Lectură de 7 minute

30 Dec 2020 - Opinii

O poveste cu final fericit? Ce a însemnat 2020 pentru un retailer de suveniruri cu specific românesc vândute în aeroporturi

Se spune că atunci când ești sus simți cu adevărat căderea, ceea ce s-a adeverit și în viața companiei Art&Craft, când, după un spectaculos 2019, am văzut cum se oprește brusc totul și compania întră într-o stare aproape inactivă.

Articol scris de Mioara Olteanu, fondator și director general al Art&Craft pentru campania #retailAboveCorona prin care retail.ro și-a propus să scoată la lumină transformările prin care industria de retail trece, dar și soluții, strategii și oportunități pentru jucătorii afectați de Covid-19.

Domeniile în care ne desfășurăm activitatea - producție, retail și distribuție cu produse de destinație România, suveniruri și produse alimentare pe aeroporturi - se află la confluența celor mai afectate industrii ale perioadei pandemice. De la înființare și până azi scopul companiei a fost să aducă pe piață internațională produse românești autentice sau de design inspirat din România. Am reușit să avem o gama completă, cu 11 branduri din portofoliu, pornind de la magneți și pixuri, dulciuri și delicatese, până la ii și ceramică semnate de maeștri ai artei populare. Însă suntem complet dependenți de traficul aerian și în strânsă legătură cu turismul.

Anul acesta am văzut cum, brusc, s-a închis întâi traficul intercontinental, apoi și zborurile din interiorul Europei, și ceea ce rămâne deschis este afectat de reguli de carantinare. Văd economia mondială ca un mecanism al unui ceas clasic, atâta timp cât roțile funcționează perfect, ceasul arată ora corectă, dacă unele rotițe nu se corelează, începe să aibă inexactități. Dar dacă încep să cadă piese, e puțin probabil că cineva să-l mai poată repara, sau oricum va dura o perioada semnificativă să devină iar funcțional, și, poate, mai puțin fiabil față de cum a fost ca nou.

Ceea ce era valabil până în februarie 2020, a trebuit, în cazul Art&Craft, repoziționat aproape integral în noul context. Momentul de start a fost martie 2020. Politica de piața anterior debutului pandemiei poziționa turismul ca cea mai mare industrie la nivel mondial, iar transporturile aeriene ca fiind unul dintre domeniile cu cea mai mare expansiune. Întreaga strategie a companiei pornea de la premisa că România, în fiecare an, va câștiga o cota de piață din turismul mondial – să nu uităm de meciurile UEFA, pe care trebuia să le găzduim - atât pe zona de business, cât și din turismul de relaxare.

Citeste si:
Retailerul online de modă Asos anunță rezultate surprinzătoare în contextul pandemiei: creștere de 2,3 mld. de euro în ultimele șase luni

În februarie toate comenzile erau lansate pentru 2020, care ne așteptam să fie un an istoric ca trafic de pasageri, iar structura companiei era în expansiune. O bună parte din profitul din 2019 era reinvestit în produse de artă populară și artizanat, cei mai mulți meșteri populari români având producția în perioada verii, iar pentru mulți, noi suntem cei mai mari clienți.

Având 10 colecții originale Art&Craft active, toate comenzile pentru fabrici din întreaga lume, erau, de asemenea, lansate cu articole noi. Am avut în vedere tot timpul să putem aduce clienților români, și nu numai, puțină bucurie chiar și în timpuri tulburi. Ne-am propus aproape instant o expansiune în mediul online, în așa fel încât clienții noștri să poată ajunge la noi, chiar dacă nu au acces în magazinele fizice.  

Astfel, am păstrat o mică dezvoltare și în această etapă nesigură, pe brandurile originale Art&Craft, Transylvania și Once Upon a Time în România, dezvoltare orientată spre produse dedicate pentru online, pentru site-ul nostru. De la înființarea companiei, am construit pe baza unei strategii pe minim trei ani, cu bugete care erau realiste, datele de lucru având o predictibilitate bună. Exact această predictibilitate s-a destrămat - în februarie-martie, când pregătirea pe strategia 2020 era deja demarată.

