Lectură de 4 minute

10 Oct 2023 - Interviuri și Analize

Răzvan Idicel: Nu-i sfătuiesc pe tineri să devină antreprenori 

Mădălina Dinu

Abonează-te pe  

Stând de vorbă cu Răzvan Rusu, fondatorul brandului Răzvan Idicel, la zece ani de când a înființat oficial afacerea cu dulcețuri și zacuscă, am înțeles ce se petrece dincolo de așa-zisa expresie „urmează-ți pasiunea și nu vei simți că muncești o zi din viața ta”. În realitate, în spatele unui astfel de vis, de a fi propriul șef și „de a lăsa ceva în urmă copiilor”, se află mult efort și multe sacrificii. Iată ce a povestit antreprenorul într-un interviu acordat pentru retail.ro.  

Sursa foto: Razvan Idicel

Răzvan Rusu a început afacerea cu dulcețuri la 23 de ani, în 2012, după ce a terminat Facultatea Babeș-Bolyai din Cluj, specializarea Economie Agroalimentară, când era în căutarea unui job. Astfel, a lăsat orașul pentru sat, iar acum afirmă că, pentru el Idicel Pădure „înseamnă inspirație, liniște și o ordine spirituală pe care nu le-am găsit nicăieri altundeva”.

Prima investiție a fost din banii strânși de la ziua mea, în jur de 800 de lei, iar alți 500 de lei i-am obținut din vânzarea unui telefon performant pe care îl aveam atunci. Cu banii aceștia am început eu, ajutat de doamna Veronica. Am făcut rost de borcane, cu o parte din bani am cumpărat cireșele, apoi am început să merg pe la târguri să vând produsele. Prima dată nici nu ne-a ieșit dulceața, nu se închegase suficient. Abia din a doua încercare am reușit”, își amintește Răzvan.

În prezent, doamna Veronica se află la conducerea fabricii, având alte opt femei în subordine, iar echipa s-a mărit, în total, cu 15 oameni, dintre care 10 se ocupă de producție.

Mai mult decât atât, în privința borcanelor, fructelor și legumelor necesare pentru produsele sale, antreprenorul colaborează și acum cu aceiași furnizori.

Inflația, investiții și creșterea prețurilor

În 2021, Răzvan Rusu anunța o investiție de 800.000 de euro, bani obținuți printr-un credit de investiții, în extinderea capacităților de producție și mărirea echipei. Însă inflația și războiul din vecinătate a împiedicat evoluția proiectului, fiind amânat pentru anul următor. În acest context, antreprenorul a fost nevoit să mărească și prețurile cu 10-15%, în funcție de sortiment.

Pe de altă parte, nici planurile de extindere nu au ieșit precum plănuia, întrucât investiția în noua unitate de producție s-a ridicat la 1,2 milioane de euro.

Cel mai greu an de business pentru noi a fost 2022, inflația ne-a rupt, ne-a îndoit pur și simplu. Atunci am simțit o greutate foarte mare. Efectiv n-am putut majora prețurile decât după vreo cinci luni, după ce ne-am dat seama că suntem suntem într-o mare problemă. În funcție de sortiment, cumva, le-am aliniat pe toate (n.r. produsele) la același preț, chiar dacă la unele câștig, iar la altele pierd”, a declarat Răzvan Rusu.

Citeste si:
Rottaprint a investit peste 60 de milioane de euro și a tipărit peste 700 de milioane de metri liniari în ultimele trei decenii
Rottaprint a investit peste 60 de milioane de euro și a tipărit peste 700 de milioane de metri liniari în ultimele trei decenii

Tot în contextul investiției în noua unitate de producție, antreprenorul a specificat că nu intenționează să-și industrializeze afacerea, dorind să rămână fidel modului tradițional de preparare a dulcețurilor și a zacuscăi, în ceaun, la foc de lemne.

Antreprenoriatul, o soluție pentru tineri?

Întrebat ce i-ar sfătui pe tinerii care își doresc să-și deschidă o afacere, Răzvan Rusu a spus că nu-i sfătuiește să devină antreprenori.

„E un drum greu, în primii cinci ani nu am avut viață, am muncit încontinuu, iar rezultatele s-au văzut mult mai târziu. Cu toate acestea nu am absolut niciun regret, aș alege același drum dacă ar trebui să dau timpul înapoi. Am avut și am mult noroc cu o familie care mă iubește și care m-a sprijinit”, a conchis antreprenorul.

Printre cele mai vândute produse marca Răzvan Idicel se numără Zacusca, Salata de vinete, Crema de alune, dar și dulceața de cireșe negre.

Produsele marca Răzvan Idicel sunt comercializate în aproape toată țara. Din primul an, au fost comercializate de Mega Image sub marca proprie „Gusturi Românești”. Între timp, s-au alăturat și alți retaileri mari, precum Carrefour și Kaufland, dar și retaileri mai mici, precum OTOTO sau alte magazine de proximitate.

Retail.ro /  Retail.ro /  Interviuri și Analize /  Răzvan Idicel: Nu-i sfătuiesc pe tineri să devină antreprenori