Lectură de 7 minute

14 Mar 2023 - Interviuri și Analize

Vor dispărea casele de marcat clasice? Ce spun principalii retaileri din România 

Mădălina Dinu

Abonează-te pe  

Vestea că Auchan va renunța la casele de marcat tradiționale continuă să provoace vâlvă și să ridice semne de întrebare. De altfel, solicitările clasei politice de a acorda reduceri pentru românii care își scanează singuri produsele și prioritate la cozi pentru gravide și persoane însoțite de copii au intensificat polemica pe acest subiect. În acest context, Retail.ro a aflat care este poziția celor mai mari jucători din industrie pe această temă.  

Sursa foto: Shutterstock.com

Câte case self scan au fost instalate până în prezent

Printre jucătorii care dețin cel mai mare număr de astfel de sisteme self scan se numără Carrefour și Auchan. Gigantul francez Auchan, care deține deja 12 magazine echipate cu sistemul 100% self-checkout, se află în fruntea clasamentului, cu peste 700 de case de marcat autonome.

De cealaltă parte se află retailerul Carrefour, care deține un lanț de circa 400 de magazine, cu până la 600 de astfel de sisteme self scan instalate. În același timp, Carrefour a precizat că are planuri de a implementa noi tehnologii, mai precis „cumpărături în 20 de secunde”.

„La nivel de Grup, testăm noi experiențe de cumpărare, precum magazinul Carrefour Flash 10/10 din Paris – un nou concept de magazin complet digitalizat, în care clienții pot face cumpărăturile în 20 de secunde, iar produsele pe care aceștia le ridică sunt detectate automat și apoi sunt adăugate în coșul lor virtual”, a explicat Carrefour.

Continuând trendul descendent, în toată rețeaua de magazine Mega Image există peste 440 de case de tip self scan, spun reprezentanții companiei. Grupul Delhaze, companie cu capital olandez-belgian, a început instalarea acestora începând cu anul 2019.

În paralel, se află retailerii cu capital german, Kaufland și Lidl. Kaufland a precizat că a acoperit aproape în întregime instalarea acestor case de marcat autonome în toate unitățile din țară.

„Sistemul self scan este gândit ca o alternativă de plată pentru cumpărătorii care se grăbesc și au un coș de cumpărături mic. Astfel, aproape toate magazinele sunt dotate și cu case self scan, pe lângă casele tradiționale”, au răspuns reprezentanții Kaufland, la solicitarea Retail.ro.

Mai mult decât atât, Kaufland lucrează la extinderea sistemului K-scan în toată rețeaua de magazine, sistem introdus în 2021. Cu ajutorul K-scan clienții își pot scana singuri produsele.

Pe de altă parte, Lidl a declarat că 190 de unități, din cele 340 existente la nivelul țării, beneficiază de casele self-checkout.

La cealaltă extremă se află Penny, un alt retailer cu capital german de tip discount. Până în prezent, retailerul a instalat doar 21 de sisteme self scan, în 8 din cele circa 300 de unități. De asemenea, compania a clarificat că nu intenționează să renunțe la metoda clasică de plată a produselor.

„Sistemul self-scan este implementat în 8 dintre magazinele Penny din București, Ilfov, Cluj și Prahova și, pentru moment, analizăm feedback-ul clienților pentru a vedea dacă reprezintă o opțiune potrivită pentru ei”, a răspuns retailerul.

Singurul lanț de magazine care nu s-a unit acestui model de business este Profi, retailerul continuând să opereze cu aceleași case de marcat clasice.

Retailer Case Self Scan

Magazine

Auchan

cca 700 cca 340
Carrefour cca 600 cca 400
Mega Image 440 cca 1000
Penny 21 cca 300
Lidl În 190 de magazine cca 300
Kaufland Aproape 100% cca 160
Profi

0

cca1600

Robotizare și restructurări: vor da retailerii oameni afară?

Principala îngrijorare cu privire la robotizarea retailului este îndreptată către restructurarea locurilor de muncă. Aceste discuții s-au intensificat odată cu anunțul făcut de Auchan, în februarie 2023, când compania a anunțat construirea unui parcurs 100% self checkout. În acest sens, gigantul francez a menționat că, în prezent, se află chiar în plin proces de recrutare pentru circa 300 de poziții, inclusiv casieri.

