Lectură de 8 minute

21 Jul 2021 - Interviuri și Analize

Terra Apis, afacerea românească cu tradiție de 70 de ani în fabricarea produselor din mierea albinelor

Roxana Vasile

Abonează-te pe  

Societatea Terra Apis a fost înființată de Ovidiu Bădina și soția lui, Emese, în 2013, după mai mult de zece ani de cercetare a apiculturii și dezvoltare în această zonă. Însă, afacerea românească are o istorie mult mai lungă, luând naștere în 1952 când bunicul unuia dintre fondatori, Antoniu Murărescu, și-a cumpărat cinci stupi din primul salariu de angajat al CFR. Astfel, pasiunea a rămas în familie și a dus la o dezvoltare din generație în generație timp de aproximativ 70 de ani.

Terra Apis, denumită și Apiarium, tradus în sens larg din limba latină înseamnă „tărâmul albinelor”, după cum spune și Ovidiu Bădina, fondatorul societății, inginer de sistem de profesie. El se ocupă cu fluxurile de informații tehnologice și toate relaționările pe care organizația respectivă le are în exteriorul ei cu diverși furnizori, canale de promovare, canale de distribuție și tot ceea ce înseamnă partea de marketing.

„Este lucrul în care eu m-am specializat, cel mai probabil a fost un avantaj pentru că este extrem de important să ai o viziune de ansamblu a ceea ce înseamnă un anumit proiect, care sunt amenințările cu care se poate confrunta un anumit proiect, care sunt oportunitățile care merită exploatate și extrem de relevant este să reușești să definești un produs care să fie incontestabil calitativ'', explică Ovidiu Bădina pentru Retail.ro.

Obiectivul fondatorului a fost ca Terra Apis să producă un produs incontestabil calitativ, să apeleze la materii prime de calitate, iar societatea își propune să nu altereze produsele în timpul procesului de fabricație.

Marea majoritate a stuparilor sunt focusați în a genera cantități semnificative de materii prime, adică atenția lor este îndreptată spre plantele de cultură unde se generează cantități semnificative de producție. Mă refer aici la rapiță, floarea soarelui, evident salcâmul și teiul care sunt pentru noi ca români culturile de producție cele mai importante. Problema ce rezidă din această abordare este generată de faptul că de cele mai multe ori plantele tehnice sunt în vasta lor majoritate hiperchimizate, sunt modificate genetic.

Deși pot aduce un beneficiu în termeni de cantitate, de cele mai multe ori calitatea acestor produse este una îndoielnică. Doar că atunci când obiectivul tău ca apicultor este acela de a genera cantitate, nu ai cum să ocolești aceste culturi de plante. Vei altera calitatea produsului pe care îl faci și indiferent de cât de curat vei lucra acolo, nu vei avea nicio șansă să recâștigi sau să potențezi partea de calitate a unei materii prime care este recoltată dintr-o floră spontană, fără să fie alterată sau fără să fie plină de tot felul de elemente nocive'', mărturisește Bădina.

Citeste si:
tbi bank și-a extins prezența în peste 20.000 de locații ale comercianților parteneri, iar venitul operațional a crescut cu 32%
tbi bank și-a extins prezența în peste 20.000 de locații ale comercianților parteneri, iar venitul operațional a crescut cu 32%

Primul produs al Apiarium lansat pe piață a fost, bineînțeles, mierea, sub diferitele ei forme. În urmă cu zece ani, familia Bădina a parcurs literatura de specialitate, jurnalele americane și publicațiile științifice, unde au descoperit că apifitoterapia este studiată la nivel de secol XXI.

,,Apifitoterapia înseamnă fix ceea ce facem noi, luăm materiile prime din stup (miere, propolis, polen, lăptișor de matcă) pe care le mixăm împreună cu fructe, semințe și plante cu valențe de terapie, pe care le promovăm intens prin intermediul medicilor colaboratori. Ca atare, foarte multe articole ce fac referire la beneficiile apiculturii pot fi generate cu administrarea produselor stupului și după ce am ajuns să parcurgem ani de zile și mii dintre aceste articole publicate, nu poate să spună nimeni că apifitoterapia nu este un domeniu care nu are relevanță. Sunt atât de multe terțe surse care oferă și care consfințesc aceste beneficii ale apifitoterapiei, pe care le folosim și noi, încât lucrurile ar trebui să fie luate mai în serios'', menționează fondatorul Terra Apis.

Stupărit regional

Apiarium a avut, la început, în jur de 50 - 75 de stupi, însă, în decursul anilor, numărul stupilor a variat în funcție de sezonul apicol. În prezent, pentru produsele societății este folosită mierea din peste 300 de stupi. Stupinele sunt localizate în zona de munte și deal, în special unde agricultura nu este atât de intensivă și industrializată. În prezent, Terra Apis este îngrijită de două persoane.

