Lectură de 11 minute

23 Aug 2021 - Interviuri și Analize

Povestea Ohvăz, afacere fondată de un profesor de Photoshop din dorința de a renunța la mâncarea junk food

Roxana Vasile

Abonează-te pe  

Ohvăz este un start-up care a luat naștere în 2018, fiind fondat de Doru-Cristian Barin, profesor de Photoshop de pe Udemy, o platformă de învățare online destinată adulților profesioniști, din dorința de a renunța la mâncarea junk food și a adopta o alimentație cât mai sănătoasă. Povestea afacerii începe când Cristian și-a dat seama că problema prânzului la birou a devenit din ce în ce mai serioasă, iar de aici a pornit ideea de a-și face propria mâncare. 

Cristian a trecut de la afacerea pe care a dezvoltat-o în domeniul IT la Ohvăz, în care a investit tot ceea ce a câștigat din cursurile de pe Udemy, un total de 230.000 de euro la început și încă 50.000 de euro pe parcurs. Doru-Cristian Barin este și profesor pe Udemy, acolo unde predă pentru 250.000 de cursanți, fiind și certificat de Adobe în acest sens.

,,În 2018 am început Ohvăz. Eu anterior am mai avut o firmă cu aproximativ 30 de angajați, toți cam de vârsta mea, prin care făceam aplicații Android, pentru mobil, și toți aveam aceeași problemă în jurul orei 13, adică ce să mâncăm și erau mereu aceleași firme. Și lucrând acolo cinci ani de zile, te saturi la un moment dat de cartofi prăjiți și de șnițel, dar și de faptul că, după ce mănânci, ești adormit și te simți letargic, de parcă trebuie să bei cafea cu carafa. Asta era o problemă fundamentală pentru că vedeam cum toată lumea era super productivă, urma prânzul și apoi toată lumea se lăsa așa pe spate și era adormită. Am constatat că este o mare problemă și am încercat să găsesc o soluție'', spune fondatorul afacerii Ohvăz.

Astfel, Cristian a înțeles că trebuie să renunțe la burgeri, pizza și mâncare de acest fel și să aleagă o mâncare mai sănătoasă, atât pentru el, cât și pentru restul echipei. Fondatorul Ohvăz este pasionat de mâncarea sănătoasă, astfel încât a căutat pe internet oatmeal, o masă tot mai apreciată de culturiști, pe care a și încercat-o. Ulterior, o cunoștință care a lucrat ca bucătar tocmai plecase de la restaurantul unde lucrase o vreme, motiv pentru care Cristian i-a propus să lucreze împreună. Cei doi au început să facă diferite rețete de ovăz, ajungând la 80-90 de rețete cu diverse sortimente.

Anterior, prima afacere a lui Cristian a fost o patiserie, unde a învățat modul în care trebuie să aleagă ingredientele cele mai calitative pentru un produs și a aplicat același lucru și pentru Ohvăz.

,,Vreau ceva bun, vreau să mă mândresc cu ceea ce am făcut. Eram convins că o să fie scump, mai ales dacă folosesc ingrediente calitative, cum ar fi ciocolata belgiană de calitate foarte bună. Și atunci m-am gândit că dacă fac un borcan de ovăz pe care să îl vând cu 35 de lei nu am făcut nimic, deci nu credeam că mă pot folosi de produse de cea mai bună calitate. Dar am zis să încerc'', spune fondatorul afacerii.

Colaborare cu producătorii locali

Cristian a găsit un producător de unt de arahide din România cu care a ales să colaboreze, Sunday Bites, mierea a ales-o tot de la un producător din România, precum și migdalele și multe dintre ingrediente care pot fi luate de la producători locali.

Citeste si:
Schwarz Group, proprietarul Lidl și Kaufland, investește 200 de milioane de euro în extinderea online a celor două lanțuri de magazine
Schwarz Group, proprietarul Lidl și Kaufland, investește 200 de milioane de euro în extinderea online a celor două lanțuri de magazine

Producătorii locali cu care colaborează sunt fie foarte mici, cu cife de afaceri de câteva sute de mii de euro, fie mari, firme care au un milion de euro.

Probleme au apărut în ceea ce privește cumpărarea ambalajului, a sticlei, nemaifiind producători români de sticlă în țară. Sticla este un ambalaj destul de scump, iar modul în care sunt transportate în depozit este la fel de dificil.

,,Sunt foarte puțini producători, încât este șocant. Am vrut să ne luăm sticla din România, dar ultima fabrică de sticlă s-a închis anul acesta. Acum, trebuie să o iau din tot feluri de locuri, din Grecia, din Polonia, și nu găsesc pe cineva care să ne facă sticla asta'', explică Cristian.

