Lectură de 8 minute

05 Jul 2022 - Interviuri și Analize

Olivier van Houtte, CEO Cargus: Lockerele vor reprezenta o inovație pe piața de curierat

Otilia Caloian

Abonează-te pe  

Olivier Van Houtte, CEO-ul companiei de curierat Cargus, dezvăluie că are un buget de investiții, pentru următorii ani doi ani și jumătate, de peste 55 de milioane de euro. Dezvoltarea rețelei de lockere este una dintre direcțiile strategice ale Cargus în România.

Ce cifră de afaceri și ce profit a înregistrat Cargus în 2021? Dar în 2020? Care sunt motivele obținerii acestui rezultat din 2021?

Cargus a înregistrat în 2021 o cifră de afaceri de 450 de milioane de lei și un nivel constant al volumelor livrate, menținând același trend ca în anul precedent. Față de 2020, compania a înregistrat o ușoară scădere a veniturilor. Cu toate acestea, Cargus a continuat să investească și o va face într-un ritm susținut. În ultimii doi ani, am alocat aproximativ 20 de milioane de euro în infrastructura operațională, în soluții tehnologice pentru destinatarii finali, în servicii de livrare accesibile și rapide.

Compania s-a concentrat, de asemenea, pe extinderea rețelei SHIP & GO și a soluțiilor digitale integrate pentru business-urile din e-Commerce. Mai mult, anul trecut, Cargus a deschis nouă depozite logistice noi, situate în zone geografice strategice, dotate cu linii de lucru moderne, capabile să dubleze sau chiar să tripleze capacitatea de sortare a coletelor, ceea ce a reprezentat o investiție de 8,5 milioane de euro.

Marja profitului operațional a rămas constantă, la fel că în anul precedent, dovedind capacitatea companiei de a avea un control bun asupra costurilor de exploatare într-un mediu economic destul de instabil.

Cât de tare a afectat pandemia afacerile Cargus și planurile de creștere? Au crescut afacerile, având în vedere că din ce în ce mai mulți oameni comandă online?

Ultimii doi ani au fost plini de provocări. Am trecut prin pandemie, care a avut un impact important asupra noastră, personal, social și economic și, când credeam că o vom depăși, ne-am îndreptat atenția către acest eveniment fără precedent, războiul din Ucraina, care a avut un efect macroeconomic major. Pe de altă parte, am devenit mai rezilienți, ne-am păstrat angajații în siguranță, am devenit mai puternici ca echipă, am inovat și am lansat noi soluții pentru achiziții.

Însă, contextul pandemic a însemnat o creștere a comerțului electronic și implicit a volumelor livrate de Cargus. Având în vedere dinamica pieței și a comportamentului de consum, completate de investițiile din ultimii ani, estimăm că volumele livrate național și internațional vor crește anul acesta cu 20%.

Ce schimbări ale consumatorilor ați remarcat din 2020 până în prezent?

În ultimii 10 ani, piața locală de curierat a crescut de cinci ori, ajungând la peste un miliard de euro, iar premisele de creștere pentru perioada următoare sunt pozitive. Această evoluție este strâns legată de întreaga economie, de evoluția comerțului electronic și de modificările din comportamentul consumatorilor.

De altfel, în ultimii doi ani românii au cumpărat mai mult, cu precădere din magazinele online. Analizele ANCOM arată că întregul context pandemic a determinat consumatorii să apeleze masiv la comerțul electronic. Volumele livrate de Cargus au fost în medie cu 20% mai mari, dar am înregistrat și luni cu vârfuri semnificative - de exemplu, în decembrie a anului trecut, Cargus a gestionat peste 3,6 milioane de colete.

Observăm o schimbare și în comportamentul consumatorilor. Conform unui studiu e-Commerce Europe, 41% dintre consumatori sunt mai dispuși să cumpere online dacă își pot alege metoda de livrare preferată și 67% dintre aceștia se îndreaptă către e-Commerce atunci când livrarea nu implică nici un cost pentru ei. Mai mult, din datele GPeC E-Commerce România 2021 reiese că anul trecut, 69,8% din totalul tranzacțiilor au fost făcute de pe mobil, în creștere de la 65,6% față de 2020. Pe scurt, consumatorul este digital și își dorește să aibă libertatea de a alege soluții de livrare rapide, eficiente, ușor de utilizat și cu multe opțiuni.

Ce cotă de piață are Cargus în România pe piața de curierat? În 2024 la ce cotă estimați să ajungeți?

Investițiile de până acum vor genera o creștere importantă pentru business-ul și cota de piață Cargus, dar, foarte important, ne vor consolida poziția de lider în inovații pe piață de curierat din România. Ne propunem să fim un partener de încredere pentru afacerile din comerțul electronic și să oferim clienților opțiuni moderne, de la metode de plată și până la soluții de livrare ușor de folosit, în proximitate și eficiente.

Cu ce retaileri mari, importanți ați semnat contracte de colaborare în 2022?