Afacerea funcționează pe varianta stupăritului regional, însă probleme apar în ceea ce privește fereastra de cules și condițiile de temperatură.

„Noi mergem pe varianta de stupărit regional și am încercat să ne îndreptăm către flora noastră spontană și să recoltăm nectarul, polenul și toate beneficiile care ne sunt oferite de toate plantele care cresc în mod natural pe pământul nostru. Din punctul ăsta de vedere, odată ce am localizat stupinele noastre departe de agricultura industrializată am câștigat în termeni de calitate a produsului foarte foarte mult.

Problema cu care ne confruntăm noi este fereastra de cules, fiind într-o zonă de deal și munte, frigul pleacă târziu și vine devreme, ceea ce înseamnă că fereastra pe care noi o avem pentru producție este extrem de scăzută. Acest lucru se reflectă într-o productivitate extrem de slabă pe care noi o avem, dar nu există o scurtătură la care să apelezi aici și nu putem avea beneficiile din ambele luni, adică producție și să avem o calitate indiscutabilă. Este o variantă pe care poate a găsit-o cineva, dar noi după 70 de ani de apicultură nu am fost în stare să beneficiem de ambele beneficii'', spune Ovidiu Bădina.

Terra Apis a fost construită din banii proprii. Bădina a alocat 500.000 de euro pentru fondarea afacerii, suma fiind investită în familia de albine, achiziția stupilor, construirea facilităților de procesare, partea de profesionalizare și dezvoltarea rețelei de colaboratori. În 2020, societatea a încheiat anul financiar cu o cifră de afaceri de peste un milion de lei.

„Dacă mă uit retrospectiv, organizația a crescut mult, noi investim în marketing, astfel încât să dezvoltăm un produs incontestabil calitativ și către a ne face ceva mai cunoscuți decât suntem în momentul de față. Am dezvoltat o soluție de care suntem foarte mândri, ne vom îndrepta spre a fi ceva mai cunoscuți decât suntem în momentul de față. Până acum, vasta majoritate a clienților a ajuns să ne cunoască din recomandări, însă nu este suficient încât să fie liniștea financiară de care avem nevoie'', adaugă antreprenorul.

Fondatorii brandului s-au îndreptat spre produse pentru susținerea sistemului imunitar, pentru digestie, tranzit intestinal, hepatoprotecție și cardioprotecție. Cele mai cumpărate produse sunt, de altfel, cele pentru tratarea infecțiilor și susținerea sistemului imunitar.

Apiarium face 300-400 de expedieri lunar

Apiarium face lunar 300-400 de expedieri, iar valoarea unei comenzi variază între 200 și 250 de lei. Produsele pot fi găsite în magazinele naturiste de la nivel național, în farmaciile Polisano, dar și pe site-ul terraapis.ro.

„Suntem prezenți în Arcadia la Iași, avem discuții și pentru a lista produsele în farmaciile Medlife. În plus, noi expediem de luni până joi și expediem în dimineața zilei imediat următoare, nu expediem vinerea pentru că nu ne dorim ca produsele să rămână în depozitele livratorilor peste weekend. Astfel, noi nu putem controla condițiile de stocare și vrem să ne rezumăm la livrarea de luni până joi'', mai spune Ovidiu Bădina.

Adevărata provocare a unui apicultor este să descopere zonele cu floră spontană, să se abțină de la activități industriale, să nu folosească culturile de albină în zonele modificate genetic și să evite procesele care sporesc productivitatea și nu calitatea produselor.

Ulterior, dacă materia primă este așa bună ar fi bine să fie păstrată la lumină, în recipiente de plastic, să nu fie amestecate cu tot felul de alte substanțe, de a nu folosi tehnologia, care funcționează ca o problematică majoră”, completează fondatorul.

În ceea ce privește planurile de extindere, Apiarium nu cumpără materia primă și încearcă să fie autosuficientă cu ceea ce produce deja, însă, fondatorul menționează că are în vedere dezvoltarea de noi locații pentru stupine. În plus, societatea vrea să dezvolte și zona produselor cosmetice, primul produs în acest sens fiind o mască pentru față și corp.

„Ne dorim să diversificăm gama de produse, atât în spectrul de terapie, cât și în spectrul de prevenție, pentru categorii de pacienți și clienți care ne solicită. Nu este exclus să ne îndreptăm atenția și către zona de cosmetice, având în vedere că în momentul de față avem o mască pentru față și corp”, mai spune fondatorul.

Retail.ro /  Retail.ro /  Interviuri și Analize /  Terra Apis, afacerea românească cu tradiție de 70 de ani în fabricarea produselor din mierea albinelor