În contextul disponibilizărilor, Carrefour a declarat că toți angajații săi au primit cursuri prin programul Digital Retail Academy, cu scopul de a îmbunătăți competențele digitale ale acestora. În plus, casierii au fost redirecționați către alte activități, „cu valoare adăugată”, potrivit retailerului.

„În paradigma digitalizării în care ne aflăm, noi urmărim să ne pregătim angajații pentru joburile viitorului, în niciun caz să îi lăsăm în urmă. Modelul Carrefour Digital Retail Company, înființat în noiembrie 2021, reprezintă matricea unui nou capitol în transformarea Grupului Carrefour, astfel că vom continua să investim în tehnologie, date și infrastructură pentru angajați și pentru magazine”, a afirmat reprezentantul Carrefour.

Tot în privința renunțării la casele de marcat clasice, Adrian Nicolescu, vicepreședinte marketing, e-commerce, comunicare și sustenabilitate Mega Image, a afirmat că grupul Delhaize nu intenționează să renunțe complet la casele de marcat clasice. În plus, odată cu implementarea caselor self scan nu a fost redus personalul, majoritatea magazinelor fiind suplimentate cu angajați care pot oferi asistență clienților.

„Încă de la început, de când au fost implementate, casele noastre self-checkout au oferit o soluție rapidă, prietenoasă și intuitivă clienților care vor să-și facă cumpărăturile independent, pentru a diminua timpul de așteptare la casele clasice”, a afirmat reprezentantul Mega Image.

Per ansamblu, principalii jucători din retailul alimentar din România susțin că nu vor genera disponibilizări odată cu instalarea acestor sisteme self scan, motivând că rolul acestora este de a reduce cozile.

Mai mult decât atât, marile lanțuri de supermarketuri şi hipermarketuri din România au asigurat că nu au planuri de a renunța definitiv la casele de marcat tradiționale. Prin urmare, momentan, modelul de business în retailul alimentar nu va suferi modificări masive, ci va continua cu ambele metode de plată a produselor.

Cum verifică retailerii vânzarea alcoolului și a țigărilor către minori

O altă îngrijorare legată de implementarea caselor self scan este vânzarea produselor interzise minorilor, precum alcoolul și țigările.

Mega Image a explicat că produsele din alcool și tutun nu pot fi achiziționate fără confirmare umană, eliminând astfel riscul de a vinde aceste produse minorilor.

Și Carrefour a oferit lămuriri vizavi de acest subiect, explicând că, „pentru produsele interzise sub 18 ani, precum țigările sau alcoolul, colegii noștri care oferă suport pentru casele self-checkout verifică permanent respectarea acestei reglementări.”

Tot în acest context, Kaufland a declarat că „produsele din tutun pot fi achiziționate doar de la casele de marcat tradiționale și de la Biroul de Informații. Pentru plata băuturilor alcoolice la casele self-scan, este necesară verificarea vârstei de către consultantul Kaufland.”

De asemenea, nici Lidl nu facilitează vânzarea acestor produse odată cu implementarea sistemelor self scan.

„În momentul în care este scanat un astfel de produs, sistemul afișează un mesaj prin care se solicită intervenția unui angajat Lidl. În cazul produselor din tutun, acestea pot fi cumpărate de la casele de marcat tradiționale sau prin intermediul responsabilului de la zona de case de tip self checkout”, au precizat reprezentanții companiei.

În mod oficial, sistemul de autoscanare funcționează în România începând cu anul 2017, fiind prezent în alte țări din anul 2015. Auchan și Carrefour sunt cei care au dat startul în implementarea acestor tehnologii în țara noastră. Treptat, și alți retaileri au urmat exemplul de a pune la dispoziția clienților aceste variante de plată a produselor, cu scopul de a reduce cozile la casele de marcat, dar și din considerente de siguranță, pe fondul pandemiei.

Retail.ro /  Retail.ro /  Interviuri și Analize /  Vor dispărea casele de marcat clasice? Ce spun principalii retaileri din România