Înainte de a muta businessul în online, fondatorul a început afacerea în mall Promenada din București și a deschis un punct din care bicicliștii de la Bolt, Uber și aplicațiile de livrare au distribuit mâncarea de jur împrejurul locației. Însă, fondatorul s-a lovit de discuțiile cu mall-urile, mare parte a anului 2019 fiind alocată pentru acest lucru, moment în care a realizat că afacerea trebuie să meargă în online.

,,Discuția este despre ce fel de business vrei să fii, dacă vrei să dai un tun pe termen scurt sau să fie ceva pe termen lung. Valorile de acest fel au condus toată firma. Facem fulgi de secară, semințe de chia, biscuiți de ovăz, ovăz cu diferite sortimente. Una dintre valori este că nu folosim chimicale sau conservanți absolut deloc. Ceea ce este și foarte bine și foarte rău pentru noi, pentru că un borcan cu ovăz nu poate să reziste mult în mod real. Retailerii ar vrea să reziste luni de zile, dar la noi rezistă doar 6-7 zile. Acesta este un dezavantaj clar care ne face viața mai grea'', mai spune fondatorul.

Printre produsele Ohvăz se numără produsele cu secară, produsele cu chia, produsele cu ovăz, diverse sortimente de biscuiți, prăjiturile cu ovăz și alte ingrediente și diverse băuturi, printre care limonadă (cu mentă și miere, cu zmeură și miere, cu ananas și miere, cu suc de rodii și afine și limonadă cu ghimbir și miere), dar și cold brew caffe latte și masala chai cu lapte de migdale.


Ohvăz folosește mentă adevărată pentru limonadă și nu apelează la arome și esențe pentru băuturi, iar produsele sunt ambalate în recipiente din sticlă. Planul este de a crește producția și de a ajunge de la 100 la 1.000 de limonade pe zi, dar fără să se piardă din calitate.

,,Am fost curtați de marii retaileri''

Produsele Ohvăz se găsesc online pe site-ul afacerii, sau în magazinele și restaurantele partenere. Produsele se găsesc la prețul de 15 lei, la set de 70 de lei sau pot fi luate sub formă de abonament familie-office, cu 50% reducere pentru transport. Produsele sunt disponibile și în magazinele Naturalia, Cărturești, în 17 magazine Carrefour Express, The Coffee Bus, Băcănia Companion, Prăvălia 13 bis, Imob Invest, toate locațiile Pizza Fabio și Goodfood Enterprises.

Comanda medie pentru Ohvăz este de 120 de lei, comanda minimă în București este de 50 de lei, iar în restul țării este de 80 de lei și livrează peste 1.000 de comenzi pe lună. Mai mult, Ohvăz înregistrează vânzări de 30.000 - 40.000 de euro pe lună.

Ohvăz a primit oferte din partea marilor retaileri, însă o problemă în acest sens este și capacitatea de producție. Cristian spune că termenii de plată sunt dificili, iar condițiile la fel de complicate.

,,Am fost curtați de marii retaileri, dar este foarte complicat să porți o discuție cu ei. Nu este rea-voință, sunt obișnuiți cu branduri imense, internaționale, în sensul în care eu pot produce doar 1.000-2.000 de limonade pe zi. Ar fi un dezavantaj foarte mare pe care l-aș face firmei, pentru că nu se poate. În plus, banii îi primești în 30, 45 sau 60 de zile, ori eu nu pot să aștept banii două luni pentru că am salarii lună de lună, am cheltuieli. E foarte dificil. Eu am pornit pe ideea de direct to consummer și am fost foarte entuziasmat de ideea asta, de comandatul pe Internet. Ne facem ușor-ușor cunoscuți'', spune Doru-Cristian Barin.

Ohvăz în pandemie

Pandemia a adus câteva dificultăți și pentru Ohvăz, dar nu în partea de comenzi, ci în partea de promovare a produsului prin diferite platforme, având în vedere și schimbarea politicii de confidențialitate și schimbările legat de Facebook Ads.

Fondatorul aloca în februarie 1.200 de lei pe zi pentru Facebook și reușea să obțină prin intermediul promovării 30 sau 40 de comenzi pe zi din Facebook, în timp ce acum plătește aceeași sumă, dar comenzile variază, într-o zi pot fi cinci sau opt comenzi, în timp ce în zilele mai bune ajung la 20 sau 30 de comenzi prin intermediul Facebook. Însă, Cristian încearcă să câștige promovare pe partea de Youtube și clipuri pe TikTok despre afacerea cu ovăz.