Ceea ce am putut face, în acea prima etapă, a fost să înțelegem gravitatea momentului, să conștientizăm, chiar dacă nu pe de-a-ntrengul, faptul că această criză sanitară va fi pentru minim un an sau chiar doi și să acceptăm că realitatea s-a schimbat radical.

Citeste si:
Formatul Profi Monaco ajunge în București. Magazinul are zonă fiiGO și un coffee corner

Soluțiile de adaptare le-am împărțit în etape de timp, cu dorința de a asigura atât stabilitatea pe termen lung a companiei, cât și a avea o flexibilitate în care să ne ajute să avem o reacție rapidă la evoluția pieței.  Primul lucru de care ne-am asigurat a fost o adaptare a cheltuielilor, în special cele conectate cu dezvoltarea pe care o previzionasem, dar și cu responsabilitate față de scopurile principale ale companiei.

Am setat pentru o perioada scurtă trei obiective clare: asigurarea tuturor măsurilor de siguranță sanitară pentru angajați și clienți, să păstrăm relația optimă, directă cu clienții - astfel am pus în prim plan spațiile comerciale proprii și relațiile cu firmele partenere - și implementarea acelor măsuri care să ne asigure o stabilitate financiară suficientă pentru a depăși criză economică care se anunță.

Relațiile cu furnizorii, construite în zeci de ani, au contat și ne-am susținut reciproc, comunicarea fiind cheia astfel încât să construim împreună o structura rezistență. În toate perioadele în care nu au existat măsuri legale care să ne interzică funcționarea, am avut magazinele la dispoziția clienților. Am prioritizat activitățile care să asigure o bună prezența în online și am demarat un process de adaptare a gamelor de produse, fără să renunțăm la identitatea companiei și scopului primar conectat la România. Designul de produs, așa cum l-am abordat și până acum, încearcă să anticipeze dorințele cumpărătorului și să aducă o un plus de valoare. Există o bucurie în provocare și cei mai mulți din echipa am văzut că o oportunitate de a progresa și de a găsi soluțîi creative și responsabile în acest mediu instabil.

Pe termen mediu și lung, abia acum începe să se creioneze o strategie. În primul rând, prognozele făcute de specialiști arată o revenire a industriei de transport comercial aeronautic începând din la mijlocul anului 2021. Cu toate acestea va fi o revenire lentă, care se poate duce până la 5 ani înainte să atingă valorile din 2019.

Cu această perspectivă și ținând cont și de aspectele ample - posibila diminuare a puterii de cumpărare, factorii psihosociali care vor influența comportamentul consumatorului - avem ca opțiuni diversificarea în domeniul nostru, punând accentul pe facilitarea interacțiunii clientului cu produsele, eficientizarea proceselor de dezvoltare a produselor, pentru a răspunde rapid dorințelor clienților sau flexibilizarea structurii și a cheltuielilor pentru a ne adapta rapid la evoluția macroeconomică.

Și în anii de dezvoltare, dar acum mai mult decât înainte, se vede o necesitate în creearea unor lanțuri solide de susținere cu partenerii, furnizorii, distribuitorii sau prestatorii de servicii. Aceste momente dificile sunt atât pe plan personal, cât și în cadrul companiei, momente în care se poate aprecia cât de benefice și de încredere sunt relațiile. Este un moment bun de verificare a deciziilor din trecut și de învățare. 

Orologiul economic se va transforma. Poate că din roțile clasice se va opta către un sistem automat, posibil ca ora să aibă o acuratețe mai bună, dar, în acest nou instrument, roțile trebuie să se reinventeze, să se autotransforme în circuite, cip-uri și led-uri. Am certitudinea că va urma o reașezare a economiei și că se va ajunge și la perioade de prosperitate, dar mai cred că acele zile vor trebui privite cu înțelepciune și cumpătare, având experiență zilelor actuale.     

Retail.ro /  Opinii /  O poveste cu final fericit? Ce a însemnat 2020 pentru un retailer de suveniruri cu specific românesc vândute în aeroporturi