Lectură de 6 minute

01 Aug 2022 - Interviuri și Analize

Mihai Pătrașcu, CEO evoMAG: Tot mai multe magazine online sunt preocupate să crească vânzările în afara granițelor

Otilia Caloian

Abonează-te pe  

Mihai Pătrașcu, CEO evoMAG, comentează, într-un interviu exclusiv, despre profilul cumpărătorului  român de produse IT&C, despre provocările din piața de profil, cât și despre planurile și ambițiile pe care le are. Și, chiar dacă este vară și mai sunt câteva luni până la Black Friday, deja se pregătește pentru cea mai bună perioadă de vânzări din an.

  • Ce noutati ne pregateste evoMAG in 2022? Dezvaluiti-ne ceva.

Pentru anul acesta, strategia de dezvoltare a evoMAG presupune investitii in dublarea gamei de produse, in continuarea procesului de automatizare, in eficientizarea activitatii logistice, in extinderea spatiului de depozitare, dar si in cresterea accelerata a numarului de salariati, la peste 100 de persoane, la finalul anului. Totodata, tintim o crestere cu pana la 20% a vanzarilor pentru segmentul corporate si investim in servicii dedicate si personalizate, menite sa raspunda nevoilor companiilor, in materie de tehnologie, echipamente, servicii, si acces la finantare.

De asemenea, consideram ca piata de vehicule electrice din Romania va inregistra o crestere importanta anul acesta, si pe baza scumpirii combustibilului, dar si a cererii tot mai mari de trotinete electrice, biciclete electrice si scutere electrice. Iar in acest context, planul nostru este sa marim gama de astfel de produse si sa fim in masura sa putem oferi cat mai multe solutii alternative de transport.

Ne-am concentrat in ultimul an pe a livra cat mai rapid produsele comandate. Astfel, am facut parteneriate cu toate marile platforme de livrari rapide din Romania: Glovo, Bringo, Tazz, BeeFast, devenind, in prezent, retailerul de tehnologie cu cele mai multe optiuni de livrare rapida din Romania.

Retail jobs
  • Cum comentati piata de retail online din Romania?

Observam o incetinire a ritmului de crestere, mai ales in aceasta perioada, cand omenii sunt preocupati de vacante și de iesiri in aer liber. Estimam pentru acest an o crestere a pietei de retail online cu aproximativ 10%, iar ca noua directie, vedem ca tot mai multe magazine online sunt preocupate sa creasca vanzarile in afara granitelor tarii.

  • La ce valoare a ajuns piata de retail online din Romania si cum credeti ca va evolua in 2022? Dar in urmatorii trei ani?

Sectorul eCommerce romanesc a atins pragul de 6,2 miliarde de euro la finalul anului 2021, cu aproximativ 10% mai mult decat in 2020, cand valoarea comertului online a fost estimata la 5,6 miliarde de euro, potrivit unui raport GPeC si ARMO (Asociatia Romana a Magazinelor Online).

Pentru anul in curs estimam o crestere de aproximativ 10% a pietei de retail online, dupa cum spuneam.

  • Care este profilul cumparatorului roman?

Tot mai multi romani si-au dat seama in aceasta perioada ca achizitiile online reprezinta un mod sigur, normal si eficient de a face cumparaturile de zi cu zi. Un numar tot mai mare de romani au capatat incredere in acest mod de a face cumparaturi si au capatat incredere si in a face plati online cu cardul. Vorbim de oameni informati, care isi doresc produse si servicii de calitate, pe care vor sa le acceseze cat mai repede.

Citeste si:
evoMAG integrează serviciile BeeFast, cu livrare în mai puțin de două ore în București
evoMAG integrează serviciile BeeFast, cu livrare în mai puțin de două ore în București

La evoMAG, cosul mediu de cumparaturi a crescut constant in ultimii ani, cu o rata anuala de crestere de 10%, ajungand, in prezent, la peste 1.100 de lei. 70% dintre clientii nostri sunt barbati si, in proportie de 35%, platesc cu cardul produsele achizitionate.

  • Care credeti ca sunt top 3 motive pentru care un client ramane fidel unui magazin online sau unui brand?

Calitatea serviciilor, pretul competitiv, diversificarea portofoliului de produse, alternativa pe categorie, accesul la specialisti pe categoriile de produse din site, care pot raspunde la toate intrebarile clientilor.

  • Care credeti ca sunt top 3 motive pentru care un client ar renunt la un magazin online sau la un brand?

Servicii de proasta calitate, livrare intarziata, preturi mari, interactiunea de proasta calitate.

  • Va pregatiti deja de Black Friday? Cum credeti ca va fi anul acesta?

Ne asteptam ca editia din acest an a Black Friday sa fie cel putin similara celei de anul trecut. Noi venim cu stocuri mari, noi categorii de produse, organizare din timp si automatizarea proceselor, astfel incat livrarea produselor comandate sa aiba loc in cel mai scurt timp posibil.

