Lectură de 3 minute

19 Jun 2020 - Interviuri și Analize

Poveste de business cu iz de cafea: cum i-a mutat pandemia afacerea din HoReCa către retail și online

Andra Imbrea

Abonează-te pe  

Ultimele luni au adus schimbări semnificative în viața de zi cu zi, dar și în business. Pandemia de coronavirus a afectat grav multe afaceri, care au fost nevoite să-și tragă obloanele și să-și trimită oamenii acasă. Altele s-au readaptat și au căutat soluții și canale de vânzare adiționale. Este și cazul unui distribuitor de cafea italiană, cu mare parte din clienți provenind din HoReCa, care s-a reorientat către retail și comerț online, după ce vânzările i-au scăzut cu 95%.

Premium Cafe este doar una dintre zecile de afaceri afectate de pandemia care a închis magazinele, centrele comerciale și restaurantele. Am văzut astfel lansate peste noapte magazine online, producători care au intrat în marketplace-uri și aplicații de livrări la domiciliu doar pentru a putea rămâne pe linia de supraviețuire.

Am povestit cu Gabriel Teiș-Francesco care deține Premium Cafe, o companie care importă de trei ani brandul italian de cafea Barbera, despre impactul pandemiei asupra unui business care se adresa preponderent industriei HoReCa.

Impactul pandemiei de coronavirus

În cei trei ani de când a adus pe piața locală brandul Barbera Caffe, distribuitorul ajunsese la aproximativ 100 de clienți, cea mai mare parte fiind din industria HoReCa. Premium Cafe livra și pe segmentul office, în special către companii din industriile pharma, IT și automotive.

“Având în vedere că cea mai mare parte a cifrei de afaceri venea din segmentul HoReCa, unde majoritatea afacerilor au fost închise, pe noi și pe clienții noștri ne-a afectat enorm tot contextul cu pandemia, înregistrând o scădere în vânzări de aproape 95%”, spune Gabriel Teiș.

După acest ”duș cu apă rece”, compania s-a mobilizat și s-a reorientat către segmentele de piață unde se aflau și consumatorii finali, respectiv retail și mediul online.

“Ne-am înregistrat pe platforme online ca eMAG sau cel.ro, am oferit pachete promoționale pe propriul nostru magazin online și am început să prospectăm posibilitatea de a fi prezenți în rețelele de retail”, spune managerul companiei.

În prezent sunt în discuții cu Mega Image pentru concept stores și Carrefour Băneasa pentru a duce la raft cafeaua Barbera.

Citeste si:
Sondaj: Cheltuielile de logistică și transport rămân cele mai mari provocări pentru magazinele online românești care vând produse în străinătate
Sondaj: Cheltuielile de logistică și transport rămân cele mai mari provocări pentru magazinele online românești care vând produse în străinătate

“Dacă planurile inițiale țineau de extinderea în domeniul HoReCa, acum focusul va fi mai mult pe stabilizarea businessului în HoReCa în condițiile actuale, pe creșterea investițiilor pe online și, de asemenea, pe accesarea unor noi segmente de piață, din retail”, spune managerul.

Redeschiderea teraselor, o gură de oxigen

Vânzările produselor Barbera Cafe pe piața locală au crescut treptat în cei trei ani, iar în 2019 au ajuns la 600.000 de lei. Într-un an “normal” distribuitorul înregistra fluctuații în anumite perioade - de exemplu în lunile ianuarie, iulie și august când vânzările pe zona de office scad sau creșteri pentru lunile septembrie, octombrie și noiembrie.

2020 este un an atipic însă, iar dacă la începutul anului distribuitorul își stabilise o creștere de 30%, în contextul pandemiei este imposibilă de atins. Însă, spre deosebire de retailerii non-alimentari, care estimează că vor termina anul cu pierderi, distribuitorul de cafea este mai optimist.

“Redeschiderea teraselor reprezintă o gură de oxigen care ne dă speranța că va fi bine din nou pentru noi toți; ne ajută să rămânem pe linia de plutire, dar nu să continuăm dezvoltarea planificată înainte de pandemie”, spune Gabriel Teiș.

Redeschiderea restaurantelor ar ajuta afacerea să revină la un procent normal de livrări: “Dacă lucrurile reintră în normal în perioada imediat următoare, sperăm că până la finalul anului să recuperăm măcar un 15% din creșterea propusă pentru 2020”, spune Teiș.

Piața de cafea din România este într-o continuă dezvoltare, deschisă tuturor furnizorilor, mai spune distribuitorul. Direcția este una pozitivă și ușor, ușor românii se îndreaptă și către modelul de consumator european cu multă vechime în consumul de cafea premium și 100% Arabica. În cadrul Premium Cafe, cele mai bine vândute produse sunt Barbera Clean Cup Blend – 100% ECO Arabica, urmată de Barbera Hesperia – 60% Arabica + 40% Robusta, însă vânzări foarte bune bifează și variantele de capsule.

Retail.ro /  Retail.ro /  Interviuri și Analize /  Poveste de business cu iz de cafea: cum i-a mutat pandemia afacerea din HoReCa către retail și online