Lectură de 9 minute

20 Jul 2021 - Interviuri și Analize

Manufactura de brânză, afacerea lui István Varga: de la educator la un cămin de copii din Germania la producător de brânzeturi

Roxana Vasile

Manufactura de Brânză este afacerea lui István Varga, educator care a lucrat la un cămin de copii din Germania timp de mai mulți ani, după care s-a reîntors în România. Manufactura are, din 2016, o unitate de producție a brânzeturilor și un magazin situat în Cund, județul Mureș.

Povestea Manufacturii începe cu părinții lui István, producători de lapte care dădeau mai departe produsele către procesator și nu le vindeau direct ei. Astfel, István s-a hotârât că poate prelucra laptele și poate facilita supraviețuirea fermei părinților.

Părinții mei aveau o fermă de vaci, erau producători de lapte, dar nu le vindeau, le dădeau la procesator, dar a fost mai greu din an în an să se întrețină doar din lapte. Și atunci mi-a venit în minte că ar fi bună ideea pregătirii unui produs care trebuia să fie diferit, mai ales că nu producem într-o localitate mare.

Trebuie să ai o rețea de producție destul de bine dezvoltată pentru a ține o astfel de afacere și trebuia să ai o rețea foarte bună de distribuție în acest sens. Localitatea în care suntem noi are sub 150 de locuitori, deci nu ar supraviețui. Și atunci asta a fost ideea. Produsele sunt toate păstrate o perioadă de timp, minim două luni, și apoi vândute”, explică István.

Citeste si:
Încep înscrierile la retailArena: A Game of the Future. Înregistrează-te și află cele mai noi date din industrie

Astfel, Istvan, fost educator la un cămin de copii din Germania, sablator artistic și expert în online marketing, a urmat primele cursuri în acest sens în 2015, care s-au desfășurat în Gheorgheni, Harghita. Primul curs a durat o zi, apoi a mai urmat unul, ținut de experți în calitatea brânzeturilor. 

Practic, meseria mea a fost cea de educator. Am lucrat ani de zile la un cămin cu copii din Germania, copii cu probleme sociale și a fost un lucru care mi-a plăcut foarte mult. Ulterior, am luat o mică pauză și am lucrat timp de patru ani într-o firmă de online marketing, dar m-am întors la acel cămin de copii. După ce am plecat a doua oară mi-a venit ideea cu brânzeturile și atunci am simțit că a fost altceva, am simțit că s-au deschis toate drumurile cumva. Totul m-a ajutat la ceea ce fac astăzi, mai ales marketingul”, își amintește István.

Tatăl fondatorului este de profesie inginer agronom, iar mama este economist, astfel încât Istvan spune că tradiția brânzeturilor nu a pornit din familie, iar agricultura a fost din necesitatea de a mai face ceva în plus pentru a întreține familia.

Părinții mei au trecut la agricultură din necesitatea de a mai face ceva, pentru că aveau trei copii de crescut și de ținut la școală și la facultate și nu le-a fost ușor. Locuind la țară, având teren agricol, cu animale, totul a fost negociabil. Dar odată cu aderarea la Uniunea Europeană agricultura a avut de suferit, a fost o perioadă foarte grea”, menționează fondatorul Manufacturii. 

Citeste si:
Tehmag anunță investiții de 800.000 de euro în dezvoltare, după afaceri de peste trei milioane de euro în 2020

,,Încercăm să rămânem în ritmul pe care îl are zona rurală''

Manufactura are, în prezent, 35 de vaci și 25 de capre din al căror lapte sunt produse brânzeturile și este îngrijită de 11 angajați, toți parte a familiei, care se ocupă de animale, de furajare și de producție. Capacitatea de procesare a laptelui, lunar, ajunge la 650 de litri de lapte de vacă, dar este influențată de mulți factori. 

Este foarte greu pentru că nu putem generaliza. În principiu, capacitatea noastră este undeva la 650 de litri de lapte de vacă, dar prelucrăm undeva la 500. Capacitatea este de 650, dar depinde de perioadă. Vara este mai greu, chiar dacă este pășune, pentru că produsele sunt afectate de căldură”, relatează antreprenorul.

Vitele sunt mulse cu o mulgătoare automată, însă István mărturisește că ar mai avea nevoie de câteva utilaje. Întrebat dacă a accesat fonduri europene, antreprenorul spune că singurul ajutor pe care l-a primit a fost din partea statului maghiar pentru întreținerea grajdului de la fermă.

Fondatorul Manufacturii menționează că a pus accent mai mult pe partea de producție decât pe utilaje, iar investiția este una continuă. 

„Avem nevoie de un grajd și o pivniță, un beci mai mare și mai modern, în care se poate lucra mai ușor. Avem nevoie de minim un tractor sau două, mai bune și mai noi. Investiția nu se oprește și cred că cel mai important este să facem un lucru care ne face fericiți și oamenii din jurul nostru să ducă un trai decent și să aibă siguranța zilei de mâine. Despre asta este vorba în ceea ce facem noi. Suntem la țară, nu suntem în clădire de birouri. Cumva încercăm să rămânem în ritmul acesta pe care îl are zona rurală și să mergem mai departe”, precizează István.