Suntem partenerii unora dintre cei mai mari jucători din retail, acoperind o gamă mare de produse livrate, precum IT & C, electrocasnice, fashion, cărți, sănătate și îngrijire personală.

Care este cea mai ocupată perioadă din an pentru o firmă de curierat?

Perioadele cu cea mai mare încărcare pentru noi sunt și cele cu cele mai mari vârfuri de comenzi din comerțul electronic. Mă refer aici la Black Friday, dar și la toată luna decembrie, perioada de dinainte de sărbătorile de Paște sau începutul verii.

Cum stați cu forța de muncă? Câți angajați are Cargus?

Compania numără aproximativ 5.000 de angajați și colaboratori, dintre care peste 2.000 sunt curieri.

Ce cifră de afaceri și ce profit estimați pentru 2022? Pe ce vă bazați când faceți aceste estimări?

Estimăm că vom închide anul 2022 cu o creștere de 13% a veniturilor și de 20% a volumelor livrate la nivel național și internațional, față de anul precedent. Investițiile de până acum, extinderea opțiunilor de livrare, segmentul B2C, parteneriatele cu piețele internaționale și captarea creșterii comerțului electronic sunt factori de dezvoltare pentru noi. Acestea sunt completate de rețeaua de lockere pe care urmează să o lansăm în toamnă, punctele SHIP & GO, soluțiile e-fulfillment, abonamentele dedicate companiilor antreprenoriale și aplicațiile moderne.

Cum vedeți piața de curierat din România comparativ cu celelalte din regiune? Mai este loc de jucători mari pe piață?

Industria de curierat din România este una matură, dinamică și cu un potențial de creștere semnificativ. Pentru că este un segment de business extrem de interconectat cu celelalte sectoare, creșterea și dezvoltarea curieratului este strâns legată de bunăstarea întregului lanț economic. În ultimii 10 ani, a crescut de cinci ori, ajungând în prezent la peste un miliard de euro. De asemenea, ultimii doi ani au adus un plus pentru piața de curierat - românii au cumpărat mai mult, mai ales din online, iar acest lucru a însemnat un plus de 20%, respectiv 15% pentru industria de curierat. Credem că tendința de creștere se va păstra și în următorii ani.

Următorul pas îl reprezintă consolidarea prin diversificarea soluțiilor de livrare și inovații. Mai mult decât oricând, piața de curierat este un generator de inovații, cu impact în mai multe sectoare de business și în viața consumatorilor, iar acestea nu sunt doar digitale, ci ar trebui să adreseze întregul ecosistem. Doar câteva exemple din portofoliul de inovații Cargus: aplicația Cargus Mobile, care a urcat rapid în topul celor mai utilizate aplicații din România, opțiunile pay by link și PIN on Glass – plata contactless la livrare, un nou tip de abonament pentru companiile antreprenoriale care are preț fix pentru o perioadă de până la 24 de luni, taxă zero pe combustibil și scut anti inflație. La acestea se adaugă rețeaua de lockere Cargus, dar și multe altele.

Ce sumă aveți alocată pentru investiții în 2022? Dar pentru 2023?

Bugetul total de investiții pentru următorii 2,5 ani este de peste 55 de milioane de euro. În 2022 vom continuă direcțiile din ultimii doi ani, dar vom adăuga unele noi.

În perioada 2020-2022 ne-am concentrat eforturile pe optimizarea logistică și aducerea rețelei la standarde înalte de excelență în livrare – am deschis 9 depozite logistice noi, situate în zone geografice strategice, dotate cu linii de lucru moderne, capabile să dubleze sau chiar să tripleze capacitatea de sortare a coletelor, ceea ce a reprezentat o investiție de 8,5 milioane de euro. Totodată, am investit 7,5 milioane de euro în echipamentele curierilor – dispozitivele mobile cu care au fost echipați au permis implementarea simplă și eficientă a soluției de plată PIN on Glass (plata cu cardul la livrare). Am investit în extinderea rețelei de puncte SHIP & GO și am lansat soluții digitale (aplicația Cargus Mobile) care să le ofere clienților cea mai bună experiență de livrare de pe piața de curierat - investiție de 4 milioane de euro.

Anul acesta, o mare parte a bugetului de investiții va fi alocat lansării și dezvoltării rețelei proprii de lockere. Acestea vor reprezenta o inovație pe piața de curierat: vor fi complet digitalizate, integrate în universul digital Cargus și vor respecta principiile de sustenabilitate care ne ghidează în dezvoltarea afacerilor.

Ce noutăți aveți să ne anunțați?

Rețeaua de lockere este cea mai mare investiție de anul acesta pentru Cargus și una dintre direcțiile strategice din perioada următoare: diversificarea și dezvoltarea serviciilor de livrare out of home.

Retail.ro /  Retail.ro /  Interviuri și Analize /  Olivier van Houtte, CEO Cargus: Lockerele vor reprezenta o inovație pe piața de curierat