,,Noi eram preponderent online. În iulie 2020 am avut 136 de comenzi. Am început cu foarte puține comenzi pe zi, după care 200, 500, 600, și apoi 1.400 de comenzi. Trebuie sa regândim strategia cu Facebook pentru că noi am lucrat cu tot felul de agenții de publicitate, sunt pe tot felul de grupuri cu alți antreprenori care fac publicitate și atunci s-a schimbat totul. Pur și simplu, toată piața s-a schimbat din momentul ăla. Știam că să vând ovăz cu lapte românilor va fi extrem de greu. N-am preconizat că o să vină pandemia sau că o să fie mari probleme pe partea de Facebook ads, pe partea de reclame, cum s-a întâmplat recent. Nu am estimat aceste catastrofe, dar suntem cât de cât în grafic. Este foarte greu să faci o afacere și să educi oamenii în același timp'', mai spune Cristian.

Probleme sunt și în ceea ce privește curieratul. Livrarea produselor Ohvăz se face în 18 ore din momentul confirmării comenzii și costă 17 lei și este gratuită pentru comenzi care depășesc suma de 200 de lei. În luna martie a acestui an, Cristian spune că doar pentru curierat a plătit 44.000 de lei, costul transportului cu agent de răcire și temperatură controlată ridicându-se la 45-48 de lei sau chiar 52 de lei în cazul livrării de limonadă pentru Ohvăz, motiv pentru care, pentru fiecare comandă pierd 30 de lei.

Transportul de sticlă este complicat pentru Ohvăz, iar sistemul curieratului în România este suficient de disputat de producători. Fondatorul spune că transportul este gratuit pentru produsele altor producători, ca urmare a adaosului comercial mai mare pe care și-l permit. În plus, fiecare comandă este livrată cu ajutorul genților termice, iar fiecare geantă termică costă aproximativ 200 de lei.

,,Transportul este mai sump pentru sticlă pentru că marfa este mai grea'', explică Cristian.

,,Încercăm să facem din foarte puțin chiar foarte mult''

Luna iulie a acestui an a fost cea mai slabă lună pentru Ohvăz, însă lucrurile par să se aranjeze și pentru afacere. Afacerea funcționează într-un spațiu de 160 mp și are 12 angajați, dintre care șase sunt pe partea de producție, două persoane sunt la curățenie, un agent de vânzări și un agent de distribuție, cu un program de muncă de 7 ore. În plus, Ohvăz își face propriile etichete, iar etichetarea se face manual pentru fiecare produs.

,,Încercăm să facem din foarte puțin chiar foarte mult. Este un spațiu mic, dar am reușit să facem 400.000 de euro anul acesta. Imprimanta a costat 3.500 de euro pentru printarea proprilor etichete și am ales să facem acest lucru pentru că nimeni nu vrea să ne printeze mai puțin de 15.000 de etichete per aromă. Ori noi avem 30 și ceva de produse, deci trebuie să îmi iau jumătate de milion de etichete. Dacă nu se mai vinde ovăzul cu merișoare, rămân cu 15.000 de etichete, așa că am decis să le printăm noi și să le aplicăm manual. Am comandat și o mașină de etichetare automată'', spune Cristian.

În plus, fiecare borcan este spălat și sterilizat, deși toate borcanele pe care le primesc vin ambalate în plastic. Cristian spune că ar economisi 3.500-4.000 de lei dacă nu ar mai steriliza fiecare borcan, dar nu vrea să renunțe la acest lucru. La întregul proces de producție se adaugă și frigiderele cumpărate de Ohvăz în care sunt depozitate produsele și pe care le-au colantat.

Cristian vrea să își mute afacerea într-un nou spațiu, o hală de 500-800 mp, mult mai mare și unde își poate crește capacitatea de producție și vrea să își extindă rețeaua, să mărească vânzările și să valideze produsul în România.

,,Noi experimentăm mult legat de cum pregătim laptele, cât lăsăm ovăzul să stea la înmuiat, când punem topping, cum punem toppingul, pentru că noi facem totul și nu există niciun specialist pe partea de făcut creme. Continuăm să ne îmbunătățim rețetele și asta o să facem în continuare'', explică fondatorul afacerii.

Retail.ro /  Retail.ro /  Interviuri și Analize /  Povestea Ohvăz, afacere fondată de un profesor de Photoshop din dorința de a renunța la mâncarea junk food