Lebădă Neagră. Cel puțin în ultimii 100 de ani niciun alt eveniment nu a cauzat un blocaj aproape total în așa de multe sectoare ale economiei mondiale.

Articol scris de Răzvan Enache, project manager Future Banking, pentru campania #retailAboveCorona prin care retail.ro își propune să scoată la lumină transformările prin care industria de retail trece, dar și soluții, strategii și oportunități pentru jucătorii afectați de epidemia COVID-19.

Mulți spun că și criza financiară din 2008 a fost un astfel de eveniment, extrem de rar, cu consecințe catastrofale, potrivit definiției lui Nassim Nicholas Taleb, însă o criză financiară cauzată de supraîndatorare (păcatul în care industria financiară cade aproape invariabil la un deceniu) intră în sfera posibilului, în timp ce un virus din Wuhan, care a ajuns să blocheze zborurile între continente și să gripeze economiile, ar fi fost greu de imaginat în afara studiourilor de la Hollywood.

Așadar, nicio companie nu are un manual de criză pe care să îl respecte acum și niciun startup nu aștepta lebăda neagră numită SARS-Cov-2, însă parafrazând chiar titlul noului film cu James Bond – No time to die!, amânat până în noiembrie din cauza Coronavirusului (sic!), acum nu este deloc momentul să muriți sau să băgați capul la cutie.

Da, multe domenii au înghețat acum: HoReCa, transporturile sau producția auto fiind printre cele mai lovite în România, însă sunt câteva alte sectoare care rezistă și au nevoie de parteneriate.

Retailul supraviețuiește, agricultura trebuie să facă la fel, doar că această criză a scos la iveală numeroasele „puncte nevralgice” din acest lanț complex care începe de la producător și ajunge la consumatorul nevoit să stea acum în casă.

Acum vedem cât de necesară este prezenta online și cât de utile sunt plățile digitale, însă ce facem cu acea Românie care nu a ajuns precum Ghiță Ciobanul pe net. Mii de producători agricoli și crescători de animale se plâng că nu își pot desface marfa, pentru că statul a impus restricții în piețe și târguri.

Pentru un antreprenor astfel de știri trebuie văzute drept oportunități. Nu așteptați ca statul să rezolve toate problemele. Cu siguranță nu o va face și ați văzut cât de mult a putut face mediul privat în această perioadă prin donații și măsuri de susținere a sistemului de sănatate.

Citeste si:
Schwarz Group, proprietarul Lidl și Kaufland, investește 200 de milioane de euro în extinderea online a celor două lanțuri de magazine
Schwarz Group, proprietarul Lidl și Kaufland, investește 200 de milioane de euro în extinderea online a celor două lanțuri de magazine

Acum este momentul să riscați și să gândiți parteneriate care să rezolve aceste „pain points”...până la urmă când ați ales calea antreprenoriatului ați semnat în alb un job description care include risc mult, incertitudine și flexibilitate.

În ultimele săptămâni am vorbit cu mai mulți antreprenori din FinTech și eCommerce, cu cei care au avut curajul să iasă în față și să se adapteze rapid la noul context. Nu cred că este meschin să comunici parteneriate în plină criză, când spitalele sunt tot mai pline de pacienți cu Covid-19.

Acum dincolo de eforturile și donațiile menite să acopere deficiențele cronice (de zeci de ani) ale statului și sistemului de sănătate publică, antreprenorii mai au un rol acum: să repornească cât mai repede economia! There’s no time to die!

Am văzut în ultimele zile antreprenori din eCommerce care peste noapte au implementat o platformă prin care producătorii agricoli își pot vinde marfa online. Am salutat faptul că un FinTech din zona plăților digitale (Pago) a oferit gratuit soluția de plată online a facturilor și acum raporteaza 4.000 de useri noi pe zi, dar și flexibilitatea cu care un alt Fintech – Beez – a intrat rapid pe nișa retail-ului alimentar și a încheiat un parteneriat pentru a da posibilitatea clienților nevoiți să stea în casă să comande din aplicație carne și mezeluri, deși până ieri aplicația era folosită în general pentru shopping de electro-IT și fashion.

Pentru Elit, partenerul Beez din această poveste, a însemnat un “leapfrogging” necesar în această criză pentru că a reușit să sară peste tot lanțul de distribuitori și să vândă direct către clientul final, în București.

Zilele trecute am primit întrebarea „Cum comunică FinTech-urile în această perioada?”. Din păcate peste multe s-a așternut tăcerea, dar acum este momentul în care să îți ascuți skill-ul de antreprenor, să dai dovadă de rapiditate, gândire out of the box și să te adaptezi, identificând nevoile unor industrii și ale consumatorilor finali.

Este momentul să încerci orice strategie, orice idee și orice parteneriat! Nimeni nu știe care va fi deznodământul acestei crize, dar în mod cert cine nu se adaptează nu va rezista. Nu cred în încercarea de a prezice viitorul, scenariul cel mai probabil al crizei Coronavirus, ci doar în ziua de astăzi.

Ce poți face azi pentru afacerea ta? Ce mail poți să dai acum către un potențial nou partener? Asta înseamnă adaptare. Nu încercarea de a prezice scenariul pe care se va încadra economia sau să te rogi ca statul să te salveze în câteva zile sau luni.

Retail.ro /  Retail.ro /  Opinii /  Dragi antreprenori, acum “nu este timpul să muriți”! Este momentul să încercați orice idee și orice parteneriat oricât de nebun ar fi