Lectură de 6 minute

18 Jun 2021 - Interviuri și Analize

Marian Sîmpetru, eSolutions: Digitalizarea nu mai este doar un diferențiator, este un element de supraviețuire pe termen lung

Anca Olteanu

Abonează-te pe  

Digitalizarea implică mai mult decât mutarea proceselor în online, iar retailerii au concluzionat că investițiile în acest domeniul sunt un „must have”, aceștia mizând pe instrumente pentru monitorizarea competiției și motoare de recomandări. Despre trendurile din industrie și eficiența instrumentelor tehnologice dezvoltate în ultimii ani a vorbit, în cadrul webinarului retailTalks, Marian Sîmpetru, managing partner al eSolutions.

Procesele de digitalizare s-au intensificat în perioada pandemiei de coronavirus, când tot mai mulți retaileri și-au mutat serviciile în online, le-au eficientizat și le-au adaptat la noul context.

„Adevărul este că digitalizarea a fost tot timpul o preocupare a retailerilor. Noi observăm că există o intensificare a acestui proces. Digitalizarea nu înseamnă doar trecerea unor procese în online, așa cum este adesea greșit interpretat.

Sunt foarte multe procese care pot fi îmbunătățite prin digitalizare, inclusiv aprovizionarea sau intervenția algoritmilor de inteligență artificială în predicția vânzărilor și a cererii, ca în spate să poți să unești cu toate procesele de aprovizionare. Este evident că odată cu pandemia preocupările au crescut, bugetele au crescut și în funcție de maturitatea retailerului sau cât de vizionar este'', a declarat Marian Sîmpetru, managing partner al eSolutions, în cadrul webinarului „Digitalizarea în retailul din 2021”.

De la „nice to have” la „must have”

Digitalizarea a devenit obligatorie pentru majoritatea retailerilor care vor să supraviețuiască pe piață, atât cea locală, cât și cea internațională, iar aplicațiile de eficientizarea a propriilor sisteme și de colectare a datelor pentru a lua decizii de business au devenit parte din marile companii.

„Digitalizarea nu mai este de mult doar un diferențiator, este un element de supraviețuire pe termen lung. Nu cred că mai există cale de întoarcere și toate investițiile din zona aceasta au un return of investment clar. Noi dezvoltăm aplicații cu ajutorul cărora retailerii pot să își colecteze informații despre piață și în special despre comportamentul altor retaileri, mergând până la portofoliul de produse și compararea acestuia cu catalogul competitorilor. Cu ajutorul acestor instrumente pot face diverse analize și rapoarte, să își poată ajusta politica de preț.

În plus, avem și un motor de recomandări, iar consumatorul final poate primi sugestii de cumpărare în baza segmentării și încadrării lui pe o anumită tipologie, lucru care se face cu algoritmi de inteligență artificială și machine learning.

Cu toții știm că această tendință a fost dată acum mulți ani de către Amazon, unde experiența de cumpărare pare a fi un etalon. Lucrurile au evoluat din punct de vedere tehnologic și noi putem să oferim cam aceeași algoritmi pe care îi folosește și Amazon, de tipul: „Alți consumatori au cumpărat și:” sau „Clienții interesați de acest produs au căutat și următoarele produse”.

Citeste si:
Cum schimbă tehnologia felul în care muncim? Aflăm la HR 2.0- Piața muncii, între prudență și încetinire economică, organizat de Wall-Street.ro
Cum schimbă tehnologia felul în care muncim? Aflăm la HR 2.0- Piața muncii, între prudență și încetinire economică, organizat de Wall-Street.ro

Efectul este că, până la urmă, consumatorul final are o experiență mult mai plăcută de navigare, pentru că recomandările sunt relevante și sunt generate automat de sistem, iar retailerul se duce către o conversie de cumpărare, utilizatorul ajungând mult mai aproape la obiectele care fac interesul lui”, explică Sîmpetru.

Ce aplicații preferă retailerii

Adesea, aplicațiile dezvoltate de companiile specializate au un caracter general, iar unii retaileri au o preocupare mai ridicată în zona de operațional, vizând îmbunătățirea proceselor interne, în timp ce alții sunt axați pe analiza prețurilor, motoare de recomandări și prognoza cererii.

„Există diferențe mari de acuratețe a prognozei cererii în funcție de domeniu. Spre exemplu, la zona de electrocasnice, acuratețea este foarte mare, pentru că se poate înregistra istoricul de vânzări. Deci, calitatea datelor generează acuratețe. Noi utilizăm o serie de algoritmi care pot fi îmbunătățiți cu informații din afara sistemului, precum datele din perioada sărbătorilor și dăm posibilitatea ca având în vedere evenimente din trecut, să putem prognoza cu acuratețe pe viitor.

Prognoza, în general, se face pe cerere, nu pe vânzare. Există niște zone mai dificile de prognoză, ca cele care nu au istoric și nu pot împrumuta istoricul altor produse, la retailerii de food, spre exemplu, unde se schimbă sezonalitatea, este mai complicat, pentru că pot apărea produse exotice”, explică reprezentantul eSolutions.

Cum monitorizezi competiția?

Aplicația de monitorizare a competiției este unul dintre instrumentele folosite de retaileri pentru a analiza prețurile și a compara portofoliile.

„Avem o platformă cu ajutorul căreia putem monitoriza orice informație din online, în care putem să integrăm informații culese din offline, peste care se adaugă un algoritm complex de matching, pentru că sintagma „pantaloni albaștri” nu e totuna cu „blugi Levi`s”. În schimb, algoritmii îți produc aceste sugestii de comparare. Apare și complexitatea brandului propriu, unde ajungi să asociezi o mătură marca Leroy Merlin cu o mătură marca Dedeman, dacă aceasta este strategia.

Pot să compar, pentru alte tipuri de retaileri prețul cel mai mic pe care îl am în gamă, beneficiile nefiind date numai de comparația directă a produselor, ci și de studiul gamei de produse, intervalul, modul în care ele sunt reprezentate pe segmentul de lux sau pe segmentul low-cost. Toate acestea se fac într-o infrastructură în cloud, se culeg datele, sunt expuse într-un user interface și sunt exportabile pentru sistemele de analiză pe care retailerul ar putea să le aibă”, explică Marian Sîmpetru.

Trenduri în digitalizare

Investițiile în digitalizare vor continua, pentru că firmele nu își permit să rămână în urmă, iar trendurile schițează un interes mai mare în dezvoltarea aplicațiilor cu componente de machine learning și inteligență artificială.

„Cred că o să crească orice produs și serviciu care include o componentă de machine learning, AI, zona de big data, capacitatea de a procesa tot mai multe date. Aceasta este o tendință tot mai ușor vizibilă. Evident, în România, adopția se face cu un anumit ecart față de ce vedem noi în Germania. Dar, dacă se întâmplă în Germania, aproape întotdeauna vine și în România.

Toate serviciile din zona de analiză și management de prețuri, analiză a competitiției, toate acestea sunt integrate și valorizate de serviciile de data science pe care noi le oferim și pentru care a crescut foarte mult interesul în ultima vreme”, a mai explicat Sîmpetru.

Webinarul retailTalks: Digitalizarea în retailul din 2021, organizat de Retail.ro în platforma IC Events, a fost susținut de eSolutions și Altex.

Urmărește integral webinarul retailTalks pentru a afla mai multe insighturi utile și informații noi de la invitați.

Retail.ro /  Retail.ro /  Interviuri și Analize /  Marian Sîmpetru, eSolutions: Digitalizarea nu mai este doar un diferențiator, este un element de supraviețuire pe termen lung