„Mă surprinde că am trecut de pandemie”

Anul 2020 a fost un an dificil pentru István, care povestește că Manufactura a avut de suferit. Astfel, cum târgurile au fost închise, iar evenimentele pentru care vindea brânza maturată au fost anulate, producătorul a trebuit să facă o investiție continuă în promovare și marketing pentru a susține afacerea. 

„A fost foarte, foarte greu. Mă surprinde faptul că am trecut atât de bine. Am investit mult în marketing și să ajungem la persoane fizice acasă ca să putem supraviețui. Înainte, în martie anul trecut, nu știam ce înseamnă lockdown-ul și ce va presupune. Pentru Manufactura a fost foarte greu”, își amintește producătorul.

La fel de greu este și anul 2021, spune fondatorul, poate chiar mai greu. Colaborarea cu băcăniile a avut de suferit, iar rezervele consumatorilor au început să se termine, însă, István precizează că brânza maturată este o delicatesă, dar nu intră în categoria produselor de bază de care oamenii au avut neapărată nevoie. 

„Când produci o delicatesă, ai un produs care nu trebuie să fie neapărat consumabil ca alte alimente de bază. S-a resimțit treaba asta că nu este aliment de bază. Anul 2021 a fost mult mai greu decât 2020”, povestește István. 

Cu toate acestea, fondatorul Manufacturii ne spune că nu are de gând să colaboreze cu lanțurile de retail, produsele putând fi găsite în băcănii, în magazine de delicatese și, mai nou, și în restaurante. Brânzeturile Manufakturii se pot găsi și în cadrul unei crame de vinuri din apropierea localității cu care a dezvoltat un parteneriat.  

„Nu trebuie să creștem mai mult, nu mereu este corectă ideea de a produce cât mai mult. Noi suntem super limitați din acest punct de vedere, al materiei prime, suntem blocați la o anumită cantitate. Dacă reușim să rămânem pe linia de plutire, nu îmi trebuie nimic altceva și nici să apelez neapărat la retaileri”, subliniază István.

Manufactura are 13 varietăți de brânzeturi

Manufactura are aceeași bază de brânză alpină, dar cu 13 variații de gust și miros, printre care brânza nature, brânza cu cafea,  brânza cu cărbune, cu lavandă și spirulină, brânză vidată în fetească neagră de la Villa Vinea, brânză maturată cu chili și ciocolată și alte sortimente.

„În atelierul nostru se produce doar un singur tip de brânză maturată, din convingerea că e mai bine să ai un produs de a cărui calitate ești convins, decât să ai multe mediocre. Totuși, prin adăugare de mirodenii sau vin, nuci și chilli, brânzele noastre se îmbogățesc în gust și aromă, oferind o varietate deosebită și pe alocuri unică”, spune István.

Procesul de producție durează 7-8 ore și trebuie să se țină cont de câțiva factori în acest sens: temperatură, umiditate, apa de care este nevoie la brânzeturi și elementele de producție.

Maturarea are loc în pivnița atelierului construit în acest sens, dar are nevoie de condiții optime pentru procesul de maturare, iar brânza trebuie să fie lăsată minim două luni.

„Procesul este unul mai complex. Urmează etapa maturării care este cea mai mare, în cazul nostru durează două luni de zile. Trebuie să fie ținută în pivniță cu temperatură și umiditate controlate, asta înseamnă că noi trebuie să avem întotdeauna condiții optime pentru măturarea produselor noastre. Este important să se intervină cu regularitate, căci trebuie întoarsă brânza zilnic”, explică István.

Prețul unei bucăți de brânză este de 16-17 lei, în cazul produselor de 65 lei/kg, în timp ce pentru produsele de 75 lei/kg, prețul ajunge la 18-19 lei pentru o bucată.

Istvan spune că produsele sunt făcute din lapte crud, acesta fiind și elementul care diferențiază brânzeturile Manufacturii. Astfel, laptele crud este mai vitaminizat, este bogat în grăsimi sănătoase și nutrienți. 

„Românii au o percepție greșită despre grăsimi. Există grăsimi bune și grăsimi rele. Există grăsimi pe care corpul nostru le poate valorifica și există grăsimi care sunt chiar și dăunătoare metabolismului. Felul în care sunt hrănite animalele noastre, furajele pe care le primesc sunt de așa natură încât rezultă o materie primă extrem de sănătoasă pentru om”, explică fondatorul.

Antreprenorul se gândește să se dezvolte în timp și pe partea turistică, în prezent având două case de închiriat în Cund, județul Mureș, casa Varga și casa Tema: „Momentan sunt doar câteva căsuțe de închiriat și este și un restaurant. Pe viitor cred că va fi interesantă și varianta asta”.

 

Retail.ro /  Interviuri și Analize /  Manufactura de brânză, afacerea lui István Varga: de la educator la un cămin de copii din Germania la producător de brânzeturi