  • Cu ce dificultati se confrunta evoMag la ora actuala? Spuenti-ne trei probleme esentiale.

Putem mentiona aici livrarile intarziate la importurile din China. Daca, in trecut, marfa venea in 2 luni, acum vine in 4, 5 luni. Ne confruntam, totodata, cu o presiune mare pe calitatea livrarii, iar fluctuatia de personal genereaza, de asemenea, unele dificultati.

  • Cu se se lauda evoMag la ora actuala?

Cu un brand care a implinit anul acesta 17 ani de existenta, intr-un domeniu inca nou pe piata din Romania, comertul online, cu o companie stabila si cu o echipa frumoasa cu experienta mare in ceea ce face, cu un plan de actiune concret, clar, transparent, in care echipa e aliniata.

  • Ce cota de piata are evoMAG pe piata de retail de IT&C?

Peste 1% din toata piata de retail de tehnologie.

  • Ce categorie de produse vindeti cel mai bine?

Telefoane, televizoare, componente, monitoare, imprimante, gadgeturi si vehicule electrice.

  • Piata de IT&C, cat de dezvoltata este in Romania?

Avem o piata de retail IT&C foarte dezvoltata, dar mai este loc de crestere. Vorbim de multe regiuni din Romania in care penetrarea internetului nu este atat de dezvoltata. Datele Institutului National de Statistica (INS) aferente anului 2020 arata ca 78,2% din gospodariile din Romania au avut acces la reteaua de internet de acasa, in crestere cu 2,5 puncte procentuale fata de anul anterior.

  • Telefoanele foarte scumpe... vad tot mai multi romani cu telefoane de o mie de euro sau poate chiar mai scumpe? Cum comentati acest lucru raportat la puterea de cumparare din Romania?

Noi ne pozitionam ca un furnizor de produse premium, telefoanele reprezentand o parte importanta din vanzarile evoMAG. Ca sa raspund punctual, oamenii isi doresc sa fie in pas cu tehnologia, sunt early adopters, dar si utilizatori de tehnologie, romanii fiind recunoscuti, de altfel, pentru aptitudinile lor in zona tehnologica. E deja un lucru incetatenit, iar accesul la produse de acest tip este perceput ca o normalitate. In plus, tot mai multi retaileri sustin aceasta dorinta de achizitie prin oferirea posibilitatii de a plati in rate, fara dobanda, produsele cumparate. Lucru pe care il facem si noi.

  • Ce cifra de afaceri a inregistrat evoMAG in primul semestru din 2022? Dar in aceeasi perioada din 2021?

In primul semestru al acestui an, evoMAG a inregistrat o crestere de pana in 10% a cifrei de afaceri fata de aceeasi perioada din 2021 si o crestere de peste 20% fata de aceeasi perioada din 2020.

  • Ce cifra de afaceri a inregistrat evoMAG in 2021 comparativ cu 2020?

evoMAG a inregistrat, anul trecut, vanzari de 34 de milioane de euro, in crestere fata de 2020, cand compania a marcat un avans de 46%, cel mai mare din ultimii ani, intr-o perioada diferita din toate punctele de vedere si pe fondul unei accelerari a comertului online la nivel general. Analizand evolutia evoMAG din ultimii 2 ani, compania a avut o medie de crestere anuala de 25%.

Cele mai mari vanzari de anul trecut au fost in categoriile telefoane mobile, laptop-uri, componente PC, electrocasnice mari, sport & fitness (in special, vehicule electrice).

Compania mizeaza, in 2022, pe un avans de 10% - 15%, la o cifra de afaceri de 40 de milioane de euro, cu vanzarile cele mai mari la telefoane mobile, televizoare, componente PC si vehicule electrice, produsele pentru casa si gradina reprezentand o categorie aparte, pentru care evoMAG estimeaza o crestere semnificativa anul acesta.

  • Cum a influentat pandemia vanzarile evoMAG?

Pandemia ne-a determinat sa avem o abordare mult mai structurata si in amanunt asupra fiecarei linii de business, astfel incat sa venim in ajutorul clientilor, oferindu-le acces rapid la produse de ultima generatie, la preturi accesibile. Am putea spune ca, per total, perioada pandemiei e sinonima, la evoMAG, cu o transformare organizationala.

Am crescut stocurile cu 50%, am reorganizat si activitatea de receptie a marfii si de procesare a coletelor, concomitent cu cresterea numarului de angajati. Am imbunatatit foarte mult procesul de automatizare si partea de logistica, in acelasi timp cu cresterea echipei in zone cheie: depozit, service, contabilitate, in departamentul de product management. Vom continua procesul de recrutare anul acesta, axandu-ne si pe alte zone cheie de dezvoltare, precum programare si marketing, in functie de evolutia business-ului.

Retail.ro /  Retail.ro /  Interviuri și Analize /  Mihai Pătrașcu, CEO evoMAG: Tot mai multe magazine online sunt preocupate să crească vânzările în afara granițelor