Lectură de 6 minute

04 Feb 2021 - Interviuri și Analize

Retailul modern a crescut cu 15% în 2020. S-au deschis peste 300 de magazine, iar prețurile și promoțiile s-au majorat

Andra Imbrea

În pofida pandemiei ce a determinat o evoluție atipică în retail, cu trafic redus în magazine și cu vânzări ce au migrat parțial către canalul de eCommerce, comerțul modern a reinventat proximitatea și a atras o parte din vânzările din zona food service și HoReCa, astfel a depășit în dinamică vânzările din 2019 cu 15%, arată datele RetailZoom.

Deși românii nu au mai făcut cumpărături cu aceeași relaxare ori același impuls specific anilor anterior pandemiei, 2020 a reușit să parcurgă câteva etape dificile în menținerea vânzărilor din retail pe plus și chiar ceva mai sus față de nivelul anului 2019, potrivit studiului Jurnal de Vânzări în pandemie.

"2020 a fost un mare front al încercărilor, nu doar în ceea ce privește lupta cu emoțiile apărute în pandemie (singurătate, izolare, teama pentru sănătate, pentru cei dragi, siguranța locului de muncă), ci și în retail, unde presiunea asupra coșului de cumpărături a fost uriașă, generată de multiple variabile: stocuri fluctuante, prețuri crescute, trafic limitat, lanțuri logistice îngreunate, promoții prea multe sau prea puține etc. În același timp, pandemia a accelerat și consolidat soluții de creștere și de menținere a calității produselor, acces la plata self checkout și de vânzare online ori de facilitare a comenzilor (online)", spun reprezentanții RetailZoom.

Pe de altă parte, închiderea restaurantelor și deschiderea a 356 de magazine alimentare în 2020 au ajutat cu plus de valoare la această creștere, în timp ce în termeni comparabili cu numărul de magazine din 2019 magazine creșterea anuală a fost de 8%. București + Ilfov rămân zonele ce contribuie cel mai mult la creșterea vânzărilor în total FMCG (31%), urmate de Constanța, Timiș, Cluj, Iași, Prahova,Dâmbovița,Brașov, Suceava.

Supermarketul, formatul câștigător

Supermarketurile au câștigat an de an câte un punct procentual în dinamică față de celelalte formate de magazine (16,5%) în ultimii 3 ani, urmate îndeaproape de formatul convenience (14,5%). Magazinele de format mare, precum hipermarketurile și cash&carry au înregistrat o creștere de 11,4% în 2020 pandemic.  

Citeste si:
Planurile Lăptăriei cu Caimac pentru 2022: deschiderea stației de spălare a sticlelor, fabrica de unturi și brânzeturi și export în Germania

Dinamica FMCG a fost de +15% față de 2019. Față de anul anterior, sectorul de îngrijire a casei înregistrează un salt în toate formatele de magazine și menține rate de creștere >10%. Cu excepția produselor de îngrijire personală, ce au menținut per total nivelul de creștere înregistrat anii trecuți  (+10,8% în 2020) produsele alimentare și cele de îngrijire a casei au atins cea mai mare creștere în 2020 față de anii anteriori, cu 14,7%, respectiv 16,6% față de 2019.

Pe lângă categoria de dezinfectanți ce crește cu mai mult de 10 poziții în clasamentul vânzărilor în valoare se detașează și băuturile alcoolice și mâncarea pentru animale.

Produsele de casă, bestsellers în 2020

Dintre alimentele aflate în top, doar carnea și băuturile răcoritoare nu depășesc dinamica înregistrată cu un an înainte (2019 vs 2018), urmate de iaurt și biscuiți care de asemenea au suferit (aceste ultime categorii în descreștere sunt probabil și o rezultantă a reducerii substanțiale a ocaziilor de consum “on the go”), arată reprezentanții RetailZoom.

În 2020 creștere de peste 45% au înregistrat produse precum alcool rafinat, creveți, drojdie proaspătă și uscată, fructe congelate și cremă dulce de întins pe pâine. 

Citeste si:
ESSA Group: Se adâncește criza de personal pentru retailerii alimentari. Forța de muncă din Sri Lanka, soluția ideală

Sectorul de îngrijire personală a fost cel mai mult afectat. Săpunul a înregistrat creșteri de până la 44%, apă de gură 27%, scutecele pentru adulți 18%. Creșteri explozive s-au înregistrat la pe segmentul dezinfectanților de mâini (+896%), șervețelelor umede (+161%), spirtului (+170%), după cum era de așteptat în anul pandemiei.

Recuperarea vânzărilor pe sectorul de îngrijire personală va fi de lungă durată și va include re-educarea consumatorului și crearea unor obiceiuri noi privind rutina de îngrijire, deoarece cel mai afectate sunt produsele de îngrijire facială și înfrumusețare (machiaj, creme, ojă, bărbierit).

Produsele de îngrijire a casei vor continua să urce în topul vânzărilor, frecvența și ocaziile lor de utilizare multiplicându-se în 2021. Detergenții de mobilă și pentru covoare sunt singurii care sunt la coada clasamentului, în rest toate categoriile depășesc așteptările în vânzări.

Creșterile de preț in 2020 au fost în general de 6,7%. Prețurile la alimente au crescut cu 7,2%, produsele pentru casă s-au scumpit cu 5,7%, în timp ce produsele de îngrijire personală au avut prețuri mai mici 0,7%. 

Mărcile private scad, promoțiile cresc 

Mărcile proprii ale retailerilor și-au menținut cota de piață atinsă în anii anteriori, dar sunt deja pe un ușor trend de descreștere. Pe segmentul de alimente, mărcile private au ajuns la o cotă de piață de 17,3% în 2020, în scădere cu 0,6%, în timp ce mărcile private pe produse de casă și de îngrijire personală au ajuns la o pondere de 13,7%, în scădere cu 0,1% față de 2019. Dintre mărcile propii care totuși cresc, se evidențiază brânza, carnea, prăjiturile și untul, în timp ce dintre categoriile nealimentare, se detașează prosoapele de hârtie, înălbitoriiși gelul de duș.

Pe de altă parte, cu toate dificultățile de cumpărare întâmpinate pe parcursul anului, promoțiile si-au recâștigat poziția atinsă în 2018, de 25%, după ce în 2019 ajunseseră la 23,2%, iar în 2020 la 24,4%, chiar dacă în lunile martie-aprilie, apoi octombrie noiembrie ponderea lor a fost redusă substanțial din motive evidente cauzate de pandemie.

Majoritatea categoriilor monitorizate au înregistrat vânzări determinate de acțiuni promoționale în pondere de cel puțin 10%. Între categoriile cu ponderi mici ale vânzărilor promoționale se află pâinea, pesmetul/crutoanele, ceaiul pentru bebeluși, laptele condensat ori cremele non-cioco de întins pe pâine, lavetele pentru șters praful, păturicile absorbante sau dizolvantul pentru unghii.

Datele RetailZoom se referă la evoluția vânzărilor valorice (lei) din 2020 - perioada 30.12.2019-03.01.2021 versus aceeași perioadă a anului 2019 (31.12.2018-29.12.2019). Informațiile se referă la indexul de date scanate al RetailZoom compus din peste 3.200 de maagzine din comerșul modern internațional, iar total FMCG acoperit se referă la 194 de categorii: produse alimentare, de îngrijire personală și a casei, tutun.

Retail.ro /  Interviuri și Analize /  Retailul modern a crescut cu 15% în 2020. S-au deschis peste 300 de magazine, iar prețurile și promoțiile s-au majorat