Lectură de 6 minute

29 Dec 2022 - Interviuri și Analize

Povestea OTOTO, magazinele sustenabile, de cartier, care nu vor să promoveze Black Friday

Cristina Marin

Abonează-te pe  

Sustenabilitatea este un concept din ce în ce mai întânit și adoptat, mai ales în industria de retail. Fabricarea și ambalarea produselor, de la alimente la textile, implică o cantitate încă destul de mare de plastic. Aici intervine OTOTO, un business care promovează sustenabilitatea și mai puțin campaniile masive de reduceri, cum ar fi Black Friday, care incită la un consum mai mare. 

Sursa foto: OTOTO

”OTOTO este reprezentarea viselor unui grup de prieteni, deveniți parteneri de afaceri (Mihai Simiuc, antreprenorul care a construit FRUFRU și Urban Monkey, Radu Stanciu, Ana Tănasă, Mihaela Simiuc și Raluca Simiuc). Ne-am propus să (re)aducem în peisajul bucureștean magazinul general de cartier, potrivit pentru a-ți face cumpărăturile săptămânale, și, totodată, un spațiu unde oamenii din comunitate se pot întâlni, fie plănuit, fie întâmplător – așa cum era mai de mult în comunitățile locale, doar că acum comunitatea e una de valori și stil de viață - sustenabil, conștient, sănătos, activ, urban cool”, a declarat Raluca Simiuc, Cofondator, Brand & Communication la OTOTO, într-un interviu Retail.ro.

Inspirat din cultura japoneză, OTOTO nu reprezintă un magazin mixt ca oricare altul. În unitățile deschise, cei cinci antreprenori de mai sus s-au gândit să îmbine experiența cumpărăturilor cu atmosfera relaxantă dintr-o cafenea.

”Experiența este elementul central în magazinele noastre, pornind de la cafeaua de specialitate și continuând cu designul magazinului unde fiecare produs poate fi observat și testat îndeaproape. Un alt element important este reprezentat de lavoarele din fiecare locație, unde clienții pot să testeze produsele de îngrijire, ca într-un magazin specializat de cosmetice, și care, în același timp, face referire la „fontanella”, piața centrală din orașele italiene, ce recreează ideea de spațiu public unde comunitatea se simte ca acasă”, a explicat Simiuc.

Un magazin fără Black Friday și reduceri

OTOTO este printre puține branduri care nu s-au aliniat trendului intitulat Black Friday. Magazinele nu lansează campanii mari de reduceri și nici nu așteaptă luna noiembrie pentru a fi luate cu asalt de românii nerăbdători.

”Construirea universului OTOTO nu este lipsită de provocări. Îndrăznim să ne imaginăm o experiență “slow forward”, în care nu intrăm în jocuri de reduceri dramatice sau Black Friday - într-o eră dominată de viteză și de mediul online, OTOTO și-a propus să își transpună comunitatea într-o atmosferă care ne îndeamnă întocmai să ne luăm un răgaz pentru descoperirea unor branduri și produse noi, alături bucuria savurării unei cafele bune”, a adăugat Simiuc.

Ce branduri găsim la OTOTO

În prezent, la OTOTO sunt peste 300 de branduri europene independente, dintre care peste 100 sunt românești.

Acestea sunt din categorii precum:

Citeste si:
Analiză REI: Companiile și autoritățile publice au la dispoziție 5 miliarde de euro, fonduri nerambursabile. Ce proiecte pot fi implementate?
Analiză REI: Companiile și autoritățile publice au la dispoziție 5 miliarde de euro, fonduri nerambursabile. Ce proiecte pot fi implementate?
  • produse alimentare și băuturi,
  • produse de îngrijire personală și pentru casă,
  • accesorii,
  • articole de modă produse de branduri sustenabile, care se regăsesc la OTOTO Victoriei.

