Lectură de 5 minute

14 Jun 2022 - Interviuri și Analize

Cu trafic în creștere, Veranda Mall pregătește noi deschideri, dar amână investițiile: „Ne uităm la apelurile și programele din PNRR”

Anca Olteanu

Abonează-te pe  

Veranda Mall pregătește deschiderea a două noi magazine în următoarele săptămâni. Retailerul de încălțăminte Zapatos și designerul Amos Midas își vor face loc în portofoliul centrului comercial din Obor, al cărui trafic se apropie de valori dinainte de pandemie, de circa 23.000 de vizitatori pe zi, o medie foarte bună, în ciuda presiunilor inflaționiste impuse cheltuielilor românilor.

Erată

În articolul inițial, am menționat că Veranda Mall pregătește deschiderea adouă noi magazine în următoarele săptămâni, printre care și Zalando. Retailerul de încălțăminte este Zapatos, nu Zalando.

„Dacă ne uităm și comparăm cu primii doi ani, chiar și cu primul trimestru din anul acesta, momentul în care suntem acum pare glorios. Dacă ne raportăm la perioada de dinainte de martie 2020, din nou lucrurile arată bine acum, pentru că ne îndreptăm spre ceea ce aveam înainte de martie 2020. Odată cu ridicarea restricțiilor și a certificatelor verzi, lucrurile s-au relaxat din punctul de vedere al traficului, în sensul în care traficul a început să crească și ne ducem către valorile pe care le aveam în 2019, am recuperat foarte bine, ceea ce ne spune că oamenii încă au un apetit de a veni în magazin fizic, chiar dacă doi ani de zile s-au dus foarte mult în online”, a declarat Maria Crăciun, manager al centrului comercial Veranda Mall, într-un interviu pentru Retail.ro.

Retail jobs

Traficul în Veranda a crescut după luna martie, iar vara se anunță plină de vizitatori. În prezent, numărul de persoane care trec pragul centrului comercial se apropie de nivelul dinainte de pandemie, de 22.000-25.000, în medie, pe zi.

Veranda Mall pregătește deschiderea a două noi magazine în următoarele săptămâni. Retailerul de încălțăminte Zapatos și designerul Amos Midas își vor face loc în portofoliul centrului comercial din Obor. În următoarea săptămâni, retailerul online de încălțăminte Zapatos va deschide un spațiu offline, iar designerul Amos Midas va avea propriul magazin. Gradul de ocupare va rămâne tot în jur de 98%, spațiile libere fiind relativ mici, raportat la suprafața totală închiriată. În zona de food court, Trenta Pizza se reinventează și redeschide spațiul în a doua jumătate a lunii iunie, cu un concept de rotiserie.

Creșterea costurilor serviciilor

Odată cu creșterea costurilor facturilor la energia electrică și a prețurilor mai mari la gaze, au crescut și cheltuielile cu serviciile și utilitățile în centrele comerciale, iar acestea vin la scurt timp după perioada în care chiriile pentru retaileri au fost diminuate, după ce magazinele lor au fost închise în pandemie.

„Pandemia a avut un impact foarte mare pe piața de chirii. Trei luni de zile, chiriașii care nu vindeau alimente sau medicamente au fost închiși. Centrele comerciale au fost nevoite să îi ajute pe acești chiriași și evident că a existat o renegociere a chiriilor, care s-au redus în acea perioadă. A fost un reset pentru retail, pentru că veneam după o perioadă foarte bună, anul 2020 care începuse pentru noi extraordinar de bine. Acum, avem costuri crescute pe nivel de service charge și utilități. Suntem afectați de două ori: cheltuielile proprii, o parte le suportă și proprietarul și cheltuielile care sunt transferate către chiriaș prin consumurile directe sau pe spațiile comune, ceea ce intră în service charge. Spre exemplu, în ianuarie, factura la energie electrică a fost de patru ori mai mare. Suntem încă în perioada de compensare. Chiriașii nu plătesc chiar de patru ori mai mult, dar costurile sunt crescute”, explică Crăciun.

Citeste si:
Kaufland organizează o nouă ediție Caravana Akademia Kinderland: școala mobilă de alimentație sănătoasă pentru copii ajunge în sudul țării
Kaufland organizează o nouă ediție Caravana Akademia Kinderland: școala mobilă de alimentație sănătoasă pentru copii ajunge în sudul țării

În prezent, chiriașii sunt foarte atenți la eficientizarea costurilor pe fiecare locație în parte, iar centrul comercial Veranda lasă în așteptare noile investiții, urmărind evoluția economică.

„Oamenii sunt îngrijorați, iar cei care doreau să se extindă, mai așteaptă. Antreprenorii mici sunt precauți, se uită foarte atent la costuri, pentru că țin o socoteală foarte strictă despre cum ar putea să supraviețuiască, iar businessul să funcționeze” precizează reprezentanta Veranda Mall.

Anul acesta, riscurile pentru business sunt reprezentate de costurile energiei electrice și ale gazului, de cheltuielile cu forța de muncă, de contextul pandemic și de războiul de la graniță.

„Ne gândim la niște panouri fotovoltaice ca investiție, să vedem cum putem accesa fonduri, pentru că este foarte greu să vii cu o investiție după o perioadă de doi ani de zile în care ai subvenționat industria și pe chiriașii. Este greu ca investiția să fie 100% a proprietarului, pentru că noi venim și după anul 2020 în care am făcut o extindere a centrului comercial, care a însemnat câteva milioane de euro prin care am extins etajul al doilea. Este complicat să vorbim de o nouă investiție acum, dar ne uităm foarte atent la PNRR, care sunt apelurile și programele care vor fi scoase. Anul acesta, din punctul de vedere al investițiilor, mai așteptăm, ca să vedem cum se așază lucrurile. Așteptăm să se extindă zona”, susține Crăciun.

Deschis în 2016, Veranda Mall este un centru comercial de proximitate din București, în cartierul Obor. Cu o suprafață închiriabilă de 30.000 m², pune la dispoziția consumatorilor zeci de branduri de fashion și accesorii, beauty, electronice, home and deco și nu numai.

Retail.ro /  Retail.ro /  Interviuri și Analize /  Cu trafic în creștere, Veranda Mall pregătește noi deschideri, dar amână investițiile: „Ne uităm la apelurile și programele din PNRR”