”Dintre brandurile pe care le aducem direct pe piața din România menționăm: Charitea și Lemonaid din Germania, Fountain of Youth - coconut water din Berlin, ceaiurile Teapigs și Paper and tea din Marea Britanie, condimentele Mill and mortar, din Marea Britanie, dulciurile COCO și H!P din Marea Britanie, apa aromatizată Dash din Australia, YaYa kombutcha din Olanda, brandul de îngrijire personală și cosmetice Vielo din Austria, Solidu din Lituania, dar și brandul de cosmetice destinat mamelor, Mama matters, din Austria”, a enumerat Simiuc.

Totodată, OTOTO este singurul loc din România unde regăsim gențile și rucsacurile FREITAG, realizate din prelate de camion folosite și materiale textile complet compostabile.

Sustenabilitatea la OTOTO

Și pentru că tocmai ce am menționat de genți realizate din materiale reciclate, am întrebat-o pe Simiuc și cum interpretează OTOTO conceptul de sustenabilitate.

”Prin inițiativele organizate în cadrul magazinelor noastre sau de comunitatea noastră, ne propunem să contribuim la o conștientizare mai mare a importanței acțiunilor noastre zilnice și a produselor pe care le consumăm: de exemplu, întâlnirile săptămânale ale bicicliștilor devenite o mișcare a comunității - Bucharest Night Ride, participarea la Romanian Design Week cu un manifesto invitație la un stil de viață mai sustenabil printr-o serie de expoziții, pop-up-uri și workshopuri”, a povestit aceasta.

Haine sustenabile la OTOTO

Hainele sustenabile nu se referă doar la articolele de îmbrăcăminte, propriu-zise, ci la întregul proces în care hainele și materiile de bază sunt produse, dar și durata de viață, modul cum sunt utilizate și eliminate de pe piață.

”Hainele produse de branduri sustenabile au ca scop reducerea amprentei mari de carbon pe care, din păcate, industria de fast-fashion a creat-o, prin impactul asupra mediului (poluarea aerului, poluarea apei și schimbările climatice)”, a mai spus Simiuc.

Sunt foarte multe aspecte care pot fi avute în vedere când vrem să alegem îmbrăcăminte sustenabilă - de la utilizarea materialelor și țesăturilor derivate din resurse ecologice, cum ar fi culturile de fibre cultivate în mod sustenabil sau materialele reciclate, dar și la modul în care piesele vestimentare sunt produse, propriu-zis, care trebuie să fie într-un mod etic și moral, cum se distribuie venitul din prețul final, ce durata de viață au produsele etc.

”Tot la categoria haine sustenabile putem include și hainele second-hand și reciclarea acestora, dar și procesul de upcycling (transformarea și reutilizarea anumitor articole de îmbrăcăminte în moduri creative). Magazinul OTOTO situat pe Calea Victoriei are un etaj întreg ce găzduiește articole de modă și accesorii realizate din materiale sustenabile, atât locale, cât și internaționale, cum ar fi FREITAG, Patagonia, VEJA, Armed Angels, MUD Jeans, și multe altele”, a completat aceasta.

De asemenea, ca să ne dăm seama că purtăm haine sustenabile, în primul rând, ne uităm pe etichetă, la ingredientele folosite, care trebuie să fie materiale reciclabile și biodegradabile (cum ar fi inul, cânepa, Tencelul, mătasea sau bumbacul organic).

În plus, hainele sustenabile folosesc alternative sustenabile la piele, ideal resturi din industria agricolă, spre exemplu „piele” din măr folosită de compania olandeză OMyBag.

În prezent, în România, sunt trei magazine OTOTO: cel din Piața Amzei, cel din Calea Victoriei și cel de pe Calea Dorobanților. Antreprenorii vor să își ducă businessul și alte orașe cheie din România, precum Timișoara și Cluj-Napoca, dar și Iași, Sibiu, Oradea și Brașov. În plus, în curând, va fi lansat și magazinul OTOTO online. Nu în ultimtul rând, OTOTO vrea să se extindă și în străinătate, în țări precum Austria sau Germania, iar în primăvara anului viitor va avea inclusiv un Pop-up Store în Viena.

Retail.ro /  Retail.ro /  Interviuri și Analize /  Povestea OTOTO, magazinele sustenabile, de cartier, care nu vor să promoveze Black Friday